آخرین خبرها

حرکت ایران بر مدار برجام با تهیه مقدمات دستیابی به ۱۹۰ هزار سو

سخنرانی پر ارزش رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره) درباره تهیه مقدمات دستیابی سازمان انرژی اتمی به ۱۹۰ هزار سو، برپایی باشکوه روز جهانی قدس، عزیمت ‘حسن روحانی’ رییس جمهوری به چین، بحران در اردن، سخنان واضح دبیرکل ناتو درباره عدم پشتیبانی از رژیم اسرائیلی درصورت درگیری با ایران، عزیمت ‘بنیامین نتانیاهو’ به اروپا و برپایی نشست سران ‘جی ۷’ ذیل سایه تک روی های ‘دونالد ترامپ’ و اختلاف های واشنگتن با متحدین اروپایی اهم خبر ها و تغییرات جهان در هفته گذشته بود.

** حرکت ایران بر مدار برجام با تهیه مقدمات دستیابی به ۱۹۰ هزار سو
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی در ۱۹ اردیبهشت ماه و متعاقب اعلام خارج شدن آمریکا از برجام، شروطی را برای استمرار این توافق بین المللی اعلام کردند، اما انفعال کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه، انگلستان و آلمان در ازای برطرف تحریم ها، باعث گردید تا وی موضعی صریح تر گذشته در این مورد بیان کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای روز دوشنبه هفته گذشته در سخنرانی مراسم سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره) با اشاره به بعضی گفته های مسئولین اروپایی تصریح نمودند: به نظر می رسد این دولتها انتظار دارند ملت ایران هم تحریم ها را تحمل کند، هم از فعالیتهای اتمی که احتیاج حتمی آینده ایران هست، دست بردارد و هم محدودیتهای تحمیل شده بر ایران را ادامه دهند، اما آنان بدانند که این خواب آشفته تعبیر نخواهد گردید.
وی اظهار کردند: ملت و دولت ایران این را تحمل نخواهد کرد که هم تحریم باشد هم در تنگنا و حبس اتمی.
رهبر معظم انقلاب اسلامی علاوه بر این مسئولین سازمان انرژی اتمی را موظف کردند به سرعت آمادگی های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو البته فعلاً در چارچوب برجام فراهم آورند و مقدمات اجرای مسائلی را که ریاست جمهوری فرمان داده اند، شروع کنند.
پیرو فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری از آماده بودن تاسیسات برقی نطنز به دست دانشمندان این سازمان اطلاع داد که به گفته وی برای اغراض بلند مدت چند ساله من جمله چندصد هزار سو مدنظر داشته شده هست.
”علی اکبر صالحی’ در این نشست خبری با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی اضافه کرد: سازمان انرژی اتمی بنابر نظر رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی های ریاست جمهوری از اوائل دولت یازدهم فعالیت های زیرساختی گسترده ای را در چارچوب تعهدها پادمانی خود شروع نمود که اگر به صورت عادی قصد داشتیم عمل کنیم برای چند سال آینده باید پژوهشگر می گردید، ولی جوانان ما در این سازمان بی سروصدا، فعالیت های خود را شروع نمودند.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست خبری علاوه بر این از ارسال نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که به گفته وی در آن توضیح هایی درباره بعضی فعالیت های اتمی ایران عرضه شده هست.
در تغییری دیگر درباره برنامه اتمی ایران، ‘یوکیا آمانو’ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه گذشته با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود: طبق آخرین گزارش خود به شورای حاکمان، آژانس بر طبق پروتکل الحاقی به همه تاسیسات و مکان هایی در ایران که بازدید از آنان ضروری بوده، دسترسی داشته هست.

** برپایی باشکوه روز جهانی قدس
روز جهانی قدس سال کنونی به علت کشتار فلسطینان در نواز غزه، رنگ وبوی متفاوتی داشت و ایرانیان در راهپیمایی سراسری، جنایت های رژیم اسرائیلی را بر علیه مردم بدون دفاع و مظلوم فلسطین محکوم نمودند.
راهپیمایی میلیونی مردم ایران در روز قدس سال کنونی که با هفتادمین سالگرد اشغال فلسطین از سوی صهیونیست ها و علاوه بر این جابه جایی سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی به قدس شریف همزمان گردید، انعکاس وسیع ای در رسانه های جهان داشت.
روزنامه ‘ایندیپندنت’ انگلستان با اشاره به راهپیمایی وسیع مردم تهران در روز قدس درج کرد که تهرانی ها با آتش زدن مجسمه ترامپ ریاست جمهوری آمریکا به تصمیم او برای جابه جایی سفارت این کشور به قدس عکس العمل نشان دادند.
این روزنامه علاوه بر این به سخنان پنجشنبه گذشته ریاست جمهوری ایران اشاره نمود و درج کرد: روحانی گفته که روز قدس سال کنونی، خصوصیات خاصی دارد؛ سال کنونی علاوه بر اینکه هفتادمین سالروز اشغال سرزمین فلسطین هست، شاهد آن هستیم که بیت المقدس، سرزمین مورد احترام همه مسلمین برخلاف تمام مقررات و قوانین بین المللی از سوی آمریکا به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیلی معروف هست.
خبرگزاری روسی ‘اسپوتنیک’ در تارنمای انگلیسی خود گزارش کرد که هزاران نفر از مردم در شهرهای ایران در پشتیبانی از کشور فلسطین و مخالفت با اشغالگری صهیونیست ها و علاوه بر این محکومیت جنایت های رژیم اسرائیلی بر علیه مردم غزه به خیابان ها آمدند.
خبرگزاری ‘آسوشیتدپرس’ گزارش کرد: راهپیمایان در اعتراض به اشغال قدس از سوی رژیم اسرائیلی، داد «مرگ بر اسرائیل» سردادند.
آسوشیتدپرس علاوه بر این به «راهپیمایی بزرگ بازگشت» مردم فلسطین در غزه اشاره نمود و اضافه کرد: انتظار می رود که ارتش اسرائیلی حضور پرشماری در تظاهرت روز جمعه در مرز غزه داشته باشد.
خبرگزاری فرانس پرس درج کرد: ایران همزمان با افزایش فشار آمریکا و متحدین منطقه ای آن، راهپیمایی هر ساله بر علیه اسرائیل را برگزار نمود.

خبرگزاری چینی ‘شینهوآ’ گزارش کرد: راهپیمایان شعارهای ضداسرائیلی و ضدآمریکایی سر می دادند و نوشته هایی در محکومیت استمرار اشغال سرزمین های فلسطینی، کشتار تظاهرکنندگان فلسطین در غزه توسط اسرائیل و جابه جایی سفارت آمریکا از تل آویو به قدس حمل می کردند.
روزنامه آمریکایی ‘لس آنجلس تایمز’ با اشاره به پشتیبانی راهپیمایان ایرانی از مردم غزه درج کرد: تظاهرات سال کنونی در ایران بیان کننده عصبانیت آنان بر علیه دولت ترامپ به سبب خارج شدن از برجام و برگرداندن تحریم ها بر علیه ایران بود.
این روزنامه علاوه بر این با انعکاس سخنان بعضی از تظاهرکنندگان روز قدس در تهران، اضافه کرد که مردم ایران این راهپیمایی را به سبب اقدام آمریکا برای جابه جایی سفارت خود از تل آویو به قدس، «انتفاضه» نامگذاری کرده اند.
راهپیمایی روز قدس افزون در ایران، در کشورهای اسلونی، انگلستان، لبنان، عراق، پاکستان، ترکیه، هند، بلاروس و روسیه برگزار گردید.

** عزیمت رییس جمهوری به چین
روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته(جمعه) به دعوت رسمی ‘شی جین پینگ’ همتای چینی خود و به منظور شرکت در هجدهمین نشست سازمان مشارکت شانگهای وارد چین گردید.
در نشست سازمان مشارکت شانگهای که روزهای شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ خرداد ماه در ‘چینگ دائو’ واقع در استان ‘شاندونگ’ در شرق چین برگزار می شود، رهبران و سران هشت کشور عضو و چهار کشور ناظر و علاوه بر این مسئولین سازمان های بین المللی حاضر هستند.

شرکت در اجلاس سران سازمان شانگهای، دیدار با رییس جمهوری چین در قالب دیدار دوطرفه و دیدار با بعضی از سران کشورهای عضو سازمان شانگهای، من جمله برنامه های عزیمت روحانی به چین هست.
دیدار با رییس جمهوری روسیه، پاکستان، افغانستان، مغولستان و نخست وزیر هند از دیگر برنامه های رییس جمهوری در عزیمت سه روزه به چین هست.
شرکت در مهمانی شام رییس جمهوری چین به افتخار هیات ایرانی و مراسم امضای سندهای ارتباطات دو طرفه دربردارنده چند سند مشارکت بین ایران و چین در راستای مبارزه با مواد مخدر و جرم ها سازمان یافته، افزایش نقش ایران در مشارکت های دو کشور در چارچوب ‘یک جاده – یک کمربند’، سندهای مشارکت های بورس و اوراق بهادار و مشارکت در حوزه دانشگاهی از دیگر برنامه های عزیمت رییس جمهوری به چین هست.
سازمان مشارکت شانگهای یک سازمان بین المللی هست که در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان ایجاد گردید.
حالا جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

** اردن ناآرام
اعتراض مردم اردن نسبت به سیاست های اقتصادی دولت و اجرای قانون جدید مالیات بر درآمد، اگر چه منتج به استعفای ‘هانی الملقی’ نخست وزیر این کشور گردید، اما به انتهاء ناآرامی و تظاهرات مردمی نیانجامید.

اعتراضات جاری در اردن بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در پنج سال گذشته در کشوری هست که یکی از باثبات ترین کشورهای منطقه غرب قاره آسیا محسوب می شود.

** آب پاکی دبیرکل ناتو بر دستان نتانیاهو
هفته گذشته برای ‘بنیامین نتانیاهو’ نخست وزیر رژیم اسرائیلی قبل از اینکه عزیمت اروپایی و ضد برجامی خود را شروع کند، سخنان ‘ینس استولتنبرگ’ دبیرکل ناتو، در بر دارنده هیچ پیام امیدوار کننده نبود.
دبیرکل ناتو روز شنبه ۱۲ خرداد ماه اعلام نمود که در حالتی که اسرائیل از سوی ایران مورد هجوم قرار گیرد، این ائتلاف از تل آویو دفاع نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه رژیم اسرائیلی شریک ناتو هست، اما عضو این سازمان نیست، یادآور گردید که این رژیم مشمول ضمانت امنیتی ناتو نمی توان.

نتانیاهو با بی جواب گذاشتن سخنان ینس استولتنبرگ، از ۱۴ خرداد ماه عزیمت بی نتیجه به سه کشور اروپایی را با هدف منصرف ساختن آنان از استمرار مشارکت با ایران در چارچوب برجام شروع نمود.

** فوران فوت در گوآتمالا

** عزلت آمریکا در ‘جی ۷’
اجلاس هفت کشور صنعتی نامیده شده به ‘جی ۷’ به میزبانی کانادا در حالی از دیروز(جمعه) شروع گردید که اختلاف آمریکا با دیگر اعضای این گروه علت انزوای بیشتر از پیش واشنگتن شده هست.

رییس جمهوری آمریکا علاوه بر این در صفحه شخصی خود در توئیتر درج کرد: لطفا به نخست وزیر ‘ترودو’ و ریاست جمهوری ‘مکرون’ بگویید آنان تعرفه سنگینی بر علیه آمریکا وضعیت کرده و موانع غیرپولی ایجاد نموده اند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و امانوئل مکرون ریاست جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری موضع مشترکی بر علیه ترامپ اتخاذ کرده و از سیاست های تجاری وی انتقاد نمودند.

وی اضافه کرد: شش کشور دیگر گروه ۷ بازاری بزرگ تر از بازار آمریکا دارند.
خاورم ** ۱۰۷۱**۱۶۵۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا