آخرین خبرهاتدبیر ورزشیملییادداشت

مصطفی داننده/ دیدید اتفاقی نیفتاد

شهرهای مختلف ایران، در سه شب مختلف شاهد حضور مردم شاد در میان خود بودند. مردمی که سرخود را به خاطر نتایج تیم ملی بالا گرفته بودند و خوشحال می‌کردند.

یادداشت- مصطفی داننده// جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ در ذهن و قلب ما ایرانی‌ها حک شده است. نه تنها به خاطر غرش یوزپلنگ‌ها در برابر ماتادورها یا فضایی ترین فوتبالیست تاریخ، بلکه به خاطر شکسته شدن بسیاری از تابوهای ایرانی.

زنان همراه با مردان به ورزشگاه آزادی رفتند. تمام انرژی مثبت خود را از غرب تهران به دل روسیه فرستادند. زنانی که به ورزشگاه آزادی رفتند در آن لحظه خوشحال‌ترین آدم‌های روی زمین بودند. برای اولین بار بود که آنها حضور در ورزشگاه را زمانی تجربه کردند که انتخابات نبود.

زن‌های ایرانی به ورزشگاه رفتند، شب هم رفتند اما اتفاقی نیفتاد. در کنار مردان فوتبال دیدند، تشویق کردند، خوشحال شدند، حسرت خوردند و به خانه‌های خود برگشتند.

دیدید اتفاقی نیفتاد

همین جمعیت می‌تواند در بازی‌های رسمی و باشگاهی هم به ورزشگاه بروند. فوتبال ببیند و لذت ببرند. آدم باید از تجربه‌های به دست آمده در زندگی استفاده کند. حضور زنان در استادیوم آزادی از این تجربه‌ها بود؛ یک تجربه موفق.

مردم در این جام جهانی نشان دادند می‌توانند کنار یکدیگر در نفاط مختلف شهر فوتبال ببیند و اتفاقی نیفتد. لاهیجانی‌ها را دیدید. آنها در کنار استخر مشهور با هم نشستند و فوتبال را دیدند؛ بدون اینکه اتفاق خاصی بیفتد.

وقتی تصویر مردم لاهیجان پخش شد همه فکر کردند این عکس متعلق به اروپاست. بسیاری از ما این شکل فوتبال دیدن را ندیده بودیم. همه ما تعجب کردیم.

در سینماهای تهران مردم فوتبال دیدند. در پاساژ چارسو دور هم جمع شدند و از دیدن فوتبال لذت بردند.

شهرهای مختلف ایران، در سه شب مختلف شاهد حضور مردم شاد در میان خود بودند. مردمی که سرخود را به خاطر نتایج تیم ملی بالا گرفته بودند و خوشحال می‌کردند.

همه این کارها برای بسیاری خط قرمز بود اما اتفاق افتاد و هیچ مشکلی هم به وجود نیامد.

جام جهانی ۲۰۱۸ نشان داد بسیاری از نشدها، می‌تواند شد بشود بدون اینکه مشکلی ایجاد کند. وقتی پدیده‌ای تجربه نشود نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد اما حالا بعد از تجربه حضور زنان در ورزشگاه و دیدن فوتبال به صورت دست جمع در پارک و یا سینما می‌شود بسیاری از مسیرهای بسته را باز کرد و اجازه داد بانوان ایرانی به ورزشگاه بروند.

باهم بودن را باید به مردم آموزش داد. باید مردم ایران یاد بگیرند باهم شاد باشند و با هم بخندند. جام جهانی این سبک زندگی را به آموزش داد. ۸۰ میلیون در داخل و میلیون‌های ایرانی در خارج با هم شاد شدند و با هم خندیدند و گریه کردند.

الان بازیهای آسیایی جاکارتا و جام ملت‌های آسیای فوتبال در پیش است و می‌شود شهرهای مختلف ایران را تبدیل به ورزشگاه‌ کرد و مردم دست در دست هم شادی را فریاد بزنند.

می‌شود از جام در جام استقلال و پرسپولیس درهای ورزشگاه را به روی بانوان باز کرد تا آنها هیجان دیدن فوتبال را تجربه کنند.

اجازه بدهیم تجربه‌های شیرین ۲۰۱۸ را بارها و بارها تجربه کنیم آنهم درست در روزهایی که مشکلات از در و دیوار شهرهای ایران بالا می‌رود.

/عصرایران

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا