اقتصادی

ورود دولت به احیای بافت های فرسوده، بازار مسکن را رونق می بخشد

ایمان طاهر در اظهار کرد و گو با خبرنگار ایسنا، در مورد وضع بازار مسکن، اظهار کرد: نرخ مسکن نسبت به سال گذشته تحولی نکرده، اما معامله مسکن رشد داشته هست البته این رشد در بعضی منطقه های زیادتر هست.

وی با بیان اینکه بازار مسکن به عواملی مثل ارائه و درخواست ها منسوب هست، اضافه کرد: در دولت قبل، با ساخت زیاد مسکن مهر، ارائه بر درخواست ها غالب و رکود ایجاد گردید.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه مبحث دیگر مدیریت مراجع موجود در دست مردم مثل نقدینگی هست، اظهار کرد: در حقیقت نقدینگی به سمت نفع زیادتر می رود و با نفع بالای بانک ها و افزایش نرخ سایر اجناس، سرمایه گذاری در بخش مسکن صورت نمی گیرد، در نتیجه در این بخش تغییر نرخ نداریم.

وی با بیان اینکه به صورت قطع سال کنونی در بخش مسکن، شاهد رشد می باشیم، اضافه کرد: میزان درآمد مردم، مقدار این رشد را مشخص می نماید. در چند ماه پیش با توجه به رشد بازار مسکن پایتخت، بازار مسکن سایر کلانشهرها چون اصفهان، چند ماه پس از این تغییرات، دچار تحول می گردد و بر طبق حدس در دو ماه آینده شاهد رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ مسکن در اصفهان می باشیم.

طاهر با تاکید بر اینکه مردم به ساخت خانه هایی با متراژ کمتر متمایل هستند، در نتیجه رشد این مسکن ها زیادتر شده هست، اظهار کرد: در آینده نیز با توجه به مساحت مفید و متناسب با درآمد دهک های متوسط، مسکن ساخته می گردد. 

 وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارگران در سال جاری، اظهار کرد: در حقیقت ۳۰ درصد نرخ ساختمان ذی ربط به دستمزد مستقیم کارگر و ۳۰ درصد دیگر نیز ذی ربط به دستمزد غیرمستقیم مثل تولید فولاد و سیمان هست. در نتیجه نرخ ساخت مسکن در سال جاری، ۱۰ درصد گران تر از سال گذشته خواهد گردید.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان هم چنین اضافه کرد: حدود ۱۵ درصد نرخ مصالح به نرخ اجاره حمل و نقل بستگی دارد و با افزایش اجاره ها شاهد رشد ۱۵ درصدی در نرخ ساخت مسکن می باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذارن با افزایش نرخ ساخت مسکن و نبود رونق فروش مسکن، ملزم به فروش مسکن با نرخ کمتر از ساخت می گردند که برای آنها به صرفه نیست، اظهار کرد: طبق شرایط موجود، قطعا تا انتهاء سال جاری با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ مسکن رو به رو می گردیم.

طاهر تاکید کرد: مسکن، سرمایه ای قابل جابه جایی نیست و نرخ آن به نوع منطقه و توان مالی شهروندان آن منطقه بستگی دارد. البته منطقه های متفاوت در اصفهان از نظر خدمات شهری، یکسان هست و درصد نوسان نرخ ساختمان نسبت به سایر شهرها کمتر هست.

وی اضافه کرد: ورود اجرایی دولت در بافت های کهنه و ناکارآمد شهری و احیا این بافت ها، باعث رشد بازار ساختمان و برگشت مردم به منطقه های بومی پیشین خود می گردد.  

 مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان دنبال کرد: مدیریت صحیح نرخ طلا، ارز و میزان نفع بانکی، باعث سرمایه گذاری در حوزه مسکن می گردد. البته ۷۰ درصد مصالح ساختمان در داخل کشور ساخته می گردد و تنها ۲۰ درصد مصالح وارداتی هست.

وی با بیان اینکه تاثیر نرخ ارز در نرخ ساختمان هایی که از مصالح بیگانه استفاده می کنند، زیادتر هست، اضافه کرد: با توجه به سال پشتیبانی از کالای ایرانی باید با تشویق تولیدکنندگان مصالح ساختمان به افزایش کیفیت تولید مصالح، سرمایه گذاران این بخش را به سمت استفاده از مصالح داخلی ترغیب کنند.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا