آخرین خبرها

سهمیه کالای همراه مسافر از منطقه های آزاد ۳۰۵ میلیون دلار گردید

به گزارش تدبیرشرق به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، دولت در گام دیگری برای پشتیبانی از کالای ایرانی، سال کنونی ورود کالای همراه مسافر از منطقه های آزاد را سهمیه بندی کرده است، کاری که سال قبل با سهمیه بندی پوشاک کلید خورد.
آذرماه سال قبل بود که گمرک ایران و شورای عالی منطقه های آزاد تفاهم کردند تا با تعیین سهمیه برای هر یک از منطقه های آزاد هفتگانه، ورود پوشاک از این طریق به سرزمین کلیدی را کنترل کنند.
در این بخشنامه سهمیه منطقه های بسته به تعداد مسافران هر منطقه، بعد مسافت آن با سرزمین کلیدی و بازار اکتساب و کار در آنجا تا انتهاء سال ۹۶ تعیین شد و بیشترین سهمیه به قشم و کیش هر کدام با ۲۰ میلیون دلار اختصاص داشت.
با این وجود در سال پشتیبانی از کالای ایرانی، دولت به منظور تحقق شعار سال، گستره این سهمیه بندی را به کالاهای همراه مسافر از منطقه های آزاد تسری داد.
هیات وزیران در جلسه نوزدهم فروردین ۱۳۹۷ بنا بر پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون بنیادی جمهوری اسلامی ایران مصوب کرد به منظور تعیین سهمیه ورود کالای همراه مسافر و لیست آن از هر یک از منطقه های آزاد تجاری ـ صنفتی به سرزمین کلیدی را تصویب کرد.
براین اساس کارگروهی با مسیولیت دبیرخانه شواری عالی منطقه های آزاد تجاری ـ صنعتی و مخصوص اقتصادی و با عضویت وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.
در این تیم قرار شد برمبنای سهمیه کالای همراه مسافر تخصیص یافته در سال ۹۶ به منطقه های آزاد تجاری، سهمیه ای برای ۶ ماهه اول سال ۹۷ تعیین و بعد از بازدید تیم از منطقه های آزاد و بررسی برمبنای مراجع و سطح درآمدی منطقه، احتیاج هر منطق طبق حجم های موجود، سطح اشتغال و ظواهر مشاهده شده سهمیه نیمه دوم سال ۱۳۹۷ تعیین گردد.
این تیم سهمیه کل همراه مسافر در ۶ ماهه نخست سال کنونی را ۳۰۵ میلیون دلار معین نمود و بر این اساس سهمیه منطقه آزاد کیش ۷۰ میلیون دلار، منطقه آزاد چابهار ۶۰ میلیون دلار، منطقه های آزاد قشم و ارس ۵۰ میلیون دلار، منطقه های آزاد انزلی و اروند ۳۰ میلیون دلار و منطقه آزاد ماکو ۱۵ میلیون دلار تعیین شد.
طبق این گزارش منطقه آزاد قشم با سهمیه ۳۴ میلیون دلار بیشترین قسمت پوشاک در بین منطقه های آزاد را دارد و کیش با ۲۶ میلیون دلار، ارس با ۱۲ میلیون دلار، انزلی با ۱۰ میلیون دلار، ماکو با ۶ میلیون دلار، چابهار با چهار میلیون دلار و اروند با ۲ میلیون دلار به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.
این تیم قسمت واردات پوشاک از کشور ترکیه را ۵۰۰ هزار دلار معین نمود.

از آنجا که در سال های گذشته نظارت چندانی بر واردات کالای همراه مسافر از منطقه های آزاد به سرزمین کلیدی نمی شد، بعضی با سوءاستفاده از قانون اقدام به تامین کالاهای واحدهای صنفی خود از این طریق می کردند و با بکارگیری افراد، به صورت متناوب کالاهای مصرفی از مبداء منطقه های آزاد وارد می کردند.
انتظار می رود با سهمیه بندی و تعیین اقلام کالای مسافر در آینده نزدیک، این رویه واردات نیز سامان گیرد و در سال پشتیبانی از کالایایرانی، یکی دیگر از روزنه های ضربه به تولید داخل بسته گردد.
اقتصام**۹۱۳۲*۲۰۲۵

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا