آخرین خبرهااستان ها

کاهش ۷ درصدی طلاق در گیلان/ فراهم آوری اطلس آسیب های اجتماعی

صبح  امروز جلسه همزمان شورای اجتماعی و بانوان  به ریاست سید محمد احمدی فرماندار شهرستان رشت در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد .

●ریشه یابی و فراهم آوری اطلس آسیب های اجتماعی

تدبیرشرق/در ابتدای این جلسه  انصاری معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهرستان رشت به تعریف آسیب های اجتماعی  پرداخت و  توضیح داد : ناهنجاری ها جز لاینفک جامعه انسانی  است اما اگر شیوع ناهنجاری ها سبب صدمات به منابع انسانی ، منابع مالی و میراث فرهنگی شود ؛ برای کنترل  آن باید تدابیری اندیشیده  شود .

وی هدف این جلسه ها را  بررسی و ریشه یابی و فراهم آوری اطلسی برای پیشگیری آسیب های اجتماعی  تعیین کرد .
انصاری افزود :  در کلان شهر رشت بعضی از محله ها  از نقاط آسیب پذیر هستند و باید بررسی شود آسیب  های غالب در این محله ها چیست و  هر دستگاه چه سهمی دارد ؟

●شناسایی محله های آسیب خیز رشت

در ادامه جلسه  رئیس اداره  بهزیستی گیلان  اولین گام در جهت  پیشگیری از آسیب های اجتماعی را شناسایی  آسیب های  غالب هر منطقه دانست.

ام البنین انساندوست  آماری درباره شناسایی  جرائم مناطق آسیب خیز رشت  چون  استعمال مواد مخدر ، مصرف مشروبات الکلی و  ناهنجاری های اجتماعی  مثل انحرافات اخلاقی ، خشونت خانوادگی ، بیکاری و فقر ارائه داد که در این مناطق  مشارکت بالای مردم ، پایگاه های بسیج و اعضای مورد اعتماد مساجد محله نقش موثری در مرتفع سازی شناسایی این مسائل داشتند .

وی استفاده  از این آمارها را جهت تدوین اطلس آسیب های اجتماعی  با توجه به پراکندگی آسیب ها و محدوده جغرافیایی  مفید دانست .

انساندوست در ادامه  به کاهش رتبه طلاق در گیلان از رتبه دوم به پنجم اشاره کرد و گفت  در سال گذشته حدود ۷ % کاهش رشد طلاق را داشتیم . در گیلان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ،  ۲.۷ نفر  متقاضی طلاق هستند که استاندارد  کشوری در این مورد ۲.۳ نفر می باشد .

 

● مهمترین موضوع جامعه؛ آسیب های اجتماعی

در پایان جلسه ، فرماندار شهرستان رشت به نقل از  مقام معظم رهبری بزرگترین خطر نظام را آسیب های اجتماعی دانست و بیان کرد : برای مقابله با آسیب های اجتماعی  نسخه های ملی جوابگو نیست و باید نسخه های محلی داشته باشیم .

سید محمد احمدی ادامه داد : در حال حاضر موضوعی مهمتر از آسیب های اجتماعی نداریم  و موضوعات اقتصادی ، فرهنگی نیز به آسیب های اجتماعی وابسته اند .

وی  افزود :  آسیب ها رو به افزایش هستند و با کاهش سرمایه های  اجتماعی مواجه هستیم. همچنین در طول چهاردهه عمر انقلاب اسلامی  در توسعه اجتماعی فوق العاده تاخیر  داشتیم  و در سایر موضوعات تحقق نداشتیم .

 

فرماندار رشت با اشاره به ۱۲ نقطه در رشت که از نظر ضعف امکانات حیاتی مثل آب و برق نیازمند رسیدگی هستند ، از ارتقای کیفیت نحوه حکمرانی سخن گفت .

وی  برنامه ریزی در حوزه آسیب های اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و افزود : بر دوش مدیران شهری مسئولیت گذارده شده و آنها باید در جلسه ها حضور پیدا کنند و به برنامه ها عمل کنند.

احمدی در صحبت های پایانی خود  به تلاش برای آمار کاهش طلاق اشاره کرد و گفت:  برای اینکه  طلاق  در خانواده ها رخ ندهد باید ازدواج موفق داشته باشیم که در این خصوص مشاورین ازدواج  و روانشناسان می توانند یاریگر باشند .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا