آخرین خبرها

تکرار فحش به مقامات نتیجه گذشت یا بی تفاوتی؟

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نزدیک به ۶۵ سال می گذرد اما شعبان بی مخ های ایرانی نه فقط تمام نشده اند لکن در حال تکثیر شدن می باشند. اگر روزگاری امثال شعبان جعفری به اشاره پادشاه و امرای ارتش و با دلارهای آمریکایی به خیابان می ریختند و برای ساقط کردن دولت قانونی دکتر محمد مصدق کوشش می کردند، امروز حتی معلوم نیست که شاگردان خلف مکتب آنان، به فرمان چه کسی و با تغذیه کدام مرجع دست به فحش معلوم به مسئولان قانونی کشور می زنند. اینجا دیگر بحث آزادی بیان و عقیده مطرح نیست؛ چراکه پر بدیهی هست که فحش و فحاشی به یک مقام حکومتی _چه دولت، چه مجلس، چه دستگاه قضا و چه نظامی_ نه ربطی به آزادی بیان دارد و نه برخورد با آن تهدید و تحدید آزادی بیان محسوب می شود.

روز قدس سال کنونی هم درست مثل روز قدس سال قبل به جای شنیده شدن ندای اتحاد، شاهد فحش به یکی از مقام های کشور و تسویه حساب های سیاسی بود. هتاکان، سال کنونی علی اکبر صالحی ریاست سازمان انرژی اتمی را هدف قرار دادند. تا جایی که مدیر مأخوذ به حیایی مثل صالحی هم از کوره در رفت و آنان را بی ادب قرائت کرد.

اما چنین اقداماتی پیشینه ای طولانی و تأسف بار دارد. فعالیت هایی که ابتدا جنبه عمومی داشت و به هجوم به نشریات، سینماها و مراسم فرهنگی و هنری ختم می گردید اما در دهه ۷۰ و به ویژه بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات شدت بیشتری گرفت و به فحاشی و حتی ضرب و شتم مسئولینی دولتی گسترش یافت.

یادآوری بعضی از این رخدادهای توان دارد مسبوق به پیشینه بودن آن را نشان دهد:

۱۳ ۱۳ شهریور ۱۳۷۷: ضرب و شتم عبدالله نوری معاون توسعه و امور اجتماعی ریاست جمهور و عطاءالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از مراسم تشییع پیکر شهدای هشت سال دفاع مقدس در نماز جمعه تهران.

۲۵ ۲۵ دی ۱۳۷۷: سردادن شعار بر علیه آیت الله طاهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، پرت سنگ و چوب و آهن به طرف جایگاه نماز جمعه و ممانعت از اقامه نماز جمعه روز قدس.

۱۹ بهمن ۱۳۷۷: برهم زدن مراسم سخنرانی عباس عبدی عضو شورای سردبیری روزنامه “صبح امروز” ۱۹ بهمن ۱۳۷۷: برهم زدن مراسم سخنرانی عباس عبدی عضو شورای سردبیری روزنامه “صبح امروز” در شهر شهر قم.

۲۰ بهمن ۱۳۷۷: اخلال در مراسم سخنرانی محسن آرمین سردبیر هفته نامه “عصر ما” ۲۰ بهمن ۱۳۷۷: اخلال در مراسم سخنرانی محسن آرمین سردبیر هفته نامه “عصر ما” در شهر شهر قم.

۲۲ بهمن ۱۳۷۷: هجوم به سخنرانی سید هادی خامنه ای، مشاور ریاست جمهور و مدیرمسئول روزنامه “جهان اسلام” ۲۲ بهمن ۱۳۷۷: هجوم به سخنرانی سید هادی خامنه ای، مشاور ریاست جمهور و مدیرمسئول روزنامه “جهان اسلام” با سنگ، چوپ، میله، کفش، مهر نماز و… و مضروب کردن وی در شهر شهر قم.

۱۵ ۱۵ خرداد ۱۳۸۵: اخلال در سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در حرم مطهر حضرت معصومه (س).

۲۸ ۲۸ تیر ۱۳۸۸: هجوم به بعضی چهره های اصلاح طلب در آخرین نماز جمعه آیت الله هاشمی رفسنجانی و هتک حرمت و مضروب کردن مهدی کروبی و عبدالله نوری تا جایی که عمامه این دو روحانی را از سرشان انداختند.

۱۴ خرداد ۱۳۸۹: به هم زدن سخنرانی سید حسن خمینی با شعارهای “فوت برمنافق” و “فوت بر ضد ولایت فقیه” ۱۴ خرداد ۱۳۸۹: به هم زدن سخنرانی سید حسن خمینی با شعارهای “فوت برمنافق” و “فوت بر ضد ولایت فقیه” درست بعد از سخنرانی مدت زمان طولانی محمود احمدی نژاد که منتج به ناتمام ماندن سخنرانی یادگار امام در مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی گردید.

۲۱ مرداد ۱۳۹۱: تشنج در سخنرانی علی اکبر ناطق نوری و فحش به او در حرم امام رضا (ع) در مراسم شب قدر با شعارهای “فوت بر ضد ولایت فقیه” و “خواص بی بصیرت نمی خواهیم” ۲۱ مرداد ۱۳۹۱: تشنج در سخنرانی علی اکبر ناطق نوری و فحش به او در حرم امام رضا (ع) در مراسم شب قدر با شعارهای “فوت بر ضد ولایت فقیه” و “خواص بی بصیرت نمی خواهیم” و پرت بطری آب معدنی به سمت ناطق نوری.

۲۲ بهمن ۱۳۹۱: اخلال در سخنرانی علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی و پرت مُهر نماز  به سمت وی و ناتمام ماندن سخرانی در شهر قم بعد از رخدادهای “یک شنبه سیاه مجلس” با شعارهای “فوت بر ضد ولایت فقیه” و “خواص بی بصیرت، بصیرت بصیرت”.

۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۱: اخلال در سخنرانی علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی و پرت مُهر نماز  به سمت وی و ناتمام ماندن سخرانی در شهر قم بعد از رخدادهای “یک شنبه سیاه مجلس” با شعارهای “فوت بر ضد ولایت فقیه” و “خواص بی بصیرت، بصیرت بصیرت”.

۱۸ ۶ مهر ۱۳۹۲: فحش به حسن روحانی  ریاست جمهور در فرودگاه مهرآباد بعد از برگشت از نخستین سفرش به نیویورک و اظهار کرد وگوی تلفنی با ریاست جمهور آمریکا و پرت لنگه کفش به سمت ماشین ریاست جمهور.

۲۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۳: هجوم به علی مطهری و پرت چوب، آجر، گوجه و تخم مرغ به سمت خودروی حامل این نماینده مجلس در شیراز که موجب گردید راننده وادار شود برای محافظت جان خود و مطهری، در کلانتری میدان گل شیراز که در نزدیکی فرودگاه پناه بگیرد.

۳ دی ۱۳۹۵: پرت مهر نماز و تسبیح به سمت حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهور در خلال سخنرانی پیش از خطبه او در نماز جمعه یزد با شعارهای “فوت بر فتنه گر” و “فوت بر منافق”.

۲ ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۴: هجوم به سمینار اصلاح طلبان در ورامین و فحش و هجوم به موسوی لاری و انداختن عمامه وی که قرار بود سخنران این سمینار باشد.

 ۳ دی ۱۳۹۵: پرت مهر نماز و تسبیح به سمت حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهور در خلال سخنرانی پیش از خطبه او در نماز جمعه یزد با شعارهای “فوت بر فتنه گر” و “فوت بر منافق”.

۲ تیر ۱۳۹۶: فحش به حسن روحانی ریاست جمهور در حاشیه حضور وی در راهپیمایی روز قدس…  این ها تنها قسمتی از کارهای هتاکانه تعدادی افراطی بود که با ادعای انقلابی بودن با چنین اعمالی بیشترین ضربه را به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه وارد می کنند.

نکته جالب اینجاست که زیادتر این کارهای در روزهایی مثل ۲۲ بهمن، روز قدس، ارتحال امام (ره) و.
یعنی روزهایی که باید نماد همبستگی و اتحاد ملی باشد انجام می شود و عملا مثل پریروز، شکوه حضور مردم را زیر سایه حواشی به وجود آمده قرار می دهد. نکته ای که محمدتقی حسینی سفیر کشورمان در مکزیک در یادداشت خود بعد از این اتفاق به آن اشاره نمود و نوشته هست: «اندر عجبم که به چه سبب هر مناسبت با اهمیت در این کشور که توان دارد مایه اتحاد و همدلی مردم ما در داخل و عظمت آن در چشم جهانیان شود با انجام اقداماتی از سوی چند نفر جاهل و یا مزدور به یک سانحه تلخ مبدل می شود.
روز قدس از مناسبت هایی هست که اگر درست برگزار شود حجم عظیمی در اتحاد داخلی و ابهت بین المللی ایران دارد. سال کنونی در راهپیمایی روز قدس در تهران گروهی جاهل یا اجیرشده با محاصره کردن علی اکبر صالحی، معاون ریاست جمهور و ریاست سازمان انرژی اتمی ایران بدترین فحش ها را نثار این دانشمند بزرگ و پرافتخار و سیاستمدار نجیب و اخلاق گرا کردند. البته این نخستین بار نیست که چنین رخدادی به وقوع می پیوندد. این گروه سال های قبل هم چنین رفتارهای قبح را با شخصیت های متفاوت داشتند و متاسفانه چون هیچ کسی از آنان توضیحی نخواسته هست این رویه شوم را دنبال کردند و عمق بخشیده اند.»

از آفات سیاست در ایران همین بی قاعده بودن و بی حساب و کتاب و جاهلانه مشی کردن بعضی گروه ها و چسباندن این نوع کارهای به اعتبار های والای این انقلاب هست.

همان زمان “ایسنا” در گزارشی با عنوان “فحش به اختیار” (۴ »تأسف آور این که با تکرار این رخدادهای، دلسوزان هشدارهای لازم را می دهند تقاضای برخورد جدی دارند اما تعجب آور این که دو مرتبه هم برخورد جدی صورت نمی گیرد. درست مثل سال قبل و بعد از فحش چنین افرادی به ریاست جمهور در روز قدس که زیادی از بزرگان و سیاستمداران، چه مسئول و چه غیرمسئول آن اقدام را تقبیح کرده و خواستار برخورد قاطع با آمران و عوامل آن گردیدند. همان زمان “ایسنا” در گزارشی با عنوان “فحش به اختیار” (۴ تیر ۹۶) اخطار داده بود که اگر با عوامل و آمران این رخدادهای برخورد قاطعی صورت نگیرد دو مرتبه هم چنین حوادثی را رقم خواهند زد.

در قسمتی از این گزارش آمده بود: «مسلما برخورد با چنین اقداماتی نه فقط مخالف آزادی بیان نخواهد بود لکن خواست زیادی از مردم هم هست که در همین ۲۴ ساعت در شبکه های اجتماعی همراه با مسئولان به محکوم نمودن این اقدام پرداخته و از ریاست جمهور منتخب ملت دفاع نمودند. شاید اگر امروز جلوی این کارهای خودسرانه و تندروهایی که فرمان چنین اقداماتی را می دهند گرفته نشود بعید نیست باز شاهد ظهور افرادی مثل “سعید امامی” یا “سعید عسکر” هرچند وزارت کشور فرمان برخورد با چنین اقداماتی را صادر نمود اما تجربه نشان داده که این دستورها فرمالیته بوده و عملا اتفاق خاصی نمی افتد و دو مرتبه شاهد چنین اتفاق هایی می باشیم و سردمداران این کارهای هم با خیال راحت از سایت ها و رسانه های شان فحش ها را ادامه می دهند و در مجلسی دیگر شعارهای تندتری را بر علیه مقام های سر می دهند و تلخ تر این که بدون هیچ تنبیهی سرشان را در محافل متفاوت بالا گرفته و به کارهای شان افتخار هم می کنند.»

حال باید دید که آیا قوه قضائیه با چنین کسانی که پیدا کردن خود و به ویژه آمرانشان چندان سخت نیست برخورد قاطعی می کند یا سرنوشت اقدام آنان هم مثل قبلی ها نامعلوم بوده و بعد از مدتی به بوته فراموشی سپرده می شود.

شاید اگر امروز جلوی این کارهای خودسرانه و تندروهایی که فرمان چنین اقداماتی را می دهند گرفته نشود بعید نیست باز شاهد ظهور افرادی مثل “سعید امامی” یا “سعید عسکر” باشیم که با کارهای خودسرانه خود هزینه های جبران ناپذیری را برای جمهوری اسلامی رقم زدند.

»همان گونه که در این گزارش اشاره شده بود دستورات پیگیری چنین اتفاق هایی و برخورد با آمرین و عاملین آن مثل فرمان سال گذشته وزیر کشور فرمالیته بوده و عملا اقدام خاص و قابل ملاحظه ای صورت نمی گیرد یا اگر هم صورت گرفته به خوبی اطلاع رسانی نمی توان و همین اممر موجب می شود این اشخاص به سادگی و در حالی که می اندیشند از حاشیه امنی برخوردارند دو مرتبه هم به کارهای خود دنبال کردند.»

یا بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که این اقدام را “مغایر با فلسفه روز قدس” عنوان و در عین حال تاکید کرد که “انجام این کارهای از سوی یک عده انگشت شمار توان ندارد راهپیمایی روز قدس را تحت الشعاع قرار دهد”.
هرچند استثنائاتی مثل برخورد با عاملین و آمر هجوم به علی مطهری در شیراز وجود دارد که البته زیادتر به سبب پیگیری های شخصی شاکی (مطهری در آن پرونده) بوده وگرنه در مسئولان انتظامی و قضایی کشور اراده ای جدی برای چنین برخوردهایی یا دیده نمی توان و یا اگر هم وجود دارد به خوبی نشان داده نمی توان. سال کنونی هم بعضی سیاسیون و فعالین به فحش صورت گرفته به علی اکبر صالحی عکس العمل نشان دادند مثل حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی ریاست جمهور که در صفحه توئیتر خود درج کرد: «آگاهی از دستاوردهای غیرنظامی سازمان انرژی اتمی در دوران ۱۳۹۲-۱۴۰۰ کسانی را شرمنده خواهد کرد که ناآگاهانه بر علیه ریاست آن شعار دادند و کسان دیگری را رسوا خواهد کرد که آگاهانه این طراحی را انجام دادند. »یا بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که این اقدام را “مغایر با فلسفه روز قدس” عنوان و در عین حال تاکید کرد که “انجام این کارهای از سوی یک عده انگشت شمار توان ندارد راهپیمایی روز قدس را تحت الشعاع قرار دهد”.»

وی علاوه بر این اظهار کرد: «متاسفانه یک عده معدودی همیشه می باشند که در پی ایجاد حاشیه سازی در بعضی مناسبت ها می باشند. وقتی که آیت الله هاشمی در قید حیات بودند درباره وی هم این اتفاق می افتاد و در مواردی هم شعارهایی بر علیه آقای روحانی سر داده شده هست. اینها کسانی می باشند که غیر از خودشان همه را منافق گمان می کنند. »از طرفی چنین اقداماتی موجب می شود رسانه های معاند که در پی دستاویز برای تاختن به جمهوری اسلامی می باشند این چنین رفتارها را پررنگ کرده و کلاه خود را از این نمد ببافند.»

نعمتی هم در این زمینه یادآور گردید: «این اشخاص این کارها را می کنند که توجه رسانه های بیگانه را به خود جلب کنند اما مطمئنا اقدام آنان با فلسفه روز قدس مغایر هست. اگر این اشخاص واقعا مطیع رهبری می باشند وی گفته اند که جامعه را از دوقطبی بودن دور کنید، علاوه بر این به آقای صالحی دستوری دادند و وی هم کارش را انجام می دهد.»
 

اگر آقای صالحی منافق باشد مطمئنا در سمت ریاست سازمان انرژی اتمی نخواهد بود. »از سوی دیگر حسین سبحانی نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست بیگانه مجلس نهم با تاکید بر این که رفتارهای انجام شده در  مراسم راهپیمایی روز قدس نسنجیده بوده و توان دارد مستمک بیشتری برای دشمن شود، اظهار کرد: «وحدت و همدلی امروز شرط کلیدی جامعه هست.»

  مقام معظم رهبری به طور مستمر بر اتحاد و همدلی تاکید دارند و به علت این هست که دشمن به هر صورت سوءاستفاده کرده و از این مسائل به سود خودش استفاده می نماید در نتیجه نباید به شکلی عمل شود که موجب بهره گیری دشمن از مسائل داخلی کشور شود.»

کاشفی با تاکید بر اینکه “باید با اغتشاش گران و بداخلاقان سیاسی برخورد قانونی و ارشادی شود”، »همچنین در ارتباط با این مبحث، حسین کاشفی عضو حزب اتحاد ملت عنوان نمود: «باید مشخص شود که بهم خوردن انسجام و اتحاد ملی ایران به سود چه کسانی تمام می شود. پیش از این هم در راهپیمایی های مهمی مثل روز قدس سال های گذشته این قبیل رفتارها دیده شده هست.»

» وی علاوه بر این افزود: «وقتی برای چندین بار چنین حرکت هایی را از سوی تعدادی بر علیه مسئولان کشورمان شاهد هستیم باید بخواهیم تا مسئولان مربوطه به این مبحث وارد گردند و مشخص نمایند که آیا این شعارها صدای مردم هست؟ آیا صدای انقلاب هست؟ آیا صدایی هست که قرار هست در روز قدس شنیده شود؟ آیا این بداخلاقی ها به سود کشور هست؟ این شعارها بر علیه کسانی داده شده هست که مسئول قسمت های مهمی از اداره کشور می باشند، آنان با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم رسالتی بر عهده گرفته اند؛ در نتیجه مسئولان ذی ربط باید به این بداخلاقی ها رسیدگی کنند و نباید بی تفاوت باشند، آنان موظف هستند تا نمایش دهند که این بداخلاقی ها صدای مردم نیست.

گزارش از خبرنگار ایسنا: آرین افخمی

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا