آخرین خبرهااستان ها

روند احداث تصفیه‌خانه شیرابه سراوان رشت مطلوب نیست | در هر ثانیه ۶ لیتر شیرابه وارد رودخانه‌ها می‌شود

سید محمد احمدی، فرماندار رشت با تأکید بر اینکه بودجه ساخت تصفیه‌خانه شیرابه رشت تا پایان سال ۹۶ به پیمانکار طرح پرداخت شده است گفت:‌ روند احداث تصفیه‌خانه مطلوب نیست.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از تسنیم، سید محمد احمدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ با اینکه بودجه لازم جهت ساخت تصفیه‌خانه شیرابه سراوان تا پایان سال کاملاً به شرکت پیمانکار پرداخت شده است اما روند احداث این پروژه به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست.

فرماندار رشت عنوان کرد:‌ اسفند ماه سال گذشته طی حکمی از سوی استاندار گیلان مسئولیت نظارت بر روند اجرای ساخت سایت تخلیه زباله سراوان بر عهده فرمانداری رشت گذاشته شد و فرمانداری نیز متعاقب آن اقدام به برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های مرتبط کرد.

احمدی بیان داشت: از آن‌جا که‌ معضل زباله و دفع پسماند از موضوعات جدی کلانشهر رشت و منطقه سراوان است بنابراین نخستین گام،‌ هدفگذاری برای انجام برنامه‌ها و طرح‌ها طبق اصول تعریف شده کوتاه مدت،‌ میان مدت و طولانی جهت کنترل وضعیت موجود خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد:‌ اهدافی را که به صورت کوتاه مدت در پی تحقق آن‌ها در سایت سراوان هستیم شامل کاهش اثرات زیست‌محیطی با جلوگیری از تخلیه زباله سایر شهرها در سراوان،‌ سمپاشی مداوم سایت،‌ پوشش زباله با شن و ماسه و احداث تصفیه‌خانه شیرابه است.

فرماندار رشت تصریح کرد:‌ در راستای کنترل آلودگی‌ها در سایت تخلیه زباله سراوان و بنا به تشخیص کارشناسان مربوطه روزانه حدود ۳ هزار لیتر سم جهت سمپاشی محوطه مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد که اجرای آن نیز برخلاف گذشته به صورت ماشینی انجام می‌شود.

احمدی به میزان شیرابه تولید شده اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر در سایت تخلیه زباله در هر ثانیه حدود ۶ لیتر شیرابه آلوده وارد رودخانه محلی منطقه سراوان می‌شود که در صورت وقوع بارندگی‌ها این روند افزایش پیدا کرده و به بیش از ۱۰ لیتر بر ثانیه خواهد رسید.

وی روند اجرای طرح زباله‌سوز را برشمرد و افزود:‌ اجرای این پروژه به دو بخش ساختاری و عملکردی تقسیم‌بندی می‌شود که در بخش عملکردی تمام دستگاه‌های مرتبط و دخیل در کار نظیر شهرداری رشت باید جهت انجام تعهداتشان در موعد مقرر سرعت بیشتری به امور بدهند.

فرماندار رشت تصریح کرد:‌ طبق برنامه‌های تعیین شده کار پوشاندن زباله‌ها در سایت سراوان توسط شن و ماسه باید روزانه توسط حداقل ۳۰ الی ۵۰ کامیون به انجام برسد اما بنا به دلایل مختلفی این‌کار تا این لحظه به آن صورت که پیش‌بینی شده بود به انجام نمی‌رسد.

احمدی خاطرنشان کرد:‌ دو سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت و آب منطقه‌ای استان گیلان مسئولیت صدور مجوزهای قانونی جهت پوشاندن زباله‌ها در سایت سراوان توسط شن و ماسه را بر عهده دارند که انتظار داریم در این مسیر بیشتر از این‌ها با شهرداری رشت همکاری کنند.

وی احداث تصفیه‌خانه شیرابه را از مهم‌ترین موضوعات پیش‌رو دانست و بیان داشت: ‌اجرای این بخش از کار در قسمت برنامه‌های کوتاه مدت قرار گرفته است و برای آن نیز تاکنون حدود ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به شرکت پیمانکار پروژه پرداخت شده است.

فرماندار رشت پیشرفت فیزیکی طرح احداث تصفیه‌خانه را مطلوب ندانست و اظهار داشت: ‌شنیده‌ها از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه حکایت دارد اما بر مبنای نتایج بازدید‌های میدانی انجام شده، روند ساخت تصفیه‌خانه به‌هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست.‌

احمدی همکاری همه دستگاه‌ها در حل مشکل سراوان را ضروری خواند و گفت:‌ باید در راستای کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و رفع نگرانی‌های مردم منطقه سراوان از وضعیت وخیم موجود، برنامه‌های کوتاه‌مدت با همکاری همه دستگاه‌های متولی به سرعت نهادینه شو‌ند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا