آخرین خبرها

کارشناسان از وضع تیم ملی در آوردگاه جهانی حرف بیان می کنند

گروه خبر ها ورزشی خبرگزاری ایرنا نیز با توجه به اهیمت این تورنمنت و حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در روزهای منتهی به جام جهانی از «حمید درخشان» کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران و سرمربی سابق پرسپولیس، «نیما نکیسا» سنگربان تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و «ستار همدانی» بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران و استقلال دعوت به عمل آورد تا در سه روز مانده به آغاز بازی های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸، میزان آمادگی این تیم و برنامه های سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را مورد واکاوی قرار دهد.
عدم همکاری «کارلوس کی روش» سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با مربیان داخلی، بی توجهی وی به لیگ ایران، بازی های تدارکاتی کم تیم ملی و خط خوردن بعضی اسامی بزرگ از سوی کی روش مهمترین مباحثی بود که از سوی کارشناسان حاضر در این میزگرد مطرح گردید که تفضیل اظهارات آنان در ذیل آمده است:

* درخشان: کی روش زمان شایسته ای برای تغییر پست ها انتخاب نکرد
« «حمید درخشان» در اوائل اظهارات خود به بیست و یکمین دوره جام جهانی در روسیه اشاره نمود و گفت: تمام دنیا تحت تاثیر جام جهانی قرار دارد و مطمئنا بالاترین سطح فوتبال دنیا را در این رقابت ها رویت خواهید کرد.
سرمربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس در مورد وضع تیم ملی کشورمان در جام جهانی، گفت: تیم ایران از نظر کیفیت برپایی دیدار دوستانه شاید در رتبه آخر قرار داشت و حتی تیم های ضعیف تر از ما بازی های بزرگتری را برگزار کردند.
وی تصریح نمود: در فوتبال هر تیمی که بازی تدارکاتی خوب تر داشته باشد، رشد بیشتری خواهد کرد و تیم ملی کشورمان می توانست در برپایی دیدارهای دوستانه قویتر عمل کند تا با قدرت بیشتری در جام جهانی حاضر گردد.
درخشان گفت: متاسفانه اندیشه غلطی در تیم ملی وجود دارد و کادر فنی ما از شکست در دیدار دوستانه می ترسند که این اشتباه بسیار بزرگی است. ما باید این بیم را کنار بگذاریم و بدانیم تنها راه پیشرفت تیم ملی برپایی مسابقات دوستانه با کیفیت است.
وی اضافه کرد: فوتبال ایران می توانست با ابزارها بهتری راهی جام جهانی گردد و اگر اینچنین بود مطمئنا با استرس کمتری مقابل مراکش ظاهر می گردیدیم.
کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران، گفت: برای موفقیت در جام جهانی باید همه ابزارها را در اختیار دارا باشیم، در غیر این صورت موفقیت در این رقابت ها تقریبا غیر امکان دارد.
وی با اشاره به کیفیت بالای بازیکن های تیم ملی، تاکید کرد: سال کنونی از نظر بازیکن کیفیت قابل قبولی داریم و بزرگترین نقطه قوت تیم ما حضور لژیونرهای فراوان در آن است؛ اما چگونگی استفاده از این نفرات اهمیت زیادی دارد و امید دارم کی روش بتواند این کار را بدرستی انجام دهد.
درخشان با اشاره به توقع مردم از تیم ملی در جام جهانی روسیه، افزود: امروز کسی از تیم ملی انتظار قهرمانی در جام جهانی را ندارد، اما همه انتظار دارند که ما فوتبال زیبایی را به نمایش بگذاریم.
وی تاکید کرد: تیم ملی قدرت برتری برابر مراکش و ارایه یک بازی خوب را دارد، اما مطمئنا در مقابل اسپانیا و پرتغال همه انتظار ارایه یک بازی خوب از تیم ملی را دارند و کسی از باخت ما انتقاد نخواهد کرد.
کاپیتان اسبق تیم فوتبال پرسپولیس با اشاره به نقطه قوت تیم ملی کشورمان گفت: یکی از نقاط قوت تیم ملی در جام جهانی روسیه نزدیکی بازیکنان به یکدیگر به لحاظ فنی است و کی روش تیم با کیفیتی را در اختیار دارد.
سرمربی اسبق تیم پرسپولیس در مورد استفاده از بازیکنان جوان در ترکیب تیم ملی در جام جهانی روسیه، گفت: جام جهانی جایی برای میدان دادن به بازیکنان بی تجربه نیست، اما مطمئنا استفاده از جوانان با تجربه مفید می باشد.
دستیار استانکو پوکله پوویچ در تیم پرسپولیس در سال ۱۳۷۴ گفت: در جام جهانی یک اشتباه توان دارد سبب شکست یک تیم باشد و هر تیمی که پایین ترین اشتباه را داشته باشد موفق می باشد. تمام تیم ها در پست های حساس خود به بازیکنان با تجربه اعتماد کرده اند و از آنان بهره می برند.
درخشان در مورد جابجایی پست بازیکنان در دیدارهای تدارکاتی، گفت: در تیم های ملی تغییر پست زیادتر از یک بازیکن طبیعی نیست و مطمئنا هیچ مربی اذن ندارد پست پنج بازیکن خود را نزدیک به مسابقات جام جهانی تغییر دهد. در طول تاریخ جام جهانی هیچ تیمی با این تحولات به موفقیت نرسیده و مطمئنا ما نیز با این سامانه به نتیجه نمی رسیم.
سرمربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس، گفت: تیم ملی لطمه این تغییر پست را در دیدار با ترکیه خورد و به عقیده من کی روش زمان بدی را برای ایجاد این تحولات انتخاب نموده است.
وی در مورد اینکه آیا هدف کی روش از تغییر پست بازیکنان رو نشدن دست خود برای رقبا است؟ تصریح نمود: مخالف این مسئله هستم زیرا ترکیب تمام تیم ها در جام جهانی روشن است و اگر واقعا هدف کی روش این بوده اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران در ارتباط با خط خوردن بعضی بازیکنان کلیدی تیم ملی نیز گفت: خدا را سپاس بعضی سخن های قدیم من امروز درست از آب در آمده است. جام جهانی مربوط به بازیکنان با تجربه است و این بازیکنان توان دارند موجب موفقیت یک تیم گردند. حضور بعضی بازیکنان ناپخته مطمئنا توان دارد کار دست تیم ملی ایران در این آوردگاه بزرگ دهد.
درخشان، گفت: اگر «سید جلال حسینی» یا «وریا غفوری» همراه تیم ملی در جام جهانی بودند شرایط متمایز می گردید و برای من جای سئوال دارد که به چه سبب تاثیرگذارترین بازیکنان استقلال و پرسپولیس که در این سال ها همیشه در اردو تیم ملی حضور داشتند، باید در شب جام جهانی از فهرست کی روش به دستاویز های متفاوت کنار گذاشته گردند؟
وی در مورد بی توجهی کی روش به لیگ ایران، اضافه کرد: مفهوم لیگ، انتخاب خوب ترین نفرات آن برای حضور در تیم ملی است، اما متاسفانه سرمربی تیم ملی ما نگاهی به مسابقات داخلی نداشت.
سرمربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس، گفت: بعضی بازیکنان در فهرست کی روش در جام جهانی ۲۰۱۴ بودند، اما پس از ان مسابقات حتی یکبار هم به تیم ملی دعوت نشدند و دو مرتبه برای جام جهانی ۲۰۱۸ به اردو دعوت گردیدند و در فهرست پایانی جا گرفتند.
درخشان گفت: این احتمال وجود دارد که یک ملت عاشق فوتبال قربانی تصمیم گیری های شخصی یک فرد در انتهاء جام جهانی گردند.
کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران، گفت: به باور من یکی از نقاط ناتوانی تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ نداشتن برنامه برای هجوم می باشد که این مسئله در جام جهانی قبل و علاوه بر این جام ملت ها به ما عارضه جدی وارد کرد.
سرمربی اسق تیم فوتبال زیر ۲۰ سال ایران اضافه کرد: دفاع کردن بسیار راحت تر از هجوم کردن است و ما باید فکری به حال این ناتوانی خود کنیم تا بتوانیم در صورت گل خوردن در بازی های پیش رو طرحی برای برگشت به بازی دارا باشیم.
درخشان تاکید کرد: کی روش توان ندارد فوتبال ملی ما را تغییر دهد، اما می توانست تفکرات خود را خوب تر اجرا و در توسعه فوتبال ایران موثرتر عمل کند.
وی در ارتباط با نقدهای طرح شده در مورد خط دفاع تیم ملی، دنبال کرد: تنها سئوال من این است که به چه سبب بعد از چهار سال هنوز نمی دانیم به چه افرادی در قلب خط دفاع خود احتیاج داریم.
سرمربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس، گفت: تیم ملی برای موفقیت در جام جهانی داعیه لازم را دارد، اما امید دارم کی روش هم با استفاده از قدرت های خود بتواند تیم ملی را بدرستی هدایت نماید.
وی در ارتباط با نقاط ناتوانی و قوت تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه، تصریح نمود: بزرگترین نقطه ناتوانی تیم ملی در جام جهانی خط دفاعی خواهد و تحولات ایجاد شده در آن نیز بسیار بچه گانه است و مطمئنا عارضه بیشتری می بینیم.

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران، گفت: امید دارم تیم ملی در جام جهانی بازی های زیبایی از خود به نمایش بگذارد و موجب افتخار همه ما گردد.
درخشان در مورد مدعیان کلیدی قهرمانی در جام جهانی روسیه نیز گفت: به باور من برزیل و اسپانیا مدعیان کلیدی قهرمانی در جام جهانی می باشند.

* نکیسا: تنها مشکل تیم ملی بازی های تدارکاتی است
« «نیما نکیسا» سنگربان تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه نیز گفت: نتیجه گیری تیم ملی به سرمایه گذاری بر روی این تیم بستگی دارد. تیم ملی با برنامه یک شبه به جایی نمی رسد.
نکیسا در نشست تخصصی ایرنا در مورد کارکرد تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت: برای اینکه تیم ملی قدرتمندی در رقابت های بین المللی و جهانی دارا باشیم، باید از مدت ها قبل برنامه ریزی و از قدرت حداکثری خود زیادتر استفاده نماییم.
وی با اشاره به اینکه فوتبال ایران اسیر لحظه ها و جرقه هاست، اضافه کرد: آنچه که از تیم های ملی ایران در ادوار متفاوت در اذهان عمومی باقی است تیم هایی است که به تک ستاره هایش متکی بوده و تماما حرفه ای نیست و برای خروج از این وضع باید به فوتبال پایه توجه بیشتری دارا باشیم تا بتوانیم به موفقیت برسیم.
سنگربان اسبق تیم فوتبال پرسپولیس با بیان اینکه فوتبال قاره آسیا در حال «پوست اندازی» است، گفت: مسئولین فدراسیون های آسیایی به فوتبال پایه توجه زیادی کرده و سرمایه گذاری زیادی بر روی این تیم ها دارند؛ نکته ای که متاسفانه در فوتبال ایران این امکان برای رشد نابغه ها فراهم نیست.
نکیسا دنبال کرد: تیم ملی حاضر ایران در جام جهانی تیمی جوانست که تنها مشکل آن به دیدارهای تدارکاتی آن باز می گردد.
سنگربان تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه دنبال کرد: چنانچه بخواهیم قیاس ای بین تیم حاضر و تیم اعزامی به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه دارا باشیم، باید به دیدارهای تدارکاتی آن اشاره کنیم. در آن زمان ما با تیم های باشگاهی خوبی مشابه رم، اینترمیلان، مون پولیه، نانت و در سطح ملی با تیم ملی کرواسی بازی کردیم، ولی این امکان دراین دوره برای تیم ملی فراهم نشد.
به گفته وی، دیدارهای تدارکاتی با تیم های ملی سیرالئون، الجزایر، تونس و امید ازبکستان پاشنه آشیل تیم ملی در مقطع کنونی است و اگر این مشکل برطرف می گردید، یکی از خوب ترین تیم هایی بودیم که با ابزارها و دیدارهای تدارکاتی مناسب به جام جهانی اعزام می گردیدیم.
دارنده عنوان سیزدهمین سنگربان برتر جهان در سال ۱۹۹۸، گفت: در حال حاضر ۲۳ بازیکن جوان و خوب داریم که با هدایت مناسب سرمربی تیم ملی توان دارد به آنچه که مورد نظرمان است در جام جهانی دست پیدا نماییم.
وی اولین دیدار تیم ملی برابر تیم ملی مراکش را بسیار با اهمیت قرائت کرد و گفت: تیم های اسپانیا و پرتغال از مدعیان جام جهانی می باشند و کار ما مقابل این تیم ها سخت است، اما اعتقاد دارم کار ما برابر تیم ملی مراکش به مراتب سخت تر از دیدار برابر تیم های ملی اسپانیا و پرتغال است.
به گفته وی، چنانچه بتوانیم از سد این تیم بگذریم با اعتماد به نفس بیشتری برابر تیم های ملی اسپانیا و پرتغال به میدان خواهیم رفت. تیم ملی در صورت انسجام تیمی و استفاده از اشتباه های مراکش توان دارد این تیم را مغلوب کند.
سنگربان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه که در دیدار برابر تیم ملی یوگسلاوی در ترکیب کلیدی قرار داشت، دنبال کرد: بازیکنان در دیدار برابر تیم ملی مراکش که اولین بازی آنان در این جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است نباید هراسی به دل راه دهند و با تمام قوا وارد زمین گردند.
نکیسا در جواب به این سئوال که کدامیک از دروازه بانهای حاضر در اردوی تیم ملی شانس بیشتری برای قرار گرفتن در درون دروازه ایران در جام جهانی دارند، عنوان نمود: با توجه به تجربه زیادتر «علیرضا بیرانوند» در رقابت های باشگاهی، لیگ قهرمانان قاره آسیا و تیم ملی او نسبت به ۲ سنگربان دیگر در اردو شانس بیشتری برای مراقبت از دروازه ایران در جام جهانی دارد.
نکیسا در عین حال اضافه کرد: کارکرد «رشید مظاهری» در لیگ قهرمانان قاره آسیا و لیگ برتر به ویژه در دیدارهای انتهایی تیم ذوب آهن ستودنی است و اعتقاد دارم او بعد از بیرانوند شانس بیشتری برای سنگربانی از دروازه تیم ملی در جام جهانی دارد.
وی با خنده دنبال کرد: اما حدس می کنم کی روش در آخر همه را شگفت زده کرده و از بیرانوند در درون دروازه تیم ملی استفاده نخواهد کرد.
سنگربان اسبق تیم فوتبال پرسپولیس در جواب به این سوال که کدام تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه قهرمان می گردد، گفت: فرانسه شایستگی لازم برای قهرمانی در جام جهانی روسیه را دارد و به عقیده من بعد از این تیم، آلمان مدافع عنوان قهرمانی از بیشترین بخت برای اکتساب عنوان قهرمانی در این جام بهره مند است.
نکیسا علاوه بر این در مورد اظهار نظر «جلال طالبی» سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و روایتش از قرار گرفتن او در ترکیب کلیدی تیم ملی در آن دیدار عنوان نمود: آنچه که وی در این باره عنوان نموده صحت ندارد. سنگربان اول تیم ملی قبل از این دیدار گفته بود به سبب مصدوم شدن توان ندارد برای تیم ملی بازی کند و از من خواسته گردید در آن دیدار به میدان بروم.
وی دنبال کرد: من نیز به عنوان سرباز تیم ملی درون دروازه جای گرفتم و بعد از شکست تیم ملی مقابل یوگسلاوی همه از من انتقاد نمودند که به چه سبب نتوانستم ضربه مهار نشدنی «سینیشا میهایلوویچ »را مهار نمایم و مرا مقصر این شکست عنوان نمودند.
سنگربان تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه دنبال کرد: امروز گفت وگو هایی را می کنم که پیشتر عنوان نکرده بودم البته این گفت وگو ها برای خراب کردن شخصیت کسی نیست و نباید از آن برداشت غلط کرد.

* همدانی: خط هافبک نقطه قوت تیم ملی فوتبال ایران است
««ستار همدانی» بازیکن اسبق باشگاه استقلال تهران با اشاره به تجربه چهار دوره حضور ایران در جام های جهانی گفت: تیم کنونی ایران نسبت به دوره های سابق ثبات فنی و مدیریتی خاصی دارد. این تیم از ساختار دفاعی مستحکمی بهره می گیرد و طرفداران فوتبال به این باور رسیدند که تیم ملی به سادگی گل نخواهد خورد. « «کی روش» سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال بازیکنان ایران را به خوبی توجیه کرده است.
عضو تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با اشاره به اهمیت بازی نخست در جام جهانی گفت: بازی نخست برای تیم ملی فوتبال ایران اهمیت بسیاری دارد و توان دارد روحیه را به تیم تزریق کند. در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بازی خوب ایران در مقابل تیم ملی فوتبال «یوگسلاوی» موجب گردید تا ملی پوشان در بازی دوم مقابل تیم ملی «آمریکا» برنده گردند.
در راستای بازی نخست تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باید بگویم بر خلاف زیادی از تبلیغات رسانه ای، تحلیل بازی تیم ملی فوتبال مراکش نشان از آن دارد که این تیم در خط هافبک با مشکلات بسیاری روبه رو است و این به شکلی دقیق مقابل تیم ملی ایران قرار می گیرد که از این خط به عنوان نقطه قوت آن یاد می گردد.
هافبک اسبق تیم ملی فوتبال در ادامه با اشاره به نفرات دعوت شده به تیم ملی گفت: بعد از انتشار فهرست پایانی تیم ملی و خط خوردن «سید جلال حسینی» مدافع تیم پرسپولیس انتقادات زیادی از کی روش گردید، اما به عقیده من دعوت نکردن از کاپیتان تیم پرسپولیس بدون سبب نبود، زیرا سیدجلال نه از لحاظ اخلاقی و نه از لحاظ فنی مشکلی نداشت، لکن سرمربی تیم ملی این مدافع را برای جام ملت های قاره آسیا در سال ۲۰۱۹ نگه داشته است.
او گفت: نگاه ما به جام جهانی و بازی با بزرگان دنیا باید با چشم انداز حضور نیرومند در جام ملت های قاره آسیا ۲۰۱۹ باشد، زیرا علی رغم چنین بازیکن هایی و قدرت تیمی که در قاره آسیا داریم دیگر دستاویزی برای توجیه تکرار ناکامی در جام ملت ها وجود ندارد.
بازیکن اسبق تیم اسقلال تهران با یادآوری نقاط قوت و ناتوانی تیم ملی فوتبال ایران اضافه کرد: یکی از مشکلات تیم ملی در حال حاضر خط دفاعی آن است که تاحالا سازگاری های لازم بین بازیکنان حاضر در این خط ایجاد نشده. البته این مشکل به فرد بر نمی گردد، لکن متاثر از ساختار فوتبال ایران است. تیم ملی فوتبال کشورمان در خط هافبک بازیکنان خوب و باتجربه ای دارد که نقطه قوت به شمار می روند.
پیشکسوت باشگاه استقلال تهران تاکید کرد: در شرایط کنونی تیم ملی فوتبال به آرامش احتیاج دارد و خوب تر است عارضه شناسی مشکلات تیم ملی به بعد از بازی های جام جهانی موکول گردد.
همدانی از تیم ملی فوتبال آلمان به عنوان تیمی یاد نمود که شانس زیادی برای قهرمانی دارد.
جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه (دهم ژوئن) با دیدار تیم های ملی فوتبال «روسیه» میزبان جام جهانی و «عربستان» یکی از نمایندگان قاره آسیا در این تورنمنت، آغاز می گردد. تیم ملی فوتبال ایران یکی از ۳۲ تیم حاضر در این رقابت ها در گروه «بی» با اسپانیا، پرتغال و مراکش هم گروه است.
ورزشی **۹۱۱۸**۹۱۴۴** ۲۰۵۲**۱۳۶۸

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا