آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

دو سیاره شبیه به زمین که شاید میزبان موجودات فضایی باشند

موجودات فضایی

دو سیاره فراخورشیدی که سال ها قبل شناسایی بودند، بیش از حد تصور شبیه به زمین بوده و ممکن است اشکال متنوعی از حیات داشته باشند.

چهار سال قبل که ناسا کپلر ۱۸۶fرا به عنوان نخستین سیاره فراخورشیدی شبیه به زمین معرفی کرد، نگاه بسیاری از اخترشناسان به این سیاره دوخته شد. حالا اما مطالعه جدیدی صورت گرفته که نشان می دهد این سیاره احتمالا مثل زمین دارای آب و هوا و فصول مختلف باشد.

کپلر 186f

کپلر ۱۸۶f (سمت راست) در کنار زمین

بر اساس تجزیه و تحلیل های دانشگاه «فناوری جورجیا» بر خلاف آنچه پیش از این تصور می شد، محور چرخش کپلر ۱۸۶f مثل زمین ثابت بوده و به همین خاطر آب و هوای پایداری دارد. 

این یافته از آنجایی اهمیت پیدا می کند که عدم ثبات در محور چرخش حیات روی یک سیاره را به سوی نابودی سوق می دهد. برای مثال شیب محوری مریخ دارای ناپایداری ۶۰ درجه ای است و این مسئله باعث نابودی جو، تبخیر آب های سطحی و بیابانی شدن سیاره سرخ شده است.

کپلر 186f

جو کپلر ۱۸۶f نسبت به زمین تیره تر اما خورشید آن بزرگتر است

این در حالی است که در حالت مقایسه‌ای شیب‌ محوری زمین بین ۲۲.۱ و ۲۴.۵ درجه در نوسان بوده و حدود هر ده هزار سال یک‌ بار چنین حالتی رخ می‌دهد. این ثبات تا حدودی نتیجه وجود ماه و سیاره های دیگر است.

این تیم تحقیقاتی مدعی شده کپلر ۶۲f هم که در فاصله ای دورتر قرار گرفته احتمالا دارای شرایط جوی مشابهی است. اگرچه وجود قمر در اطراف سیاره های کپلر اثبات نشده اما محور چرخش آنها طی ده ها میلیون سال گذشته ثابت مانده است.

وجود حیات در این دو سیاره هنوز مشخص نشده اما به لطف ابزارهای تحقیقاتی پیشرفته تحقیق درباره آنها طی سال های آتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد؛ تحقیقاتی که ممکن است روزی به سکونت بشر در کپلر منجر شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا