آخرین خبرها

دفاع عراقچی در مجلس از FATF

به گزارش تدبیرشرق به نقل از جماران، سید عباس عراقچی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه ۲۰ خرداد) در جریان ارزیابی لایحه ملحق شدن ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم در دفاع از این لایحه اظهار کرد: لایحه ذکر شده یکی از ابزارهای بین المللی برای مبارزه با تروریسم هست. جمهوری اسلامی ایران از دو منظر از جانب تروریسم مورد تهدید واقع می شود؛ نخست تروریسم بین المللی و دوم سوءاستفاده های کشورهای غربی از معنا تروریسم.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه توضیح داد: تروریسم بین المللی دربردارنده تروریسم تکفیری و دیگر گروه های همانند می شود، علاوه بر این کشورهای غربی از معنا تروریسم در جهت تروریسم جلوه دادن جنبش های مقاومت بویژه جنبش های صورت گرفته بر علیه اسرائیل استفاده نمود و آنان را تحت الشعاع قرار می دهند، بنابراین ما باید با هر دوی این تهدیدها مبارزه کنیم، هر چند از نظر جامعه بین المللی ۴ گروه القاعده، طالبان، جبهه النصره و داعش به عنوان تروریسم معرفی و معروف اند.

عضو تیم مذاکره کننده برجام با بیان اینکه ما خود قربانی تروریسم هستیم و همین مجلس سال گذشته قربانی هجوم تروریستی داعش بود، اظهار کرد: اما این تروریسم دارای شبکه های بین المللی بیشماری هست، بنابراین بدون ملحق شدن به کنوانسیون های بین المللی، مبارزه با آنان و بویژه خشکاندن تامین مالی آنان غیرممکن هست.

وی با تاکید بر اینکه در حالی جوانان ما در سوریه برای مبارزه با تروریسم، خون می دهند، که در داخل کشور حفره ها و روزنه هایی در حوزه شبکه های بانکی وجود دارد و امکان فعالیت به شبکه های تروریستی و مواد مخدر از این طریق مهیا می شود، افزود: در نتیجه باید در برابر تامین مالی تروریسم وارد مشارکت های بین المللی شویم، همان گونه که کشورهای همسایه و حتی سوریه با این کنوانسیون ها همراه شده اند.

 

هیچ تهدیدی امنیت ایران را در ملحق شدن به کنوانسیون ذکر شده تهدید نخواهد کرد

عراقچی در توضیح تهدید دوم ایران از سوی تروریسم، گفته بود: اما تهدید دوم این هست که کشورهای غربی از این معنا سوءاستفاده می کنند و امکان دارد گروه های مقاومت را تروریسم قلمداد و جلوه دهند، در نتیجه برای مبارزه با این تهدید نیز تفکر کرده ایم. .. از دو سال گذشته بر روی این لایحه کار امنیتی و کارشناسی کرده و سر انجام شورایعالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مقام امنیتی کشور گواهی داده که هیچ تهدیدی امنیت ایران را به دنبال ملحق شدن به کنوانسیون ذکر شده تهدید نخواهد کرد.

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه برای تمام حوزه های موجود که امکان دارد منتج به سوءاستفاده از ایران شود، تدبیرهای لازم را اندیشیده ایم، اظهار کرد: از نظر آنان منحصرا ۴ گروه ذکر شده تروریسم شمرده می شوند، بنابراین ما نباید از بیم آنکه امکان دارد در آینده حزب الله نیز جزء گروه های تروریستی شمرده شوند، خود را از ملحق شدن به چنین کنوانسیونی محروم کنیم.

 

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا