آخرین خبرها

تردید درباره راهکارها و شیوه اجرای توافق ترامپ-کیم

دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کشور کره شمالی بامداد روز گذشته (سه شنبه) در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کردند. دو طرف بعد از یک سال لفاظی های پرخطر و شدید که یکدیگر را «مرد موشکی» و «پیر یاوه گوی خرفت» خطاب کرده بودند، جلسه ای دو طرفه با حضور دو مترجم در هتل کاپلا پشت درهای بسته برگزار کردند. این دو بعد از یک ناهار کاری سندی را به امضا رساندند که به گفته شده آمریکا طبق آن ضمانت های امنیتی در اختیار کشور کره شمالی قرار می دهد. ترامپ این توافق را «بسیار با اهمیت، جامع و تاریخی» قرائت کرد و اضافه کرد: کل ارتباطات ما با کشور کره شمالی بسیار متمایز از گذشته می باشد. رهبر کشور کره شمالی نیز این دیدار را «تاریخی» قرائت کرد و گفت که وی و ترامپ تصمیم گرفته اند گذشته را مورخ بسپارند.
توافقنامه ای که رهبران دو کشور امضا کردند، چهار ماده داشت که طبق آن واشنگتن و پیونگ یانگ ارتباطات تازه ای را شروع خواهند کرد. چهار مورد این قرارداد دوطرفه که با حضور مقامهای ارشد دو کشور به امضای ترامپ و کیم در مقابل خبرنگاران و در هتل کاپلا رسید دربردارنده مواردی کلی و بدون ذکر شیوه اجرا به شرح ذیل هست:
۱٫ ایالات متحده آمریکا و کشور کره شمالی دارای تعهد شده اند که ارتباطات تازه ای را بنا کنند که اساس آن تمایل مردم دو کشور بر صلح و رفاه هست
۲٫ چهار مورد این قرارداد دوطرفه که با حضور مقامهای ارشد دو کشور به امضای ترامپ و کیم در مقابل خبرنگاران و در هتل کاپلا رسید دربردارنده مواردی کلی و بدون ذکر شیوه اجرا به شرح ذیل هست:۱٫
۳٫ ایالات متحده آمریکا و کشور کره شمالی دارای تعهد شده اند که ارتباطات تازه ای را بنا کنند که اساس آن تمایل مردم دو کشور بر صلح و رفاه است۲٫
۴٫ آمریکا و کشور کره شمالی کوشش مشترک خواهند کرد که صلح پایدار در شبه جزیره کره ایجاد گردد.
طبق توافق ۲۹ آوریل (پان مون جوم/ Panmunjom declaration) کشور کره شمالی که در آن قسمتی از تاسیسات هسته ای خود را خراب کردن کرد، پیونگ یانگ دارای تعهد شده که خلع جنگ افزار هسته ای را دنبال کند.

**آمریکا با پیش زمینه تهدید پا به مذاکره گذاشت
آمریکا و کشور کره شمالی دارای تعهد می گردند که بقایای سربازان کشته یا گم شده را در جنگ شبه جزیره کره (۵۳-۱۹۵۰) شناسایی کرده به کشورشان بازگردانند.
این دیدار در حالی واکنش های منفی مختلفی بهمراه داشته که زیادتر کارشناسان اعتقاد دارند به رغم اینکه ریاست جمهوری امریکا مدعی هست هیچ امتیازی به کشور کره شمالی برای انعقاد توافق نامه نداده اما با نگاهی جدی تر میتوان به این نتیجه رسید که واشنگتن امتیازات زیادی به پیونگ یانگ داده هست. به نظر می آید آمریکا مثل گذشته بطور ضمنی وسیله تهدید و فشار را در دستور کار رسیدن به اغراض خود در این نشست قرار داده بود.

**تردیدها در مورد ضمانت اجرایی توافق دوطرفه
لیندسی گراهام یکی از سناتورهای ارشد آمریکا قبل از این مذاکره کشور کره شمالی را تهدید کرده بود که اگر این گفت وگوها موفقیت آمیز نباشد واشنگتن باید برنامه هجوم به این کشور را در برنامه خود قرار دهد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی همانند تاکید کرده بود اگر نتیجه های این دیدار موفقیت آمیز نباشد تحریم ها بر علیه کشور کره شمالی همچنان استمرار خواهد داشت.
در مورد نتیجه نشست «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون»، آینده تحولات میان دو کشور و شرایط شبه جزیره کره تردیدهای بسیاری وجود دارد. ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا پیشتر این ملاقات را فرصتی برای کشور کره شمالی تفسیر کرد و مدعی شده بود دیدار با رهبر کشور کره شمالی ماموریتی برای صلح هست که عواقب آن کمک به تقویت ثبات و امنیت در سراسر جهان هست. ترامپ هدف کلیدی دیدار را غیر هسته ای ساختن کامل و بدون برگشت پیونگ یانگ و تعیین مقرراتی برای نظارت بر فعالیت های هسته ای پیونگ یانگ عنوان نمود.
این در حالیست که مقامهای کشور کره شمالی بر تغییر تدریجی شرایط و ضمانت بقا و ثبات حکومت خود تاکید می کنند. این سؤال نیز مطرح هست که با توجه به اختلافات چند وجهی و پیچیده، دو کشور تا چه میزان به حل بحران نزدیک خواهند گردید؟ از شروع اختلاف جدی بین آمریکا و کشور کره شمالی چند دهه می گذرد و ترامپ و کیم نخستین رهبران دو کشورند که با هدف حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات پشت میز مذاکره می نشینند. البته رسیدن به این فاز با فراز و فرودهایی همراه بوده، از تحقیر و فحش رهبران دو کشور به یکدیگر گرفته تا امیدواری به حل اختلاف فرسوده و رؤیای ایجاد صلح و ثبات در شبه جزیره کره.
در هیچ دولتی در آمریکا به این شدت رهبر کشور کره شمالی با ادبیات تحقیر آمیز و کینه توزانه مواجه نشده بود. در مقابل طی عمر دولت یکسال و نیم دولت ترامپ، مقام های کشور کره شمالی مکررا آمریکا و جزایر آن را تهدید به هجوم موشکی کرده اند. توافق سران کشور کره شمالی و آمریکا در مورد «حل و فصل بحران شبه جزیره کره» آنقدر تردید برانگیز و ابهام آمیز هست که حتی اعتراض و انتقاد مقامهای کنگره آمریکا را نیز به دنبال داشته هست.
گرچه خیلی از کشورهای منطقه از این اجلاس سریع و با برنامه ریزی بسیار سریع و عجیب ابراز خوشحالی و استقبال کرده اند اما همه این کشورها باور دارند که به هیچ نتیجه سریع از این نشست خوشبین نیستند. هنوز معلوم نیست که این دو رهبر بر سر چه مسایلی به شکلی دقیق اتفاق نظر پیدا نموده اند زیرا توافقاتی که میان مقامهای ارشد دو کشور و دیپلمات های آنان در سال های قبل بوده بسیار فراتر از اینها بوده هست.
معلوم نیست چه جزییاتی در گفت و گوها مورد بررسی قرار گرفته هست و برآیند دقیق آن چیست و همین موجب شده هست تا بعد از این اجلاس هیچ دگرگونی خاصی هم در منطقه شکل نگیرد.
عاملان زیادی وجود دارد که هر لحظه توان دارد گفت و گوها و توافقات را به شکست بکشاند من جمله اینکه کشور کره شمالی می گوید آمریکا باید به خصومت خود انتهاء دهد و مانور ها را متوقف کند.
ترامپ قول داده هست که مانور های مشترک با کره جنوبی متوقف گردد اما ارتش این کشور در کره، هر اقدامی در این زمینه را تکذیب کرده و اعلام کرده دستوری در این باره دریافت نکرده هست.
کشور کره شمالی قصد دارد از کاهش تحریم ها سود ببرد اما آمریکا آن را مشروط به انتهاء برنامه هسته ای نظامی این کشور کرده ا هنوز معلوم نیست چه طرحی برای این روال تدارک دیده شده هست.

** پیشینه رفتارهای آمریکا، کشور کره شمالی را محتاط کرده
کارشناسان باور دارند که ترامپ به خاطر مشکلات زیادی که در عرصه داخلی با آن مواجه است من جمله ارتباط کارزار انتخاباتیش با روسیه، رسوایی های جنسی و عدم محبوبیت و علاوه بر این در عرصه بین المللی متاثر از اعمال تعرفه های گمرگی و راه انداختن جنگ تجاری، خارج شدن از تعهدهای بین الملل به ویژه توافق هسته ای با ایران ، توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسیفیک که با مخالفت وسیع هم پیمانان این کشور مواجه شده و در انزوا قرار گرفته هست، اهتمام می کند از این ملاقات به عنوان یک وسیله تبلیغاتی برای خود استفاده نماید. اما این سؤال مطرح هست که چه طور میتوان به کسی که به زیرپا گذاشته توافقات بزرگ جهانی شهره شده هست، برای محافظت توافقات جدید اعتماد کرد؟ به فرض این که دیدارامروز ترامپ با کیم، به یک توافق منتج گردد، چه تضمینی وجود دارد مستاجر کاخ سفید دیگربار زیر توافق نزند و دیگربار مایه شرمندگی مردم کشورش و دردسر جامعه بین الملل نشود.

**تردید رسانه ها و تحلیلگران غربی
به اعتقاد زیادی از ناظران، رهبر کشور کره شمالی حاضر نخواهد گردید آن طور که کاخ سفید عزم می کند از توان موشکی و هسته ای خود دست بکشد؛ وضعی که برای رسیدن به آن چند دهه زیر شدیدترین تحریم و تنگناها قرار گرفته هست. ضمن این که برخورد ترامپ با برجام و بی اعتنایی کاخ سفید به هنجار و قوانین مسلم بین المللی، رهبر کشور کره شمالی را در این گفتگوها محافظه کارتر کرده تا با احتیاط زیادتر گام بردارد.'
به دنبال برپایی نشست رهبران آمریکا- کشور کره شمالی، اتحادیه اروپا از این ملاقات استقبال کرد. این اتحادیه اروپا با صادر کردن اطلاعیه ای ضمن استقبال از دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، اعلام نمود:'این دیدار در حقیقیت فاز ای ضروری در جهت خالی سازی شبه جزیره کره از جنگ افزار های هسته ای هست.
'این در حالیست که 'فلورانس پارلی' وزیر ارتش فرانسه پیشتر بیان کرد که گمان نمی کند تنش میان آمریکا و کشور کره شمالی بتواند به این راحتی حل و فصل گردد. به همین علت فرانسه ترجیح می دهد در این باره محتاطانه مشی کند.
‘همچنین مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز گذشته از اطلاعیه مشترک سران آمریکا و کشور کره شمالی در انتهاء اجلاس سنگاپور که دربرگیرنده تعهد پیونگ یانگ به خلع جنگ افزار کامل هسته ای شبه جزیره کره هست، استقبال و آمادگی آژانس رابرای راستی آزمایی فعالیت های هسته ای کشور کره شمالی اعلام نمود.
یوکیا آمانو آمانو در این اطلاعیه اضافه کرد : این نهاد منسوب به سازمان ملل متحد از نزدیک گفتگوها آتی برای اجرای نتیجه های توافق دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ریاست جمهوری ایالات متحده و رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره را پیگیری می کند. ‘فدریکا موگرینی’ مسئول سیاست بیگانه اتحادیه اروپا نیز بعد از دیدار ریاست جمهوری آمریکا و رهبر کشور کره شمالی گفت: مسیر دیپلماسی اغلب چالش برانگیز و سخت ترین راه هست، اما همیشه نتیجه بخش بوده و باید به آن پایبند بود.
با این وجود ‘چاک شومر’ رهبر اقلیت دمکرات سنا ضمن انتقاد از توافق حاصل شده بین آمریکا و کشور کره شمالی، گفت که «دونالد ترامپ» اهرم فشار را در گفتگوها هسته ای با پیونگ یانگ، تسلیم کیم کرد.
این قانونگذار آمریکایی توافق حاصله بین ترامپ و کیم را بسیار دلواپس کننده و ابهام آمیز قرائت کرد و گفت: این توافق بدون جزییات لازم هست.
بعضی نمایندگان جمهوریخواه و مقامهای دولت ترامپ گفته اند که توافق حاصل شده بین آمریکا و کشور کره شمالی به مصوبه سنا احتیاج دارد و این بدان معناست که دمکرات های سنا باید برای تصویب این توافقنامه، چراغ سبز نمایش دهند.
سناتورهای جمهوریخواه نیز اعلام نمودند که هر گونه توافق پایانی بین آمریکا و کشور کره شمالی باید برای تصمیم گیری به کنگره عرضه گردد.
در این ارتباط باب کورکر ریاست کمیته ارتباطات بیگانه سنا گفت: فرض بر این هست که توافق پایانی وجود دارد، دولت باید توافق را در قالب یک معاهده به ما بدهد.
ارسال هرگونه معاهده به کنگره لازمه یک توافق فراحزبی برای پشتیبانی دو سوم اعضای کنگره هست.
‘سناتور تام تیلیس هم دراین باره گفت: هر دو کشور در اوایل راه می باشند، اما اگر دولت بتواند توافق را حتمی کند، باید به کنگره ارسال گردد.
جمهوری خواهان با مذاکره با کشور کره شمالی با احتیاط پشتیبانی کرده اند، در حالی که شک و تردید دارند که کیم سر انجام با خالی سازی از جنگ افزار ها هسته ای موافقت نماید. ‘بن کاردین’ سناتور دمکرات از ایالت مریلند نیز گفت: دولت ترامپ در مذاکره با کشور کره شمالی استراتژی ندارد و نمی دانیم آنان به دنبال دستیابی به چه هدفی می باشند.
‘وی اضافه کرد: این اقدام، شروع یک روال به سوی یک هدف با اهمیت یعنی خالی سازی کامل، قابل اثبات و دائمی شبه جزیره کره از جنگ افزار هسته ای هست.
از طریق دیپلماسی هست که سر انجام توان داریم به این هدف دست پیدا نماییم. ‘کریستوفر کانز’ عضو کمیته ارتباطات بیگانه سنای آمریکا، مقام های کاخ سفید را برای مذاکره سخت با کشور کره شمالی ضعیف دانست و گفت: توافق تنها دست دادن در مقابل دوربین ها نیست لکن نیازمند کارهای سختی هست که دیپلمات های ترامپ آماده انجام آن نیستند.
«وی اضافه کرد: ما مجبوریم امیدوار باشیم و برای موفقیت ریاست جمهوریمان در رسیدن به صلح دعا کنیم. من گرفتن عکس در سنگاپور را به آنچه که شش ماه گذشته از این که در لفاظی های بچگانه این دو نفر وجود داشت و به سمت یک درگیری می رفت، ترجیح می دهم.
'«یوگنی سربرنیکوف» معاون اول کمیته دفاعی شورای فدراسیون روسیه در مورد نشست ترامپ- اون گفت: اینکه ترامپ در طول یک روز امکان دارد تصمیم های خود را تغییر دهد، دلواپس کننده هست.
وی اضافه کرد: تنها نگرانی که در این زمینه وجود دارد غیر قابل حدس بودن دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا هست، همین وضع در آستانه دیدار با کیم جونگ اون نیز قابل رویت بود؛ چنین رفتاری از رهبر آمریکا نباید سربزند. 'ناتالی لوآزو' وزیر امور اروپایی فرانسه نیز ضمن انتقاد از مشی دوگانه آمریکا در ازای برنامه هسته ای تهران و پیونگ یانگ گفت که معیارهای ترامپ در ازای برنامه هسته ای ایران و کشور کره شمالی دوگانه هست و این مبحث سازنده نیست.
وی گفت: امضا توافق با رهبر کشور کره شمالی که تا ساخت بمب هسته ای پیش رفت، در حقیقت به معنای جایزه دادن به کسی هست که همه تعهدهای بین المللی را نقض کرده هست.
' دیدار ریاست جمهوری آمریکا و رهبر کشور کره شمالی در سنگاپور را میتوان گامی قابل ملاحظه و با اهمیت در خالی سازی شبه جزیره کره از جنگ افزار ها هسته ای بر شمرد اما با این وجود در مورد این مبحث که همه مفاد سند امضا شده میان دو مقام منحصرا در عرض چند ساعت حاصل شده ، تردید آمیز هست.در همین حال شبکه تلویزیونی سی ان ان به دنبال ملاقات رهبر کشور کره شمالی با ریاست جمهوری آمریکا در سنگاپور در گزارشی اعلام نمود: دونالد ترامپ با چرخش در سیاست بیگانه، ارتباطات با متحدین نزدیک آمریکا را به مخاطره افکنده هست.'مکس بوت' (Max Boot) تحلیلگر و محقق ارشد ‘شورای ارتباطات خارجی’ آمریکا به دنبال این دیدار به سی. ان.
ان گفت: شاهد مشی دوگانه دونالد ترامپ هستیم.
' وی در نشست گروه۷ با متحدین خود بخصوص با 'جاستین ترودو' نخست وزیر کانادا مشی و گفتاری صورت داد که تاحالا از هیچ مقام ارشد و ریاست جمهوری آمریکا دیده و شنیده نشده و این سوژه ای بی پیشینه هست.
بوت گفت: ترس آن دارم که در دراز مدت و درحالی که مبنای قدرت آمریکا در ارتباطات با متحدین (غربی) هست، دونالد ترامپ آن را به مخاطره افکند. 'کارل برنشتین'(Carl Bernstein)یکی از دو خبرنگار واشنگتن پست که موجب برملا شدن واقعه ی واترگیت دردهه هفتاد میلادی گردید، درمورد دیدار ریاست جمهوری آمریکا با رهبر کشور کره شمالی گفت:آنچه از دونالد ترامپ می دانیم این هست که نمایش اجرا می کند، نمایشی که وی در روزهای موخر در کانادا انجام داد دهشتناک بود، اما در سنگاپور کوشش کرد تا محبوبیت خود را بالا ببرد.
«همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از دو تحلیلگر درج کرد: «دونالد ترامپ» ریاست جمهوری آمریکا و «کیم جونگ اون» همتای کشور کره شمالی او در مورد خلع جنگ افزار هسته ای پیونگ یانگ توافق نمودند اما به نظر می آید این توافق نمادین هست. بعضی تحلیلگران سیاسی بیان می کنند نشست ترامپ و کیم جونگ اون نمادین بوده و نتیجه های ملموسی نداشته هست.
««آنتونیر روگیرو» (Anthony Ruggiero) کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دمکراسی ها در این زمینه گفت: معلوم نیست که مذاکراتِ زیادتر به هدف پایانی در خلع جنگ افزار هسته ای دست یابد. به نظر می آید این نشست از سرگیری گفتگوها از نقطه انتهاء آن در ۱۰ سال گذشته بود و گام مهمی به جلو قلمداد نمی توان. «لی نان» (Li Nan) محقق ارشد موسسه سیاست عمومی «پان گُل» (Pangoal) مستقر در پکن، با تایید این نظر گفت این نشست منحصرا اهمیت نمادین داشته هست.
« جزییاتی در مورد خلع جنگ افزار شبه جزیره کره و ضمانت های امنیتی آمریکا عرضه نشده هست. بسیار زود هست که این نشست را نقطه عطفی در ارتباطات کشور کره شمالی و آمریکا شرح کنیم. «ریچارد هاس» ریاست شورای ارتباطات بیگانه آمریکا نیز با انتشار رشته توییت هایی از اطلاعیه «آرمانی» نشست سنگاپور انتقاد نمود.
هاس در حساب توییتری خود درج کرد: اطلاعیه نشست سنگاپور به طور اساسی آرمانی هست: هیچ تعریفی از خلع جنگ افزار داده نشده، جدول زمانی ندارد ودر آن به جزییات فرآیند راستی آزمایی اشاره ای نشده هست. دلواپس کننده ترین چیز در مورد تمام این ها آن هست که آمریکا در مقابل، قید چیز محسوسی را چون مانور های نظامی آمریکا-کره جنوبی زد. (هاس در توییت دیگری درج کرد: دونالد ترامپ از مانور های آمریکا و کره جنوبی با عنوان بازی های جنگی تحریک آمیز اسم برد .
وی علاوه بر این در اقدامی دلواپس کننده بدون هیچ تضمینی در مورد کاهش تهدید نظامی کشور کره شمالی، از تخلیه نیروهای آمریکایی گفت. (همچنین) فرضیاتی مبنی بر این وجود دارد که وی پیشتر کره جنوبی را در جریان این امر قرار نداده بود که اگر حقیت داشته باشد، توان دارد آخرین ضربه به یک متحد باشد.
ریاست شورای ارتباطات بیگانه آمریکا در توییت سوم خود در این باره درج کرد: سیاست منصفانه نیست. اگر اوباما نشست بی اعتبار سنگاپور را ترتیب داده بود، همه کارشناسان و سیاستمداران محافظه کار به وی برای چنین مماشاتی لعنت ارسال می کردند.
در همین راستا تارنمای نشریه پولیتیکو در گزارشی در این ارتباط درج کرد: شرط کیم جونگ اون برای غیر هسته ای شدن، خلع جنگ افزار تمامی شبه جزیره کره هست، یعنی اینکه خلع جنگ افزار و بازرسی های سرزده باید هم از تاسیسات هر دو کره و پایگاه های نظامی آمریکایی مستقر در منطقه نیز صورت گیرد. جیمز هرشبرگ' استاد تاریخ و ارتباطات بین الملل دانشگاه جرج واشنگتن در تفسیری با عنوان 'حفره ای در دل نشست کره شمالی'، در پلتیکو اضافه کرد: به نظر می آید بحث نشست میان 'دونالد ترامپ' ریاست جمهوری آمریکا و 'کیم جونگ اون' رهبر کشور کره شمالی برای غیر هسته ای کردن پیونگ یانگ دچار سردرگمی شده و یا حتی غیر حقیقی شده باشد.
ترامپ و دیگر مقام های ارشد آمریکایی مثل 'مایک پنس' معاون ریاست جمهوری ، 'مایک پمپئو' وزیر امور خارجه و 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی هنگام صحبت در مورد اغراض خود برای این نشست، از مذاکره هایی حرف به میان آوردند که طبق آن میتوان کشور کره شمالی را بگونه ای دائمی، قابل اطمینان و غیر قابل برگشت، غیر هسته ای کند.
این در حالیست که این کشور دارای زرادخانه های قابل ملاحظه ای از جنگ افزار های هسته ای، بمب ها و موشک ها هست. در حقیقت مقام های آمریکایی اعتقاد دارند از آنجا که کشور کره شمالی ها مکررا در گذشته کذب گفته، دیگر قابل اعتماد نیست و هر گونه توافق پذیرفتنی باید دربردارنده پذیرش بازرسی های سرزده برای تأیید کامل تطابق آن باشد، که توان دارد مثل همان توافقی باشد که در دوران ریاست جمهوری اوباما با گروه ۵+۱ منعقد گردید. روزنامه گاردین نیز در مطلبی درج کرد: دو طرف کوشش کردند تا در مقابل دوربین رسانه ها با یکدیگر صحبت کنند اما نمایش ناخوشایندی از آب درآمد. گاردین در مطلب دیگری دیدار رهبران دو کشور را نمایشی و بدون واقع گرایی دانست و درج کرد: این اشتباه هست که دیدار دو طرف را یک مذاکره فرض کنیم. این دیدار در حقیقت یک نمایش بود که توسط دو رهبر که اغراض متفاوتی از گفت وگوها دارند، ترتیب داده شده بود.
ریاست جمهوری آمریکا قصد داشت با نشستن در کنار رهبر کشور کره شمالی شاید اسمش در تاریخ ثبت گردد، اما او این کار را با این دید انجام می دهد که تنها دست به کاری بی پیشینه زده باشد. داعیه های او برای پیشرفت پایدار اساساً بیش ازحد خودخواهانه و بی اهمیت هست؛ و علل خوبی وجود دارد که به چه سبب پیشینیانش برای نخستین بار این کار را انجام نداده اند. نشریه ایندیپندنت نیز در یادداشتی نشست سنگاپور را تمرینی برای کنترل خطر ترامپ معرفی و عنوان نمود که دنیا باید توقع ها خود را از برآیند این نشست تصحیح کند.
در این یادداشت آمده هست: ترامپ عادت دارد سیاست بیگانه خود را با امتحان وخطا پیش ببرد درحالی که دنیا را در شوک قرار داده هست. وقتی که او خوشحال هست مجال داریم تا مشی بد وی را اقدامی مثبت برای دنیا تفسیر کنیم.
همچنین'کریستین امانپور' خبرنگار فرسوده کار شبکه تلویزیونی سی ا ن ان در مورد اظهارات ریاست جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری بعد از دیدار با رهبر کشور کره شمالی گفت: اظهارات دونالد ترامپ، بی ربط، غیر منسجم و پندارهایی بود که بسیار موجب نگرانی هست. من هم جز افرادی هستم که امید داریم قضیه کشور کره شمالی به خوبی پیش برود و تنش و بی اعتمادی در این بخش از جهان خاتمه یابد.

** عکس العمل مقام های و آنالیز گران آسیایی
وی گفت: از دیدگاه من، هر دقیقه این کنفرانس خبری که یک ساعت و پنج دقیقه به طول انجامید، 'درهم وبرهم'، 'بی ربط'، غیر منسجم، (امتیاز) بیشتری دادن و (امتیاز) کمتری ( از جانب کره شمالی) گرفتن، بود.
' این خبرنگار شناخه شده گفت: آمریکا حالا در مسیری قرار گرفته که در آن هیچگونه نقشه راه منسجمی برای دو طرف وجود ندارد. مقام های، تحلیلگران و رسانه های قاره قاره آسیا نیز باتوجه به حضور کشور کره شمالی در این قاره و همسایگی با چند کشور با اهمیت آسیایی به دیدار 'دونالد ترامپ' و 'کیم جونگ اون' عکس العمل نشان دادند.
''وانگ یی' وزیر امور خارجه چین با استقبال از توافق امروز بین 'دونالد ترامپ' و 'کیم جونگ اون' آن را یک توافق تاریخی در جهت خالی سازی شبه جزیره کره از جنگ افزار هسته ای و برطرف تنش از این منطقه از جهان شرح کرد.
' وی ابراز امیدواری نمود دیدار سران آمریکا و کشور کره شمالی دستاوردهای خوبی در خلع جنگ افزار هسته ای شبه جزیره کره و حل سیاسی بحران داشته باشد.
'مون جائه این' ریاست جمهوری کره جنوبی نیز در عکس العمل به این دیدار گفت « توجه تمامی مردم ما حالا به سمت سنگاپور متمرکز است».
'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن که متحد آمریکا در منطقه شرق قاره آسیا هست نیز اظهار امیدواری کرد نشست آمریکا و کشور کره شمالی موفقیت آمیز و قدمی با اهمیت در زمینه صلح و ثبات در شرق قاره آسیا باشد.
'او گفت: توکیو، سئول و واشنگتن سیاست هایی تماما مشترک در مسئله کشور کره شمالی دارند.
'نخست وزیر ژاپن گفت: امید دارم که این نشست در مورد مسائل هسته ای و موشکی کشور کره شمالی و علاوه بر این مبحث ربوده شدگان اتباع ژاپنی که با اهمیت ترین مسئله برای توکیو هست پیشرفت خوبی داشته باشد.
'تارو کونو' وزیر امور خارجه ژاپن هم گفت که تمرکز اجلاس سران آمریکا و کشور کره شمالی بر این مبحث هست که آیا دونالد ترامپ توان دارد رهبر کشور کره شمالی را متقاعد به اعلام بدیهی تعهدش برای غیرهسته ای شدن کند یا خیر.
'لورنس براهام- Laurence Brahm' سرمقاله نویس روزنامه چاینا دیلی، معتقد هست که برچیده شدن تحریم های اقتصادی آمریکا و سازمان ملل بر علیه کشور کره شمالی بر طبق گفتگوها سنگاپور، برای خود یک انقلاب و یا اصلاح اقتصادی در شبه جزیره کره می باشد.
به گفته وی شبه جزیره کره به خاطر بعضی خصوصیات ساختاری موجود در کشور کره شمالی، این استعداد را دارد تا با یک انقلاب اقتصادی جدید برای متحول کردن شبه جزیره به سود دو کره و حتی کشورهای منطقه وارد عمل گردد، درست شبیه به آنچه که در دهه ۱۹۸۰ در چین و در دهه ۱۹۹۰ در ویتنام و لائوس اتفاق افتاده بود.
حتی ‘رودی سیر’ (Rudi Sirr) اقتصاددان معروف، سیاست گذار و مشاور کیم جونگ اون رهبر کشور کره شمالی نیز گفت که رهبر کشور کره شمالی با بهره گیری از مجال کنسل تحریم ها بر علیه کشورش توان دارد منشاء اصلاحات اقتصادی و یک جهش اجتماعی در این کشور باشد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس استرالیا (آی ای پی) نیز دیدار رهبران کشور کره شمالی و آمریکا را ضمانت کننده صلح و امنیت در شبه جزیره کره و در شرق و جنوب شرق قاره آسیا بررسی کرد و درج کرد: 'از آنجایی که رهبر کشور کره شمالی امروز در سنگاپور برای خالی سازی کامل شبه جزیره کره از جنگ افزار ها نظامی و موشکی تعهد داده هست، بنابراین این منطقه از جهان توان دارد شاهد یک دوره طولانی صلح و ثبات در جهان باشد، منطقه ای که نزدیک به یک قرن به سبب رقابت قدرت های جهانی در آن، به طور مستمر محل نزاع و جنگ های گرم و سرد بی ثبات ساز بوده است'.
‘خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز توافق سنگاپور را تحسین کرد و آن را معروف ترین گفتگوها قرن بررسی کرد که توان دارد مقدمه تحولات اساسی همه جانبه در شبه جزیره کره باشد. شبکه 'خبر آسیا'ی سنگاپور نیز به نقل از وانگ ایی وزیر خارجه چین، این گفتگوها را مثبت بررسی کرد و از زبان او خواستار خلع جنگ افزار کامل هسته ای شبه جزیره کره برای نیل به یک ثبات دائمی در این شبه جزیره گردید. ‘کارن لئونگ’ مدیر موسسه راه های اثرگذاری در سنگاپور گفت: زبان بدن سران آمریکا و کشور کره شمالی در نشست سنگاپور نشانگر حالت عصبی و نگرانی آنان بود.
دست دادن آنان مثل دست دادن دو هم شان و همتا بود.
گزارش از: اطهر اینانلو
اروپام**۹۲۳۴***۱۴۷۹

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا