آخرین خبرها

یکجانبه گرایی ترامپ آمریکا را منزوی کرده هست

رابرت مالی روز یکشنبه در اظهار کرد و گو با خبرنگار ایرنا، در جواب به این که آمریکا با شروط دوازده گانه اعلامی در مورد ایران چه هدفی را دنبال می کند، این مطلب را مطرح نمود.
وی اضافه کرد: به سختی میتوان فهمید که راهبرد نهفته در پس ‏کارهای دولت ترامپ چیست اما در این خصوص، به نظر می آید که منطق ‏آن تقریبا روشن هست.
عضو شورای امنیت ملی سابق آمریکا دنبال کرد: ‏خود دولت آمریکا به غیر ‏واقع بینانه بودن شروط دوازده گانه اشراف دارد و به طور اساسی قصد دارد اجرایی نشوند تا فشار ‏به ایران وارد کند.‏
مالی اضافه کرد: هدف وارد کردن فشار هست و از دیدگاه دولت ترامپ، هر دستاوردی از آن ‏بگیرند خوب تر از وضع موجود می باشد. دست کم اینکه فشارهای اقتصادی، ‏دیپلماتیک و دیگر انواع فشارها، مراجع ایران را کاهش خواهد داد. به نظر ‏آنها، هر چه باشد خوب تر می باشد، زیرا ایران را مجبور می کند که برای ‏فعالیت های بیگانه اش کمتر هزینه نماید.
وی اظهار کرد: ترامپ ‏همچنین به احتمال زیاد می اندیشد همان گونه که در مورد کشور کره شمالی ‏انجام داده هست با فشار حداکثری توان دارد ایران را مجبور کند که برای یک توافق ‏‏’بهتر’ وارد مذاکره گردد. در مجموع به نظر می آید زیادتر اشخاص در در ‏دایره تنگ تصمیم گیری حول ریاست جمهوری آمریکا، در پی مجازات ‏اقتصادی ایران می باشند تا نگاه کنند بعد چه می گردد.‏
‏ایرنا از نماینده مخصوص باراک اوباما ریاست جمهوری سابق آمریکا در امور خاورمیانه سؤال کرد که‎ ‎از زمان انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری، ‏شاهد لابیگری وسیع نتانیاهو و بن سلمان برای از میان بردن توافق اتمی ‏با ایران بودیم. آنان به صورت رسمی از تصمیم ترامپ برای خارج کردن آمریکا از این ‏توافق، استقبال کردند. تا چه اندازه تصمیم ترامپ برای خارج شدن از برجام، ‏تحت تاثیر این دو شخصیت ضد ایرانی بوده اند؟
تا چه اندازه تصمیم ترامپ برای خارج شدن از برجام، ‏تحت تاثیر این دو شخصیت ضد ایرانی بوده اند؟مالی جواب داد: دیدگاه ضد برجامی ریاست جمهوری ترامپ هرگز بر کسی پوشیده نبوده هست. ‏ وی با اشاره به یکه تازی ترامپ در عرصه بین الملل اظهار کرد: همان گونه که نگاه کردیم ترامپ با بی اعتنایی معلوم خود به خواست و شکایت ‏اروپایی ها، ثابت نموده که به راه خود می رود حتی اگر به نرخ زیر ‏پا گذاشتن خواسته های متحدانش باشد.
مشاور بیل کلینتون تاکید کرد: بدین ترتیب، باید اظهار کرد که حمایت ‏قوی متحدین منطقه ای ایالات متحده از خارج شدن از برجام، هر چند منشا تصمیم ‏ترامپ برای این کار نبود، اما آن را آسان سازی کرد.‏
دیگر سؤال ایرنا از مقام سابق کاخ سفید اینچنین بود: کارآیی و تاثیر تحریم های آمریکا را در دوران ‏یکجانبه گرایی ایالات متحده در امور بین الملل چه طور بررسی می کنید؟ آیا ‏فکر می کنید همان گونه که پمپئو گفته هست، دولت آمریکا بتواند جامعه بین ‏المللی را دو مرتبه راضی کند که به ائتلاف تحریم بر علیه ایران بپیوندند؟
‏مالی اظهار کرد: تردیدی نیست تحریم های چند جانبه بسیار موثرتر می باشند ‏اما حقیقت این هست که تحریم های یکجانبه ایالات متحده هم بسیار قوی می باشند. زیادتر شرکت های بزرگ بین المللی ‏در بازار ایالات متحده فعالیت دارند و توان ندارند خطر از دست دادن آن یا تنبیه (از ‏سوی واشنگتن) را قبول کنند.
وی تصریح نمود: در نتیجه نتیجه پایانی تحریم های یکجانبه ایالات ‏متحده چیزی بینابینی می باشد. شرکت های بزرگ از سرمایه ‏گذاری در بازار ایران اجتناب خواهند کرد و کار ایران با بانک های ‏خارجی پیچیده تر خواهد گردید. در نتیجه ایران از دسترسی به مزایایی اقتصادی ‏برجام محروم خواهد گردید. ‏
‏مدیر گروه بین المللی بحران اضافه کرد: از سوی دیگر، با توجه به اینکه اروپا، روسیه، چین و هند ‏اعلام کرده اند که در مقابل تحمیل تحریم های فراملی ایالات متحده ‏مقاومت خواهند کرد، تا وقتی که ایران به تعهدها هسته ای‎ ‎خود در برجام ‏پایبند بماند، دشوار بتوان گمان کرد که این تحریم های جدید مشابه آنچه که ‏در دوره سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ (در دوران اوباما) برقرار بود، به ایران ‏فشار وارد کند.
مالی افزود: البته اگر ایران با نقض برجام به خارج شدن آمریکا از این ‏توافق عکس العمل نشان دهد، در این صورت به احتمال زیاد تقریبا تمام کشورهای دیگر و ‏به مخصوص اروپا، ناگزیر به معیت با واشنگتن خواهند شد‎.‎
‎ایرنا سؤال کرد: ریاست جمهوری آمریکا گفته هست شرکت ها و اشخاص ثالثی که ‏تحریم های آمریکا بر علیه ایران را نقض کنند، هدف قرار خواهد داد. این تهدید ‏واکنش اروپایی ها را در پی داشته و گزارش هایی وجود دارد که اتحادیه ‏اروپا تهدید کرده هست که ایالات متحده را به سازمان تجارت جهانی بکشاند. ‏آیا موافقید ترامپ به جای منزوی کردن ایران، در حال منزوی ‏کردن آمریکا در سطح جهانی هست؟
‏آیا موافقید ترامپ به جای منزوی کردن ایران، در حال منزوی ‏کردن آمریکا در سطح جهانی هست؟عضو شورای امنیت ملی سابق آمریکا تصریح نمود: بدون تردید اینچنین هست و این مسئله ای هست که با تصمیم وی برای تحمیل تعرفه های ‏تجاری بر نزدیکترین متحدین ایالات متحده، علنی تر شده هست.
مالی تاکید کرد: مثل روز ‏روشن هست که خارج شدن از‎ ‎برجام که بعد از یک سلسله تصمیم گیری ها بر ‏خلاف منفعت های اروپا انجام شد به صورت جدی به ارتباطات دو سوی اقیانوس ‏اطلس (اروپا و آمریکا) عارضه زده هست. خارج شدن از پیمان تحولات اقلیمی و ‏همین طور خارج شدن از توافق تجارت دو سوی اقیانوس آرام، جابه جایی سفارت ایالات متحده ‏به قدس و اعمال تعرفه های فولاد و تعرفه های آلومینیوم همه جزئی ‏از این سلسله تصمیم گیری ها می باشند.‏
‏وی در جواب به این سؤال که آیا رهبران اروپایی به اندازه کافی برای محافظت ‏برجام کوشش کرده اند و در این فاز برای تشویق شرکت ها برای کار با ایران چه باید انجام دهند؟ اظهار کرد: حقیقت این هست که اتحادیه اروپا بیشتر از آن چیزی هست که فکر می کردیم.
دولت ها توان ندارند بر ‏شرکت های خصوصی چیزی در مورد آنچه که باید انجام دهند، تحمیل کنند.
مالی یادآور گردید: اما از سوی دیگر، در بروکسل و در سراسر اروپا، بی شک تمایل به یافتن ‏راه های ابتکاری برای محافظت از تجارت با تهران، تا وقتی که ایران پایبند ‏به برجام باشد، وجود دارد.
وی دنبال کرد: به عنوان نمونه، آنان اعلام نموده اند که قوانین ‏مسدود کننده را برای مصونیت دادن به شرکت های اروپایی در مقابل تحریم ‏های ایالات متحده به اجرا خواهند گذاشت.
این تحلیلگر مسایل بین الملل اضافه کرد: دولت ‏های اروپایی علاوه بر این در پی افزایش همکاری دیپلماتیک با ایران و تقویت آن ‏هستند. باید در مورد ‏اینکه چقدر از اروپایی ها بر می آید واقع بین بود.
مالی تصریح نمود: اگر ایران به تعهدها هسته ‏ای خود پایبند بماند، به اعتقاد من اروپا کوشش جدی به خرج خواهد داد تا آن را ‏جبران کند.‏
‏دونالد ترامپ در هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت) سال کنونی اعلام نمود که این کشور دیگر در توافق اتمی با ایران نخواهد بود و تحریم های ثانویه بر علیه ایران باز خواهد گشت.
این در حالی هست که در سخنرانی اعلامی، هیچ شاهدی از نقض تعهدها ایران عرضه نکرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم ۱۱ بار از تعهد ایران به این تعهدها اطلاع داد.
رویکرد ضد برجامی آمریکا که به طور مستمر مورد انتقاد مجامع بین المللی بوده هست، این بار با جدیت بیشتری بروز کرده و اروپا، روسیه و چین تاکید کرده اند که در مقابل تحریم های یکجانبه و خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواهند ایستاد.
اروپام*م.ع**۱۴۲۹

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا