آخرین خبرهااسلایدربین الملل

دلواپسی اروپایی‌ها از دیدار ترامپ و پوتین

دیدار ترامپ و پوتین

“دیدار رو در رو میان رهبران جهان را باید خوب دانست مگر دیدار میان روسای جمهوری آمریکا و روسیه در فنلاند که برای اروپا نگرانی و دلواپسی به همراه خواهد داشت.”

به گزارش ایسنا، شبکه خبری سی.ان.بی.سی در گزارشی در باره دیدار پیش‌بینی شده ترامپ و پوتین آورده است: مفسران سیاسی انتظار یک نمایش سمبلیک را از دیدار رئیس جمهوری آمریکا و همتای روسش در فنلاند دارند که برای تاریخ ۱۶ ژوئیه سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است. اما نگرانی اصلی این است که رئیس جمهوری آمریکا چه مسائلی را می‌خواهد با همتای روس خود در میان بگذارد؛ این نشست چند روز پس از نشست ناتو در بروکسل برگزار خواهد شد.

ترامپ که واضح و آشکارا منتقد ناتو است، می‌تواند روابطش را با کشورهای کوچکتر شرق اروپا هم مرز با روسیه که به شدت متکی به حمایت‌ها و تضمین ها از سوی ناتو هستند، دچار تزلزل و تنش کند.

کارشناسان در موسسه تحلیل سیاسی گروه اوراسیا بر این باورند که اتحادیه اروپا هرگونه اقدام از سوی ترامپ را که تضعیف کننده عملکرد ناتو در قبال اوکراین یا امنیت اروپا باشد، به چالش می‌کشند.

تیموتی اش، استراتژیست مستقل در موسسه مدیریت دارایی “BlueBay” حتی مدعی شده که ترامپ پیشنهاد می‌دهد تا پوتین اسب تروا در داخل ناتو شود.

او در این باره می گوید: قابل توجه است که ترامپ از بابت فعالیت بر روی دستورالعملی که پوتین آن را فانتزی می‌داند، خوشحال به نظر می‌رسد؛ درواقع پوتین به دنبال پایان ناتو و پیمان نظامی آتلانتیک شمالی است. برای پوتین، این برابر با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ و پیروزی نهایی بر ناتو است. برای هر ناظر ژئوپلیتیک و در تاریخ پسا جنگ جهانی دوم در اروپا این مساله یک امر غیرقابل باور است.

ترامپ پس از خروج از برجام، توافق آب و هوایی پاریس و اعمال تعرفه‌های گمرکی بر واردات فولاد از اروپا با رهبران اروپایی به مشکل برخورده است و هرگونه اختلاف سلیقه می‌تواند باعث تنش بیشتر و شکاف عمیق‌تر در ائتلاف آمریکا و اتحادیه اروپا شود و شرایط سرمایه گذاری جهانی را بدتر کند.

آنچه که رهبران اروپایی را بیش از پیش نگران کرده است، غیرقابل پیش بینی بودن رئیس جمهوری آمریکاست.

دیدار میان روسای جمهوری آمریکا و روسیه کمی پس از سفر ۱۳ ژوئیه ترامپ به انگلستان است؛‌ در انگلستان احتمالا مردم به گرمی از او استقبال نمی‌کنند. رئیس جمهوری آمریکا که با مشکلاتی در نشست ناتو در بروکسل روبرو خواهد شد، ممکن است به دنبال به دست آوردن نتایج مثبت برای بازگشت به خانه پس از سفر نه چندان خوبش به اروپا باشد.

در مقاله‌ای که اخیرا در روزنامه آتلانتیک منتشر شد، این مساله آمده که شاید ترامپ وعده دهد که رزمایش‌های مشترک ناتو را در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک که روسیه با آنها مخالف است، متوقف کند. این مساله راه را برای مقام های اروپایی در مطرح کردن اظهاراتشان باز می کند.

ناتو از زمان جنگ جهانی دوم پایه همکاری‌های اروپا و آمریکا را شکل داده است اما ترامپ که با پیامی علیه ائتلاف‌های جهانی توانست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا پیروز شود، علنی از این ائتلاف نظامی انتقاد می کند.

در مه گذشته میلادی، او از ماده ۵ ناتو حمایت نکرد و باعث شد تا تنش میان رهبران اروپایی ایجاد شود؛ براساس این ماده، در صورت حمله به یکی از کشورهای عضو ناتو، آمریکا باید به دفاع از آن بپردازد.

البته ترامپ دو ماه بعدتر در جریان سخنرانی خود در ورشو، لهستان حرفش را به نحوی پس گرفت.»

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا