آخرین خبرهااسلایدرفرهنگی و هنری

ارکستر سمفونیک تهران سفیر فرهنگی ایران در جام جهانی هست

ارکستر سمفونیک تهران

به گزارش تدبیرشرق، رهبر ارکستر سمفونیک تهران در مورد اجرای کنسرت این ارکستر در مسکو همزمان با جام جهانی روسیه اضافه کرد: ارکستر سمفونیک تهران برای اولین بار به تور روسیه می رود و در سه شهر سن پترزبورگ، مسکو و کازان در بهترین ترین سالن ها، کنسرت خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه این اجرا با توجه به همزمانی با مسابقات جام جهانی توان دارد در سطح بین المللی بسیار اثرگذاری بگذارد، گفت: به صورت حتم بعد از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در روسیه خبرهای بسیار خوبی خواهیم شنید زیرا به اجرای بسیار خوب این مجموعه مطمئن هستم.

روحانی با بیان اینکه ارکستر سمفونیک تهران شبهای قبل از مسابقات جام جهانی فوتبال، کنسرت برگزار می کند، گفت: در حقیقت این کنسرت ربطی به جام جهانی ندارد اما غیر مستقیم، سفیر فرهنگی ایران در این رخداد با اهمیت بین المللی محسوب می شود.

این موسیقیدان و آهنگساز ایرانی تصریح نمود: در کنار حضور تیم ملی فوتبال ایران در این رخداد جهانی، یک سفیر فرهنگی از کشورمان هم در سالن های کنسرت بسیار معتبر و با اهمیت روسیه برنامه خواهد داشت که هم ارکستر سمفونیک و هم آهنگسازان کشورش را به علاقه مندان موسیقی معرفی می کند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران اضافه کرد: به سبب حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸، دو قطعه ساخته ام و چند آهنگساز دیگر نیز قطعاتی ساخته اند که دو قطعه من در کنسرت اجرا می شود تا اشاره ای به مسابقات جام جهانی شود.

روحانی گفت: مسابقات جام جهانی موجب گردید که از روسیه چندین دعوت برای اجرای ارکستر سمفونیک تهران ارسال شود که ما این مبحث را به فال نیک می گیریم.
وی گفت: کنسرت ارکستر سمفونیک در مسکو در سالن چایکوفسکی هال که سالن معتبر و معروفی در دنیاست، برگزار می شود، در سن پترزبورگ هم در سالن فیلارمونی جایی که ارکستر مارینسکی که معروفترین ارکستر روسیه به رهبری والری گرگیف همیشه در این سالن برنامه دارد، اجرا خواهیم داشت.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه در این کنسرت قطعاتی از آهنگسازان بزرگ موسیقی کلاسیک مثل چایکوفسکی، موسورگسکی آهنگساز روس و دورژاک آهنگساز چک نواخته می شود، اضافه کرد: این قطعات در کنار آثاری از آهنگسازان ایرانی مثل احمد پژمان، حسین دهلوی و حشمت سنجری اجرا می شود.

وی دنبال کرد: دو اثر ساخته من با ارکستر سمفونیک تهران در تالار رودکی ضبط شده که به زودی منتشر خواهد گردید و این اولین بار هست که اجرای ارکستر سمفونیک تهران، ضبط صوتی شده و منتشر می شود.

وی دنبال کرد: این اقدام بسیار مهمی برای معرفی ارکستر سمفونیک تهران، موزیسین ها و آهنگسازهای ایرانی به دنیا هست و میتوان آن را اتفاق خوبی برای موسیقی ایران محسوب کرد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: ما نمی توانستیم تمام آثار آهنگسازان ایرانی را در یک کنسرت بگنجانیم، بنابراین اهتمام کردم انتخاب نمایم و ان شاءالله در برنامه های مختلفی که ارکستر سمفونیک خواهد داشت، آثار سایر آهنگسازان ایرانی نیز در کنار آثار آهنگسازان جهانی اجرا می شود.

روحانی به این مبحث نیز اشاره نمود که در چند وقت اخیر، چندین روزنامه روسیه با وی به مصاحبه نشسته اند و گفت: آنان در مورد اجرای ارکستر سمفونیک تهران در روسیه کنجکاو بودند و چندان نیز اطلاع نداشتند که حتی در ایران، ارکستر سمفونیک تا این حد فعال هست و با این کیفیت بالا کار خود را انجام می دهد.

این رهبر معروف ارکستر دنبال کرد: وقتی قرار گردید ارکستر سمفونیک برای اجرای برنامه به روسیه برود، من قسمتی از اجراهای صوتی و عکسی ارکستر را برای برگزارکنندگان کنسرت در روسیه فرستادم که کنسرواتوار چایکوفسکی یکی از آنان هست و رییس این کنسرواتور هم جدیدا به ایران آمده بود.

وی گفت: به همین سبب روس ها راغب و علاقه مند گردیدند که درمورد ارکستر سمفونیک، موسیقی کلاسیک و آثار آهنگسازان ایرانی بدانند، مبحث دیگری که برای آنان سؤال بود اینکه آیا زنان نیز در ارکستر سمفونیک فعال می باشند و برایشان جالب بود که نیمی از اعضای ارکستر را زنان تشکیل می دهند.

روحانی گفت: همه این روزنامه نگاران انتهاء مصاحبه را با این جمله تمام می کردند که بسیار مشتاق دیدار برنامه شما در روسیه هستیم و علاقه مندیم کنسرت ارکستر سمفونیک را از نزدیک نگاه کنیم.

**اجرا در شهرستانها

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در ادامه به برنامه های دیگر ارکستر اشاره نمود و گفت: ما مثل سال گذشته قرار هست در شهرستان های متفاوت کنسرت دارا باشیم.
روحانی توضیح داد: ما به شهرها و شهرستانهایی رفتیم که ارکستر سمفونیک تهران تاحالا عزیمت نکرده بود و مردم با ساختار و صدادهی ارکستر سمفونیک آشنا نبودند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: در شهرهای دیگر نیز اینچنین بود، استقبال در اهواز به حدی بود که اجراهای خود را به دو شب زیاد کردیم و چون آنجا نیز سالن شایسته ای برای اجرای این کنسرت نبود، در یک ورزشگاه که ۱۵۰۰ نفر گنجایش داشت دو شب کنسرت اجرا گردید.

به گفته وی، این شوق نشان دهنده آن هست که مردم از کار با کیفیت استقبال می کنند، استقبالی که از ارکستر سمفونیک در شهرهای متفاوت به عمل آمد بسیار نویدبخش بود و به همین سبب اجراهای این ارکستر در شهرستان ها ادامه خواهد داشت.

**دعوت فستیوال های بین المللی

رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: از فستیوال های با اهمیت موسیقی بین المللی برای اجرای ارکستر سمفونیک دعوت شده هست، که ما تک به تک در حال ارزیابی آنان هستیم و به محض پایانی شدن در آن مورد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

به گفته وی، ارکستر سمفونیک تهران اواخر تیرماه به رهبری مهمان روی صحنه خواهد رفت.

روحانی از اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت، دو هفته بعد از برگشت از روسیه و در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه اطلاع داد و گفت: از یک سولیست ایرانی اتریشی برای حضور در این اجرا دعوت کرده ایم؛ میترا کوته یک پیانیست موفق ایرانی متولد اتریش هست که کنسرتو پیانو شماره دو رخمانینوف را با ارکستر سمفونیک تهران اجرا می کند که یکی از زیباترین کسنرتو پیانوهای دنیا هست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا