آخرین خبرهاعلم و تکنولوژی

چین؛ متهم ردیف اول انتشار گسترده گاز مخرب CFC-11 در جو

گاز مخرب CFC-11

ماه گذشته بود که یک معمای جهانی توسط برخی متخصصین کشف شد. این که پس از سال ها کنترل و کاهش مصرف، منبعی ناشناس در جنوب شرق آسیا دوباره در حال استفاده گسترده از گاز مخربCFC-11 است. حال گروهی از محققین معتقد هستند که متهمین اصلی تعداد از تولید کنندگاه یخچال های ارزان قیمت در کشور چین هستند.

بر اساس گزارشی که به تازگی در نشریه نیویورک تایمز منتشر شده، احتمالاً این تولیدکنندگان خرده پا اصولاً نمی دانند که استفاده از گاز مذکور از سال ۱۹۸۷ و طی معاهده مونترال در سرتاسر دنیا ممنوع اعلام شده است.

یکی از این تولیدکننده های یخچال به خبرنگار نیویورک تایمز گفته است که دلیل اصلی استفاده آنها از CFC-11 ارزان بودن قابل توجه آن و در دسترس بودنش نسبت به دیگر گازهای معمول و قانونی است. این فرد می گوید که در چین هیچ کس به آنها در خصوص مضرات استفاده از این گاز اطلاع رسانی نکرده و هیچ گونه بازرسی و منعی نیز برای این کار وجود ندارد.

محققین بر این باورند که این اقدام چیزی کمتر از یک جنایت بشری در ابعاد بین المللی ندارد و نیاز است تا با عکس العملی هماهنگ و قاطع از جانب دیگر کشورهای جهان مواجه شود. البته لازم است تا پیش از چنین اقدامی تحقیقات بیشتری در خصوص سایر منابع احتمالی تولید و انتشار گاز مخرب لایه اوزن انجام بگیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا