آخرین خبرهااستان ها

۹ درخواست فرماندار ماسال از معاون وزیر جهاد کشاورزی

فرماندار ماسال در جلسه ظهر امروز شورای اداری شهرستان که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد خواستار رفع مشکلات مرتبط با منابع طبیعی این شهرستان شد.

تدبیرشرق/محمدجواد عامر ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان ماسال که با حضور خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و حجت شعبان پور معاون عمرانی استاندار گیلان در سالن جلسات فرمانداری شهرستان ماسال برگزار شد اظهار داشت: شهرستان ماسال بر اساس آمار سال ۹۵ دارای دو شهر ماسال و شاندرمن و ۱۰۹ روستا دارد که ۱۴ روستای آن فاقد سکنه و ۸۰ روستا دارای شورای اسلامی و ۷۳ روستا دارای دهیاری و ۷۷ روستای آن دارای طرح هادی است.

وی افزود: منابع درآمدی شهرستان ماسال کشاورزی و دامداری و گردشگری است.

فرماندار ماسال ضمن بیان مشکلات مرتبط با منابع طبیعی در شهرستان گفت: اولین درخواست ما از رئیس سازمان جنگل‌ها اعمال ماده ۴ است که جدیدا در این خصوص بین بنیاد مسکن و منابع طبیعی دستوری داده شده است. مشکلی که در این زمینه وجود دارد بحث تغییر و تحول بین دو اداره است. در اینجا باید سندهای جامع باید تفکیکی و تک‌برگ باشد که اجرای آن بسیار زمان‌بر است.

عامر ادامه داد: مشکل بعدی روستاهایی است که داخل طرح‌های جنگلداری قرار می‌گیرند و در این روستا لازمه اجرای طرح هادی انتزاع از طرح جنگلداری است که برای این کار باید پرونده‌ها باید به کشور ارسال شود تا بعد تصمیم‌گیری شود که باید برای تسریع در کار تنفیذ اختیار باید به استان انجام شود.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری را برای پیشگیری از وقوع سیلاب‌ها ضروری دانست و اظهار کرد: شهرستان ماسال مستعد سیلاب است و اجرای طرح آبخیزداری تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان عدد و رقمی برای این کار در نظر گرفته می‌شود اما برای شهرستان جوابگو نیست. هم‌اکنون در ییلاق اولسبلنگاه ماسال و خشکه دریایی شاندرمن حجم زیادی از رسوبات دپو شده است که اگر سیلاب شدیدی داشته باشیم آسیب‌های فراوانی برای شهرستان خواهد داشت.

فرماندار ماسال تداخل منابع باستانی با عرصه‌های منابع طبیعی را مسئله دوم شهرستان دانست گفت: برای اینکه بتوانیم جذب گردشگری انجام دهیم پروژه‌های باستان‌شناسی باید انجام شود اما این تداخل منجر به جلوگیری از کاوش‌های باستانی می‌شود و این موضوع در روستای باستانی اسبه ریسه رخ داده است.

عامر افزود: در سال ۸۶ طرح هادی شهرستان ماسال تصویب شد اما بسیاری از نقاط شهری شهرهای ماسال و شاندرمن با کاربری مسکونی دچار مشکل هستند و در ساخت‌وسازها در صورت استعلام معمولاً با مخالفت مواجه می‌شویم.

وی مسئله تمدید واگذاری طرح ریزه مندان به شهرداری ماسال را دیگر مسئله مرتبط با منابع طبیعی در شهرستان عنوان و اظهار کرد: این طرح ۵ سال قبل به شهرداری واگذار شد اما شهرداری به دلیل تغییر و تحولات صورت گرفته در سال آخر اقدام به شروع پروژه کرد که متأسفانه به پایان طرح برخورد کرد و انتظار ما تمدید این واگذاری بر اساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌هاست.

فرماندار ماسال تعیین تکلیف وضعیت مردم ساکن مناطق ییلاقی را بزرگ‌ترین مشکل موجود با منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: این مشکل برای مردم ساکن در مناطق ییلاقی است و دغدغه بزرگی برای مسئولان شهرستان اعضای شورای تأمین است.

وی مسئله واگذاری طرح جمع‌آوری پسماند را از مشکلات مهم ییلاق ماسال دانست و افزود: پیمانکار در این منطقه اجرای طرح کرده است و ما انتظار داریم این طرح ادامه پیدا کند و برای ما مهم نیست که چه کسی طرح را ادامه دهد اما دغدغه شهرستان این است که محیط پاک ایجاد شده حفظ شود تا گردشگران جذب منطقه شود.

عامر با بیان اینکه یک طرح غیرچوبی از سوی منابع طبیعی برای ییلاقات تهیه شده است گفت: ما انتظار داریم این طرح با کمترین هزینه و چالشی ایجاد شود و اگر قرار است این طرح اجرا شود دغدغه‌های مسئولان شهرستان لحاظ شود و درخواست ما این است که رئیس سازمان جنگل‌ها در این خصوص تدبیر لازم را داشته باشند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا