آخرین خبرها

تاکید رهبری به حل عالمانه مشکلات کشور

به گزارش تدبیرشرق به نقل از گروه آنالیز، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع اساتید دانشگاه و تاکید وی بر حضور پررنگ دانشگاهیان در تمامی عرصه ها و علاوه بر این برپایی رفراندوم در فلسطین برای خلاصی از چنگال اشغالگران، من جمله محورهای با اهمیت خبری و تحلیلی روزنامه های امروز دوشنبه ۲۱ خردادماه ۱۳۹۷ بود.
کارکرد نمایندگان مخالف به ملحق شدن ایران به کنوانسیون FATF در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و علاوه بر این بازپس گیری امضای ترامپ از پای اطلاعیه گروه هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان از دیگر محورهای معروف روزنامه های امروز بود.

**رفراندوم، گزینه برتر رهبری برای فلسطین
روز گذشته در بیست وپنجمین روز از ماه مبارک رمضان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار صدها نفر از اساتید، اعضای هیأت های علمی و پژوهشگران دانشگاه ها و جایگاه ها علمی، ضمن این که دانشگاه را از جایگاه ها بسیار با اهمیت «تربیت قوه عاقله کشور» قرائت کردند، در قسمتی از سخنان خود، راه حل منطقی ایران برای خلاصی فلسطین از دست اشغالگران را برپایی همه پرسی عنوان نمودند. سوژه ای که بن مایه خبری زیادی از روزنامه های امروز بود.
روزنامه «اطلاعات» با معروف سازی این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب که «مشکلات کشور باید عالمانه حل شود» به سراغ محورهای سخنان رهبری در این دیدار رفت. به گزارش تدبیرشرق به نقل از اطلاعات، رهبر معظم انقلاب با تصریح سه لزوم بنیادی دانشگاهها یعنی «درگیر شدن با مسائل و چالشهای کشور»، «تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتیِ دانشجویان» و «تحول دایم و اصلاح مستمر در محیط های دانشگاهی» اهتمام کردند: مسائل و مشکلات کشور باید عالمانه حل گردد و استفاده از قدرت ها و حجم های دانشگاهها و اساتید و دستان توانا و با استعداد جوانان پر کوشش و پر داعیه در این مسیر، بسیار بنیادی و با اهمیت هست.
« «مدیران حل چالش ها را به درخانه دانشمندان ببرند» هم قسمتی دیگر از سخنان رهبر معظم انقلاب بود که عنوان نخست روزنامه «جوان» جای گرفت. به نوشته جوان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع بندی نخستین کانون سخنانشان در جمع اساتید یعنی «درگیر شدن جامعه دانشگاهی با مسائل و چالش های کشور»، بر نکته مهمی اهتمام و افزودند: همان گونه که مکررا گفته ام تحقق این مشارکت، نیازمند طلب و خواست مسئولان و مسئولین کشور هست به شکلی که مدیر باید به در خانه دانشمندان برود نه اینکه دانشمند پشت در اتاق مدیر معطل بماند. وی از مسئولین دولتی حاضر در جلسه خواستند مساله ارتباط جایگاه ها و دستگاه ها با دانشگاه ها را به صورت جدی در نشست ها دولت مطرح و پیگیری کنند.
روزنامه «حمایت» هم تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر «تسریع در برطرف عارضه های اجتماعی با ورود جامعه دانشگاهی» را عنوان نخست قرار داد.
رهبر معظم انقلاب در محورهایی دیگر از سخنان خود، به مبحث فلسطین و این که جمهوری اسلامی در همه مسائل، منطقی عمل می کند، اشاره نمود.
روزنامه «ایران» زیر عنوان «راه حل مسأله فلسطین رفراندوم از فلسطینیان است» به این کانون از سخنان رهبری پرداخت. به نوشته ایران، رهبر معظم انقلاب با انتقاد از سکوت اروپایی ها در برابر جنایت های رژیم اسرائیلی در غزه و قدس اضافه کردند: همیشه گفته ایم برای تعیین نوع حکومت در کشور تاریخی فلسطین باید طبق روشی که همه جهان قبول دارد به افکار عمومی مراجعه کرد و از همه فلسطینیان حقیقی اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی که دست کم ۸۰ سال در این سرزمین بوده اند چه در داخل و چه در خارج از اسرائیل نظرخواهی و همه پرسی گردد.

**طومار بر علیه واضح سازی مالی
صحن علنی مجلس شورای اسلامی، روز گذشته با طومار مخالفان لایحه ملحق شدن ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم فرش گردید؛ سوژه ای که در خبرها و آنالیزهای روزنامه های امروز انعکاس وسیع ای داشت.
روزنامه «ایران» زیر عنوان «جنجال طومار ها در پارلمان» به سراغ این مبحث رفت و درج کرد: روز گذشته مخالفان دولت در مجلس چشمه های تازه ای از فشار را پرده برداری کردند؛ گستراندن ده ها متر طومار امضا برای بازپس گیری این لوایح و با اهمیت تر از آن درخواست مسکوت گذاشتن CFT. دقیقه هایی پیش از کارهای ناگهانی مخالفان FATF، نمایندگان مجلس لایحه ملحق شدن ایران به کنوانسیون پالرمو را با ۱۳۶ رأی موافق، ۸۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع تصویب کرده بود. این لایحه هم البته برای چند هفته محل اختلاف و نزاع گروه های سیاسی بود و یک بار هم توسط شورای نگهبان به مجلس بازگردانده گردید که اکنون مراسمی ها برای تأمین نظرات شورای نگهبان مقداری آن را عوض کردند.
به نوشته ایران، مخالفان دولت از همان روز اول ملحق شدن به FATF را معادل «خیانت به منفعت های ملی» و «تن دادن به شروط استکبار» می دانستند اما برای آنان لایحه CFT یا همان ملحق شدن ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم مفهوم دیگری داشت. آنان اظهار می کردند با این ملحق شدن هم نیروهای نظامی کشور زیر فشار قدرت های غربی می روند، هم امکان پشتیبانی از جنبش های آزادیبخش چون حماس و حزب الله از بین خواهد رفت و هم نظامیان ایران مثل سردار سلیمانی مصداق تروریست در عرصه بین المللی شمرده خواهند گردید.
روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «نمایش های پوپولیستی به جای اظهار کرد وگو!» درج کرد: از آنچه در سه صحنه موخر یعنی «نحوه اعتراض بعضی نمایندگان مجلس به خارج شدن امریکا از برجام»، «اعتراض پرخاشگرانه به ریاست سازمان انرژی اتمی در جریان راهپیمایی روز قدس» و «اقدام روز گذشته نمایندگان که با پهن کردن طومار پارچه ای در صحن مجلس اهتمام داشتند اعتراض خود را به لایحه ملحق شدن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم اعلام کنند» رویت گردید، نمونه های تاریخی متعددی در تاریخ معاصر ایران بر جای مانده هست.
« «تشنج هدایت شده در بهارستان!» هم عنوان نخست روزنامه «آرمان» بود که در این گزارش مطالعه می کنیم: آنچه که مشخص هست، دلمشغولی های دلواپسان مجلس انتهایی ندارد.
روزنامه آرمان در یادداشتی درج کرد: «خواست همه ملت، طوماری نیست.» » منفعت های ملی بر همه چیز ارجحیت دارد و چنانچه تعدادی اصرار دارند که نظر مردم را بدانند، با یک نظرسنجی آسان از دیدگاه های مردم، همه چیز مشخص می گردد. خواسته های مردم آشکار هست، مردم نیازمند ارتباط با جهان خارج می باشند و این احتیاج کشور هست و بدون ملحق شدن کشورمان به FATF مراوده مالی با دنیای خارج آسان نخواهد بود.
در یادداشتی دیگر از روزنامه آرمان با عنوان « حاشیه پررنگ تر از متن» هم آمده هست: حاشیه هایی که در پی مخالفت با تصویب کنوانسیون مبارزه با تامین بودجه تروریسم نامیده شده به CFT روی داد هر چند امکان دارد با نیت خیر شکل گرفته باشد اما بدون تردید خروجی آن به نفع صهیونیست ها و… صهیونیست ها و مخالفان جدی ایران خواهند اظهار کرد که ایرانی ها نخواستند به کنوانسیونی ملحق شوند که صلح جهانی و حقوق بشر را ضمانت و با تروریست مبارزه می کند. روزنامه «شرق» هم اتفاق روی داده در مجلس را «دیپلماسی پشت سد طومار» عنوان نمود.
در این میان، عکس العمل روزنامه های مخالف لایحه ملحق شدن ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم به طومار نویسی نمایندگان مجلس هم خواندنی هست.
روزنامه «کیهان» در گزارشی این کارکرد نمایندگان را ناکافی دانست و عنوان نمود: «اقدام حداقلی مجلس خطر FATF را دفع نمی کند». به نوشته کیهان، متاسفانه با همه استدلال های متقن منتقدان سه تا از این لوایح به تصویب رسید و سرنوشت چهارمین لایحه به روز گذشته کشیده گردید.
در این خصوص تصمیم مجلس این گردید که ارزیابی این لایحه دو ماه به تعویق افتد، اما باید اظهار کرد که اقدام حداقلی مجلس در این ارتباط خطر ملحقات FATF را دفع نمی کند لکن دو ماه زمان را به تعویق می اندازد. «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، در نشست هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان نامیده شده به «جی ۷» که در کانادا برگزار گردید، ضمن تهدید دو مرتبه به اعمال تعرفه های جدید، امضای خود از اطلاعیه انتهایی گروه جی ۷ را پس گرفت و با این عمل، به چند دستگی افکنی و شکاف در این گروه دامن زد.

**پرکشیدن امضای ترامپ ازگروه هفت
« در همین راستا، روزنامه «ابتکار» زیر عنوان «هفت متحد با شش امضاء!» به انعکاس ین مساله پرداخت و درج کرد: همان گونه که انتظار می رفت در انتهاء نشست هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان در کانادا زخم ها دو مرتبه سرباز زد و اختلافات آمریکا با متحدانش بیشتر از پیش بالاگرفت.
دونالد ترامپ که این نشست را زودتر از دیگر شرکت کنندگان ترک کرده بود در هواپیما، هنگام سفر به سنگاپور با انتشار توئیتی تاکید کرد که کشورش با موضع های گروه هفت همراه نیست و اطلاعیه انتهایی این نشست را امضاء نمی کند. به نوشته ابتکار، به این ترتیب سرنوشت اطلاعیه انتهایی «جی ۷» هم به توافقنامه آب و هوایی پاریس، توافق اتمی با ایران و قرارداد تجارت آزاد گره خورد تا جدایی طلبی و تهدید ریاست ایالات متحده آمریکا برای دوستان پیشین کاخ سفید وارد فاز تازه ای گردد.
روزنامه «اعتماد» هم در این باره آورد: رییس جمهور غیرقابل حدس امریکا، دوباره جهان را غافلگیر کرد و پس از اینکه اعلام امضای او پای اطلاعیه پایانی نشست سران گروه ۷ هست، به دستاویز سخنان نخست وزیر کانادا، این امضا را پس گرفت تا برای نخستین بار در تاریخ ۴۴ ساله گروه ۷، اطلاعیه پایانی این گروه موثر بین المللی بدون اجماع منتشر گردد.
اعتماد در مورد موقعیت ایران در اطلاعیه گروه ۷ هم اشاره نمود: دونالد ترامپ، هر چند پس از خارج شدن از کانادا امضای خود را از اطلاعیه پایانی ۸ صفحه ای گروه ۷ پس گرفت، اما پیش از آن توانسته بود چند پاراگراف از موضع گیری های ضدایرانی امریکا را به اطلاعیه پایانی نشست سران وارد کند.
در سرمقاله روزنامه اعتماد با عنوان «ترامپ بر علیه امریکا» هم آمده هست: شاید امریکا بنیانگذار زیادی از پایه های نظام کنونی جهانی باشد، اما امروز سیاستمداری از درون همین کشور، رهبر تجدیدنظر در این نظام شده هست.
ترامپ در حال جلو بردن انقلابی در نظام جهانی هست که شاید در کوتاه مدت و میان مدت موجب رونق و شکوفایی در اقتصاد امریکا گردد، اما به تدریج و در بلندمدت توان دارد به قدرت امریکا، چین و متحدانش لطمات جدی وارد کند. روزنامه «خراسان» هم درمورد سرنوشت اطلاعیه گروه جی ۷ درج کرد: اکنون سرنوشت اطلاعیه انتهایی «جی ۷» هم به سرنوشت توافق نامه آب و هوایی پاریس که آن را «قلابی»، توافق اتمی با ایران که آن را «بدترین توافق» خوانده بود و علاوه بر این قرارداد تجارت آزاد گره خورد.
با این رویکرد جدایی طلبی و شاخ و شانه کشی ریاست جمهور آمریکا برای دوستان پیشین کاخ سفید وارد فاز تازه ای شده هست. ریاست جمهور آمریکا تحقیر متحدین را به اوج رسانده هست. آن هم، پیش از این که با رهبر یکی از کلیدی ترین دشمنان آمریکا، یعنی کیم جونگ اون دیدار نماید. روزنامه «مردم سالاری» هم این کارکرد ترامپ را «انتقام ترامپ از جی۷» عنوان نمود.
روزنامه «سازندگی» هم پس گرفتن امضا توسط ترامپ را «دیوانگی آمریکایی» دانست و درج کرد: دونالد ترامپ از وقتی که رییس جمهور گردید، توافق نامه های زیادی را بر هم زد.
حال باید دید آیا ترامپ برای نشان دادن این مساله که بلوف نمی زند سیاست های نادرستش را ادامه می دهد یا با رویت بحران های اقتصادی متاثر از این سیاست های غلط در سطح جهان از راه رفته بازمی گردد و اهتمام می کند اشتباهش را جبران کند؟ .حال باید دید آیا ترامپ برای نشان دادن این مساله که بلوف نمی زند سیاست های نادرستش را ادامه می دهد یا با رویت بحران های اقتصادی متاثر از این سیاست های غلط در سطح جهان از راه رفته بازمی گردد و اهتمام می کند اشتباهش را جبران کند؟

پژوهش**۹۲۹۴**۳۰۵۰**

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا