علم و تکنولوژی

آمادگی ایران برای مشارکت های علمی و فناوری مشترک با ارمنستان

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روز چهارشنبه ایرنا از وزارت علوم، منصور غلامی در دیدار با «آرتشس تومانیان» سفیر ارمنستان در تهران با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور گفت: برای توسعه ارتباطات علمی و تحقیقاتی بین دو کشور باید شناخت کافی و متقابل میان دانشگاه ها و جایگاه ها تحقیقاتی ایران و ارمنستان زیادتر گردد و میتوان برای بازدید هیات های دانشگاهی دو کشور از حجم های علمی و دانشگاهی ایران و ارمنستان برنامه ریزی کرد.
وزیر علوم با اشاره به علایق مشترک برای همکاری های مشترک تحقیقاتی بین پژوهشگران ایران و ارمنستان اضافه کرد: در این تردد ها ارتباطاتی شکل می گیرد که توان دارد منتج به گسترش همکارهای علمی و تحقیقاتی گردد.
غلامی با بیان اینکه تعدادی از جوانان ایرانی در دانشگاه های ارمنستان تحصیل می کنند، گفت: به لحاظ فناوری و جابه جایی دانش در سطح جامعه، کارهای خوبی در ایران من جمله ایجاد و توسعه پارک های علم و فناوری انجام شده هست.
وزیر علوم در ادامه با عرضه گزارشی از وضع علمی ایران از نظر رده بندی در جهان و منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند و مهیاست که همکاری های علمی و فناوری با ارمنستان توسعه یابد ودانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری ایران توان دارند برنامه هایی را برای توسعه همکاری ها و انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک با حجم های علمی و تحقیقاتی دارا باشند.
در این دیدار سفیر ارمنستان نیز با اظهار خوشوقتی از گسترش ارتباطات علمی بین ایران و ارمنستان، به بازدید از بعضی از دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری ایران و آشنایی با حجم های موجود در ایران بعضی حجم های علمی و فناوری ارمنستان اشاره نمود و گفت: ما علاقه مند به توسعه ارتباطات علمی با ایران به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات هستیم که البته در راستای نانو تکنولوژی هم پروژه همکاری مشترک بین دو کشور انجام گرفته هست.
آرتشس تومانیان با اشاره به عزیمت وزیر پیشین علوم ایران به ایروان درخواست کرد که وزیر تعلیم و تحقیقات ارمنستان نیز از ایران بازدید کند.
حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و ریاست مرکز همکاری های علمی و بین المللی نیز با اشاره به بازدید هیات آکادمیک ایران از دانشگاه های ارمنستان و انعقاد توافقات مناسب در این عزیمت گفت: از جانب ایران دانشگاه ارومیه به عنوان مسئول رابطه ای بادانشگاه های ارمنستان انتخاب شده ومنتظر هستیم از جانب شما نیز یک دانشگاه نصب و معرفی گردد تا لحظه به لحظه پیشبرد برنامه های همکاری مشترک را حدس کند.
وی با اشاره به وجود دوکرسی زبان فارسی و ایرانشناسی در سه دانشگاه ارمنستان و بیان اینکه بعضی از دانشگاه ها ی ارمنستان کیفیت بالایی دارند، گفت: عدم تعادل در تعداد دانشجوهای دو کشور وجود دارد و در حال حاضر ۴۵۰ دانشجوی ایرانی در ارمنستان تحصیل می کنند و ۸ نفر از دانشجوهای ارمنی در ایران مشغول تحصیل می باشند و برای ایجاد یک تعادل در این امرپیشنهاد اعطای ۱۰ بورسیه کامل را به ارمنستان داده ایم که هنوز نام های را دریافت نکرده ایم.

** همکاری دانشگاه ها با جامعه به جایگاه مطلوب نزدیک شده هست
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بحث همکاری دانشگاه ها و جایگاه ها علمی با جامعه به یک جایگاه مطلوبی نزدیک شده هست.
منصور غلامی در نشست شورای سیاستگذاری دومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را حلقه واسط حرکات با ارزش بزرگان و عزیزان خیر تعلیم عالی

وزیر علوم اضافه کرد: در برپایی دومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، دانشگاه تهران پیش قدم شده و طبعاً این امر توان دارد به سایر دانشگاه ها و جایگاه ها علمی و تحقیقاتی تسری یابد.

وزیر علوم در انتهاء از پشتیبانی های بنیاد نیکوکاری جمیلی در برپایی دومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان تشکر نمود.
در این نشست اعضای شورای سیاستگذاری دومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با عرضه گزارشی از فعالیت های خود، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را با دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در میان گذاشتند.
علمی**۹۱۸۷**۱۴۴۰

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا