اقتصادی

جواب های محترمانه بانک ها دلسردکننده هست

محمدعلی واقفی ـ نایب رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران ـ با اعتقاد بر این که مقرارت ارزی هنوز برای بخش صادرات گردشگری دغدغه ای چالش برانگیز نشده هست، به ایسنا اظهار کرد: گرچه مشکلاتی در تخصیص ارز به ویژه در سفرهای بیگانه وجود دارد، اما در گردشگری ورودی هنوز مسئله حاد نشده هست، در حقیقت همان مشکلات قبلی که در جابه جایی ارز بین ایران و سایر کشورها وجود داشت، همچنان «بدون راه حل» پابرجا هست.

او اضافه کرد: اگر از مهلتی که آمریکا برای برگشت تحریم ها تعیین کرده عبور کنیم قطعا مشکلات بیشتری برای جابه جایی ارز حاصل از فروش خدمات گردشگری به بیگانه ها و حتی وصول پول از آنان بوجود می آید.

این تورگردان یادآور گردید: بانک های دنیا هوشمند می باشند و نقل و جابه جایی پول ها را بین حساب ها ردیابی می کنند، هرچند این وضع در گذشته هم وجود داشت، اما یقینا با این نگرانی بانک های بیگانه بعد از خارج شدن آمریکا از برجام، خطر پذیری آنان پایین تر خواهد آمد و تنگنا ها برای جابه جایی ارز به ایران زیادتر خواهد گردید.

مدیر یکی دیگر از آژانس های گردشگری که در حوزه اروپا فعالیت می کند، به ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر ورود ارز با عزیمت گردشگران بیگانه به ایران به معضلی مبدل شده که با عقب نشینی بانک های بیگانه بعد از چرخش سیاسی آمریکا در برجام، جدی تر هم خواهد گردید. این مشکل، هم از ناحیه جهانی متوجه گردشگری شده و هم از داخل کشور با تغییر مقررات ارزی.

او که ترجیح داد اسمش در این اظهار کرد وگو اعلام نشود، اظهار کرد: طبق مقررات بانک مرکزی ورود ارز به اعتبار بیشتر از ۱۰ هزار یورور را باید همراه با مدارک و اسنادی مربوط با مرجع و محل تهیه و حاصل شدن ارز، به حسابی در بانک ملی واریز و عرضه کرد، در غیر اینصورت مشمول جریمه خواهد گردید که برای بعضی از تورگردان ها در این مدت زمان کم چنین رخدادی رخ داده هست.

وی اضافه کرد: متاسفانه فرایندی که بانک مرکزی پیش پای صادرکننده گردشگری با نادیده گرفتن آن در تنظیم مقرارت ارزی، گذاشته چنان ابهام آمیز و نامشخص هست که تورگردان را برای ادامه کار بی برنامه گذاشته هست.

این تورگردان اظهار کرد: عاملان بانک مرکزی یا شعبه ای ارزی بانک ملی در فرودگاه هیچ توضیح یا جواب شفافی در مورد مدت زمان انتظار برای برگشت ارزی که تحویل داده شده، نمی دهند. خیلی هم محترمانه بیان می کنند ارزی که واریز کرده اید، هنگام برگشت با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان یا یورو هم اعتبار با آن که طبق معمول حدود ۵۰۰۰ تومان هست، به «ریال» بازگردانده می گردد. قطعا برای آژانس هایی که با مشقت گردشگر به کشور وارد می کنند و با این همه دردسر ارز را نقدی به کشور جابه جا کرده اند، این جواب ها نه فقط دلگرم کننده نیست، که ادامه کار آنان را مختل می کند.

وی دنبال کرد: در گردشگری برخلاف سایر کالاهای صادراتی، قرار نیست ما محصولی را از کشور خارج و در مقابل آن ارز وارد کنیم، ما با جذب گردشگر بیگانه به ایران، خدمات را در داخل به آنان عرضه می کنیم، اما وقتی پول مشتری یا گردشگر در بانک دستخوش هست، چه طور میتوان خدماتی نظیر هتل، ابزار نقلیه و غذا را برای آنان تهیه کرد، گردشگر پول این خدمات را از قبل پرداخته توقع دارد آنان را بی کم و کاست دریافت کند.

این تورگردان اظهار کرد: در گذشته با توجه به شکاف بانکی بین ایران و سایر کشورها تحت تاثیر تحریم ها رویه کار به این شکل بود که ما یا ارز را از آژانس همکار یا گردشگر دریافت و نقدی به کشور وارد می کردیم و یا این کار از طریق صرافی ها انجام می گردید که حالا این مسیرها محدود و مسدود شده هست. زیادتر مواقع آژانس بیگانه ترجیح می دهد هزینه خدمات یا عزیمت را به حساب بانکی معتبری واریز کند که طبق معمول این اتفاق از طریق بانک هایی در ترکیه، دبی و یا چین به وقوع می پیوندد که تحت تاثیر تحریم ها نیستند، اما با ممنوعیت  صراف ها در داخل ایران، جابه جایی این پول ها به کشور نیز دشوار شده هست.

این تورگردان تاکید کرد: جابه جایی نقدی ارز به کشور خطر بالایی دارد، ما از مشتری و یا گردشگر بیگانه توان نداریم درخواست نماییم هزینه سفرش را همراه خود بیاورد، شاید اگر قضیه به یکی دو نفر مربوط می گردید، می توانستیم این کار را انجام دهیم، اما وقتی گروه بالای ۱۰ نفر هست چه طور میتوان چنین کاری را انجام داد، زیادتر آنان نمی پذیرند خطر همراه داشتن ظرفیت بسیاری از پول نقد را به جان بخرند، مخصوصا آن که از قوانین کشور ما اطلاعی ندارند.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، بعد از ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار آزاد ارز و صرافی ها، صادرکنندگان توان دارند ارز حاصل از صادرات خود را بجز مواردی که صرف واردات توسط خود، بازپرداخت بدهی ارزی و یا سپرده گذاری می کنند، از طریق سیستم یکپارچه ارزی (نیما) به بانک ها و صرافی های مجاز به فروش برسانند. سیستم ای که به زعم بعضی از کارشناسان اقتصادی علی رغم استمرار خرید و فروش ارز در بازار آزاد با نرخی زیادتر از دو هزار تومان، صادرات را مشابه تولید با چالش مواجه خواهد کرد. صرف نظر از این نقصان، تا به حال بخش گردشگری در مورد این سیستم آگاه و توجیه نشده و این درحالی هست که معاون سازمان توسعه تجارت ایران صرف نظر از این نقصان، تا به حال بخش گردشگری در مورد این سیستم آگاه و توجیه نشده و این درحالی هست که اخطار داده هست؛ صادرکنندگانی که نخواهند به شیوه های تعیین شده ارز حاصل صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، مشمول مالیات و جریمه شده و متخلف محسوب می گردند.

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا