آخرین خبرهااستان ها

بهراد ذاکری: شهردار رشت در زمینه انتصاب مدیران و اقدام عملیات زیربنایی کند است/ نماینده شهر برای من و ده نفر دیگر سخنرانی کرد اما لیست دیگری داد!

بهراد ذاکری

عضو اصلاح طلب لیست امید بعد از ۲۰ سال سابقه فعالیت سایسی و رسانه ای توانست با آرای قابل توجهی که بدست آورد برای اولین بار وارد عرصه تصمیم گیری مدیریت شهری رشت شود.  دکتر بهراد ذاکری که  بعد از یک ماراتن یک ساله حقوقی توانست وارد شورای شهر رشت شود این روزها بیشتر با انتقاد از فعالیت برخی مدعیان اصلاح طلبی و حامیان دولت شناخته می شود. اصلاح طلبانی که بخشی از آن ها در هنگاه پرونده حقوقی یک ساله اخیر شورای شهر رشت در جانب طرف مقابل او ایستادند و چشم بر حمایت از وی بستند. با این حال ذاکری در بدو ورود به شورا تلاش کرده با ارائه پیشنهادات و اقدامات جدید خودش را به عنوان یکی از اعضایی معرفی کند که برای حضور در شورا برنامه و هدف دارد. برنامه هایی که بخشی از آن را  به همراه حواشی گذشته  در گفت و گویی بیان کرد.

آقای ذاکری در اولین روزهای ورودتان به شورا چه امری بیشتر در وهله اول در دستور کار قرار دادید.

با توجه به سابقه شناخت از شورا که تقریبا از بیست سال قبل و به واسطه حضور یکی از دوستان نزدیکم در شورای شهر آغاز شد، شناخت نسبی از فضا وجود داشت و این سبب گردید که در شروع با برنامه مشخص وارد فضای شورا شویم. شعار ما در ایام انتخابات «قدمهای کوچک روبه جلو» بود، که طرح مدیریت جامع شهری اولین گام من و مجموعه دوستان همفکرم در همین راستا است.
مدیریت جامع شهری سالهاست دغدغه بسیاری از مردم نه تنها در رشت بلکه بسیاری از شهرهای کشور است. مدلی که در همه کشورهای توسعه یافته استفاده می شود. نامه ای در این زمینه نوشته شد و با نظام نامه پیشنهادی تحویل استاندار گردید، که امیدواریم ایشان به اجرایی شدن این طرح کمک کند.
به شدت هم پیگیر این موضوع هستم و معتقدم که در صورت اجرایی شدن آن قدم بزرگی برداشته می شود.

دومین موضوع «شفاف سازی در همه واحدهای شهری» است. یک سری از قراردادها و ابهاماتی در مجموعه مدیریت شهری است که با واسطه ارتباط مستمر در جریانش قرار داشتیم و این هم طرح مهمی است. هدف باید این باشدکه همه شهروندان حق دسترسی به مبلغ قراردادها، پیشرفت کار و جزئیات را داشته باشند. معتقدم این دو طرح قطعا می تواند تحول بزرگی در شهرداری رشت ایجاد کند و «فساد سیستماتیک» که در بسیاری از جاها در شهرداری ریشه دوانده را کاهش دهد.

جا دارد از بحث «اتاق شیشه ای» شفافیت که توسط گیل خبر درخواست شده تشکر کنم.رسانه ها نقش مهمی در شفاف سازی دارند و خواسته ما نیز همین است.

‌‎اما در مورد سوال شما از منظر شخصی هم کماکان روال سابق زندگی ادامه پیدا کرده است.

آیا به فساد سیستماتیک در شهرداری اعتقاد دارید؟

بله قطعا ، به دلیل عدم شفاف سازی و معضلاتی که از نظر قانونی وجود دارد مسلما رانتهایی برای افراد خاص وجود دارد که در شهرداری رشت هم ریشه دوانیده ، به عنوان مثال برخی از دفاتری که در ارائه خدمات مهندسی به شهروندان وجود دارد، ردپائی از افراد مختلف و یا مدیران شهرداری در آنها دیده می شود یا ساختمان هایی که بدون پروانه ساخته می شود و کسی آن ها را نمیبیند که شمارش رو به افزایش است. مسلما پشت این ها فسادی است که امیدواریم کمتر شود.

آقای ذاکری شما تا قبل از ورود به شورا در عرصه رسانه فعال بودید. چطور شد که علاقه مند شدید در عرصه شورا قدم بگذارید؟

هرگز نتوانستم و نخواهم توانست نسبت به زادگاهم بی تفاوت باشم.هیچ جایی از دنیا برای من هم ارز رشت نیست که چرا اینجا محل تمامی خاطرات من و زندگی من است.
در بحث مسائل شهری همیشه علاقه به حضور داشتم و سعی کردم نقش منتقد را ایفاء کنم، ولی دوست داشتم به جای انتقاد صرف ببینم می توانم در عمل هم تغییری ایجاد کنم یا خیر . این استارت اولیه بود که مسلما فقط مربوط به من نبوده و نیست.بلکه شامل همه هم نسلان من و کسانی است که دغدغه به شهر رشت دارند.مسلما من هم جزئی از همان مجموعه هستم.

فعالیت سیاسی خودتان را از کی آغاز کردید؟

سال ۷۶ در زمان انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه فعالیت سیاسی شدم و حالا نائب رئیس انجمن اسلامی پزشکان گیلان، عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان و شورای عالی اصلاح طلبان استان هستم. هرچند در حال حاضر در جلسات شرکت نمی کنم.

چرا؟ به کار حزبی دیگر اعتقاد ندارید؟

معتقدم که راندمان مورد انتظار رخ نداده و شورای احزاب در عمل با انتظارات نسل بعد خود و خواسته های مردم فاصله گرفته و یا حداقل بی تفاوت بوده است.ما تلاشمان را برای تغییر انجام دادیم وبا وجود اینکه بسیاری از دوستان هم علاقه مند به تغییرند و خواستار نوع نگرش متفاوتی هستند، اما متاسفانه پدر خوانده هایی وجود دارند که به هر نحو ممکن برای حفظ قدرت تلاش می کنند و مانع میشوند.

با این وضعیت ممکن است در عرصه های بعدی فرصت را در اختیار همین پدرخوانده های بسپارید که به آن معتقدید.

ما بیرون نیامدیم. ما معتقدیم که باید اصلاح از خود اصلاح طلبان شروع شود ما اگر به سال ۹۲ و ۹۶ برگردیم بازهم گزینه برتر ما روحانی است.اما این دلیل نمی شود که بعد از انتخاب ایشان از مردم فاصله بگیریم و به جای نقد به حمایت کورکورانه ادامه دهیم. نسل جدید باید جایگزین نسلی شود که انگیزه ای ندارند و یا از باورهای مردمی فاصله گرفته اند. معتقدم ادامه مسیر تنها با نگرش برگشت به اندیشه واقعی اصلاح طلبی و نه با منفعت طبی رخ می دهد .

نسبت به لیست اصلاح طلبان رشت در انتخابات شورای رشت هم نقد فراوانی است. خود شما به عنوان یکی از اعضای آن لیست این نقدها را وارد می دانید؟

در انتخابات گذشته اصلاح طلبان لیستی دادند که اگر من حق رای داشتم به ۴۰ درصد آن رای می دادم. چون تنها محور فعالیت سیاسی در نظر گرفته شد.
به نظرم مهمترین معیار در نظر گرفتن برنامه و اهداف کاندیداهای مختلف است که این مساله و برنامه گرفته نشد و تنها نقش ظاهری در بستن لیست داشت.من معتقدم یک اصولگرای متخصص و پاکدست از یک اصلاح طلب بی برنامه قطعا بهتر خواهد بود.
نکته بعدی به نظرم فرد گرائی بعضی از کاندیداهای اصلاح طلب بود که به لیست پایبند نبودند.
عدم حمایت از لیست توسط برخی افراد مسئول حزبی که دلیلش تامین نشدن منافع بود نیز یکی دیگر از آسیب ها بود.
یک گروه چند ده نفره مشخص نیز که خود را جریان میدانند همزمان با یک نماینده تمامیت خواه با ارائه لیست جعلی سبب شدند که بسیاری مردم گمراه شوند.

‎-همین نماینده فکر کنم در حمایت از شما سخنرانی کرده بودند.

‎در آن انتخابات ایشان برای من و چند ده نفر سخنرانی کردند. اما در لیست بعدی نظر واقعی خود را با تلاش برای گمراه کردن پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان اعلام کردند که باید از خودشان پرسید منظور از این کار چه چیزی بوده است

‎اقدام اصلاح طلبان شورا در زمینه انتخاب شهردار را مناسب می دانید.

‎من انتخابات را به قبل انتخابات و بعد انتخابات شورا تقسیم می کنم. قبل انتخابات ما تکلیف مشخصی داریم. ولی اینکه بعد انتخابات ما کاندیدای صرف همان جریان هستیم، اینگونه نیست و باید با سنجش درست شرایط جدید فارغ از اصلاح طلبی یا اصولگرایی نماینده مردم باشیم.
‎اما معتقدم اصلاح طلبان مد نظر پرسش در انتخاب شهردار خوب عمل نکردند.از نظر این که منافع شخصی برخی بر منافع گروهی ترجیح داده شد و بعضی دوستان تنها بر اساس ارتباطات شخصی و اتفاقا با دخالت یک نماینده تصمیم گرفتند.

‎ولی شهردار رشت با ۱۱ رای انتخاب شد و این گونه استنباط شد که رای به شهردار به خاطر تلاش برای همگرایی و اتحاد است

‎بعد از مشخص شدن این که یک نفر شش رای دارد بقیه همسو و همجهت شدند و به شهردار رای دادند. در غیر این صورت شهردار بیش از شش رای نداشت.

‎در حال حاضر عملکرد شهردار رشت را چگونه ارزیابی می کنید.

‎آقای نصرتی در بدو ورود و با توجه به هم از گسیختگی به نظرم آرامش خوبی حاکم کرد. اما با ادامه روند هم در زمینه انتصاب مدیران و هم اقدام عملیات زیربنایی جدید همچنان شاهد کندی شهرداری رشت هستیم که قابل قبول نیست.
‎آقای نصرتی باید در مرحله اول در بحث چینش نیروی انسانی بر اساس مکانیزم تخصصی و نه بر اساس توصیه های فردی، عمل کنند. اما متاسفانه به طور مثال شاهد آن هستیم فردی که آبروی رشت را در سطح ملی برده است و سبب مضحکه شهر شده همچنان در منصب مدیریتی هستند و هیچ تغییری صورت نگرفته است و این سبب می شود که افرادی فکر کنند که انجام تخلف هیچ جزایی ندارد.با این وضعیت به نظرتان سنگ روی سنگ بند می شود یا خیر! در بحث عملیات اجرائی هم با وجود مشکلات برجای مانده شاهد کندی هستیم. شهردار چه در جذب سرمایه گذار و چه استارت پروژه ها حرکت خاصی انجام نداده است.

‎این که گفتید در زمینه انتصابات باید تغییر ایجاد کند ، ممکن است این سوال را پیش بیاورد که شما نیز به عنوان یک عضو شورا دوست دارید در انتصابات دخالت کنید.

‎من شش ماه قبل از ورود به شورا به شهردار گفتم که به هیچ عنوان در انتصابات دخالت نمی کنم چرا که وظیفه ما نظارت بر عملکرد شهردار است و به تازگی نیز بر این موضوع تاکید کردم. اما انتصابی که بر اساس سفارش باشد نمی پذیرم و قطعا ورود می کنم و اگر جایی نیروی متخصصی باشد قطعا پیشنهاد میدهم ولی نظر اصلی در اختیار صرف شهردار است.

‎اکنون رابطه تان با اعضای شورا چگونه است؟

‎من رابطه ام با هر ده نفر دیگر خوب است. مسلما در بحثهای فرهنگی و اجتماعی با دوستان اصلاح طلب اشتراک فکری بیشتری وجود دارد. ولی دوستان دیگر نیز هستند که میل به همکاری و تعامل را در آن ها می بینم و احساس می کنم بسیار همراه هستند.

‎در جلسه آخر کمیسیون بهداشت نسبت به قرارداد با یک شرکت در زمینه سراوان انتقاداتی را مطرح کردید. علتش بیشتر به خاطر چه چیزهایی بود.

‎یکی از بحثهای مهم مدیریت شهری ما بحث سراوان است. اردیبهشت ۹۵ قراردادی در زمینه سراوان منعقد شد. دوستی که گفتند اختراعی را ایجاد کردند. سرمایه گذاری قرار بود ظرف مدت ۹۰ روز فاز اول را افتتاح کند تا آنجا که اطلاع دارم این اختراع ثبت نهائی نشده است و با گذشت بیش از یک سال فاز اولی هم اتفاق نیفتاده است. البته اخیرا خوشحالم که دادستان محترم هم ورود کردند. پیگیریهای من هم بر این اساس بود که زمان افتتاح فاز اول مشخص شده و در غیر این صورت نسبت به فسخ قرارداد اقدام شود.
‎شهرداری برای این قرارداد حدود یک میلیارد و هفتصد تومان هزینه کرده است و هنوز کاری صورت نگرفته است.ما باید به مردم پاسخگو باشیم.

‎در همین جلسه کمیسیون اعضای دیگر سازمان های دیگر غیر شهرداری را مقصر می دانستند. امری که سازمانهای دیگر هم در مورد شهرداری می گویند. این امر به نظرتان درست است که همدیگر را مقصر بدانیم؟

‎به نظرم تمامی سازمان ها مقصرند و به جای اینکه انگشت اتهام را به دیگران ببریم باید ضعف های خودمان  را هم بپذیریم! متاسفانه به جای عذرخواهی از مردم همدیگر را متهم می کنیم! به نظرم یکی از مشکلات سراوان و رودخانه همین عدم وجود مدیریت جامع شهری است که هرکسی برای خودش تصمیم گیری می کند و تشتت باعث شده که اقدام خاصی صورت نگیرد.

‎با توجه به این که خودتان پزشک هستید. برای تقویت بحث سلامت شهری چه برنامه هایی باید در دستور کار باشد.
در بحث حوزه سلامت معضلات جدی است که نیازمند هماهنگی و همچنین ارتباط بیشتر بین شهرداری و ارگان های مرتبط نظیر علوم پزشکی است.
در بحث کمیسیون بهداشت خانم شیرزاد با تجربه خوب در حال مدیریت موضوع هستند ومن دغدغه مندی ایشان را در همین مدت کاملا حس کرده ام و ما نیز بر خلاف تلاش های برخی افراد برای ایجاد تفرقه قطعا در کنار ایشان هستیم و سعی میکنیم تا در یک کار گروهی بدور از حاشیه طرحهای بیشتر برای بهبود وضعیت شهر ارائه شود.

با توجه به این که ورودتان به شورا به دلیل شکایتی بود که از یک عضو شورا داشتید به نظرتان این یک مساله شخصی بود.

آقای شکریه را از قبل می شناختم. حتی در ایام انتخابات با ایشان جلسه داشتم. به هر حال به عنوان نماینده بخشی از افراد که به من اعتماد داشتند وظیفه داشتم که از آرای خودم صیانت کنم و پیگیر اجرای قانون باشم. چون یکی از مشکلات ما همین عدم اجرای قانون است. با همه نقصهای موجود اگر قانون اجرا شود شرایط بسیار بهتری از امروز در همه جنبه ها خواهیم داشت. در راستای همین اجرای قانون من پیگیر بودم. اتفاقی که افتاد همین بود و البته دیر هم اتفاق افتاد. به هر صورت من از زحمات ایشان هم تشکر می کنم.

در طول این چند ماه اخیر ماجرای آقای شکریه چه چیزی شما را بیشتر ناراحت کرد.

مهم ترین ناراحتی که برای من ایجاد شد نه بحث شخصی بلکه دیدن تلاش بعضی نمایندگان بود که قاعدتا خودشان قانون گذار بودند و باید به عنوان اولین نفر تلاش می کردند که از قانون دفاع کنند ولی تمام تلاششان را برای تاخیر انداختن اجرای قانون ایجاد کردند.همینجا لازم میدانم از زحمات دکتر حسنی به عنوان نماینده لیست امید و دکتر کوچکی نژاد به عنوان نماینده اصولگرا که پیگیر اجرای قانون بودند تشکر کنم

شنیده هایی هم بود که بعضی دوستان اصلاح طلب هم به علت های خاص در تاخیر اجرای قانون موثر بودند، به هر حال گذشته ها گذشته و باید مسیر جدیدی شروع شود و در کنار یکدیگر باشیم. به قول نلسون ماندلا می بخشم اما فراموش نمی کنم.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا