تدبیر ورزشی

میرزاپور: مقابل پرتغال راحت نمی بازیم/ بیرانوند واقعا کارکرد خوبی دارد

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، وقتی گفت وگو از جام جهانی و بازیکنان سابق این تورنمنت بزرگ می گردد، شاید ابراهیم میرزاپور نام آشناترین دروازه بانان فوتبال ایران باشد که این تورنمنت را پشت سر گذاشته هست. او در دیدار ایران برابر مکزیک در جام جهانی ۲۰۰۶ خطایی مرتکب شد که اکنون به علت آن اشتباه وقتی گفت وگو از جام جهانی ۲۰۰۶ می گردد همه اهالی فوتبال نام میرزاپور را در ذهن تداعی می کنند.

دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال ایران که در دوره سرمربی گری برانکو ایوانکوویچ مرد شماره یک و مورد اعتماد مربی کروات تیم ملی ایران بود با حضور در ایسنا و اظهار کرد وگو با خبرنگاران به مسائل مختلفی من جمله خاطراتش از جام جهانی ۲۰۰۶ اشاره نمود. در این اظهار کرد وگوی جالب میرزاپور عنوان نمود علی رغم این که رباط صلیبی پایش پاره شده بود اما بدون انجام عمل جراحی همراه با تیم ملی به جام جهانی رفت و به علت همین مصدوم شدن آن اشتباه تاریخی را در دیدار برابر مکزیک مرتکب شد.

در ادامه اظهار کرد وگوی خبرنگاران ایسنا را با ابراهیم میرزاپور مطالعه می کنید:

* * در مورد وضع خودتان گفت وگو کنید. الان چه کار می کنید و آیا فعالیت فوتبالی دارید یا خیر؟

– الان چه کار می کنید و آیا فعالیت فوتبالی دارید یا خیر؟- پس از ان که فوتبالم تمام شد دو تا سه سال هست کار مربیگری را شروع نموده ام و مدتی در تیم فوتبال پاس همدان در کنار آقای مهابادی بودم و دو سال هست که با تیم گل گهر سیرجان مشارکت می کنم. متاسفانه این اواخر هم شرایطی به وجود آمد که نتوانستیم مشارکت مان را با باشگاه ادامه دهیم.

* * به پاس همدان اشاره کردید. می خواهیم در مورد وضع این تیم هم گفت وگو کنید که به لیگ دسته سه سقوط کرده هست.

– – پیش از این که به پاس ملحق شوم می شنیدم که این تیم مشکلات مالی بسیاری دارد و آن سالی که من به این تیم پیوستم سال قبلش آنان به مقام سوم دست یافته بودنند و نتیجه های خوبی به دست آورده بودند اما در حالی که قرار بود قرارداد بعضی بازیکنان را بیش تر کنند، این اتفاق صورت نگرفت. من با این ذهنیت که قرار هست تیم تقویت گردد به آن جا رفتم و علی رغم این که در یارگیری خوب عمل کردیم، تیم با گذشت زمان شرایطش خوب نبود چون که به بازیکنان قول داده بودند ۲۰ درصد از قراردادشان را بدهند ولی ندادند. از همان اول ذهنیت بازیکنان نسبت به باشگاه خراب شد و در ادامه چند مدیر عوض شد و ما نیز به شکلی دقیق نمی دانستیم که چه رخدادی به وقوع می پیوندد.

* * می خواهیم در مورد جام جهانی حرف بزنیم. جام جهانی ۲۰۰۶ برای ایران خوب تمام نشد. از تجربیات تان از آن دوره و از آن تورنمنت برایمان بگویید.

– – تیمی که به جام جهانی ۲۰۰۶ رفت یکی از خوب ترین تیم هایی بود که فوتبال ایران در اختیار داشت. زیادتر بازیکنان از جام ملت های چین دور یکدیگر جمع شده بودند و بیش تر بازیکنان از سال ۲۰۰۲ کنار تیم بودند. همان تیمی که با وضع خوبی در جام ملت های قاره آسیا حضور داشت و به علت آن رخدادهای نتوانست به فینال جام ملت ها صعود نماید خودش را برای مسابقه های مقدماتی جام جهانی آماده می کرد. شرایط تیم آن قدر خوب بود که یک بازی پیش از این که به انتهاء دوره مقدماتی برسیم و بازی با ژاپن را انجام بدهیم تیم به جام جهانی صعود کرده بود. همه انتظار داشتند تیم در جام جهانی نتیجه های خوبی بگیرد اما واقعا سطح توقعات از تیم ملی بالا رفته بود. خیلی ها اظهار می کردند راحت می رویم و در آن جا با پرتغال برابر می کنیم و مکزیک و آنگولا را شکست می دهیم و به دور بعد صعود می کنیم. در حالتی که آن سال تیم مکزیک تیم سوم یا چهارم رتبه بندی فیفا بود. تیم پرتغال هم یکی از خوب ترین نسل های خودش را به جام جهانی آورده بود اما ما علی رغم تیم خوبی که داشتیم تعداد بسیاری از بازیکنان مان مصدوم شده بودند. ما پیش از جام جهانی یک اردوی بسیار خوب در سوییس داشتیم که از آن اردو سه یا چهار نفر بیش تر در جام جهانی فیکس بازی نکردند. علی کریمی مصدوم بود. مهدی مهدوی کیا با درد کمر دست و پنجه نرم می کرد و تعداد دیگری از بازیکنان هم از این نوع مشکلات داشتند. یعنی بیش تر بازیکن هایی که آمدند که و در جام جهانی فیکس گردیدند از آن شرایط آرمانی دور بودند البته مسائل حاشیه ای هم وجود داشت و اختلافی که بین سازمان تربیت بدنی وقت و فدراسیون فوتبال ایجاد شده بود تاثیر بسیاری روی بازیکنان گذاشته بود. به همین دلیل خیلی از بازیکنان اصلا در زمین بازی نمی کردند و یا من می نگاه کردم به دلیل این که می دانستند به علت اختلافات سازمان تربیت بدنی و فدراسیون، آقای دادگان کنار خواهد رفت و در ادامه هم برانکو سرمربی ایران نخواهد بود به همین دلیل به صورت علنی به برانکو فحش و اهانت می کردند. این شرایط به وجود آمده بود که موجب گردید ما در آن تورنمنت نتیجه های خوبی نگیریم. تیم ما در بازی ها تا دقیقه ۵۰ یا ۶۰ خوب بود اما در ادامه دچار یک افتی گردیدیم که آن هم به علت این بود که بیشتر بازیکن هایی که فیکس بازی می کردند در اردوی آماده سازی ما در سوییس نبودند. ما نتوانستیم نتایجی که همه انتظار داشتند را دریافت کنیم در حالتی که واقعا تیم ملی در آن مقطع از زمان این پتانسیل را داشت که نتیجه های خوبی بگیرد.

بازیکنان در جام جهانی ۲۰۰۶ می دانستند به علت اختلافات سازمان تربیت بدنی و فدراسیون، آقای دادگان کنار خواهد رفت و در ادامه برانکو هم سرمربی ایران نخواهد بود به همین دلیل به صورت علنی به برانکو فحش و اهانت می کردند

* این که گفته می شد بین بازیکنان دو دستگی ایجاد شده بود را شما تایید می کنید؟

– – در همه مواقع ۴ یا ۵ بازیکن گاهی با یکدیگر بودند. این را توان نداریم بگوییم که باندبازی می کردند. اما اختلاف نظرهایی بین بازیکنان وجود داشت که طبعا در هر گروه و تیمی به وجود می آید. اما آن چیزی که احساس کنم که به طور مثال بازیکنی نخواهد به بازیکن دیگری پاس دهد را من ندیدم .شاید هم واقعا وجود داشته اما من ندیدم.

* * برانکو از نظر فنی مربی بسیار خوب و بادانشی هست اما بعضی بیان می کنند از نظر مدیریتی نمی توانست به خوبی عمل کند و حواشی تیم را جمع کند. شما خودتان به اهانت بازیکنان به سرمربی تیم اشاره کردید. نظرتان در مورد کارکرد برانکو در جام جهانی چیست؟

– نظرتان در مورد کارکرد برانکو در جام جهانی چیست؟- پیش از این که برانکو سرمربی تیم ملی گردد، به عنوان دستیار فعالیت می کرد و کارهایی با عنوان تمرین دهندگی را در دستور کارش قرار می داد و شخصیت خودش طوری بود که دوست نداشت به کسی اهانت کند و یا کاری انجام دهد که بازیکنان از دستش دلخور گردند. همیشه اهتمام می کرد احترام خودش و بازیکنان را نگه دارد. تنها جایی که این چنین حواشی که به آن اشاره کردم به وجود آمد در جام جهانی بود. ما در تورنمنت های قبلی هیچگاه چنین مسائلی را در تیم نمی نگاه کردیم. در آن جام جهانی به علت همان حرف و حدیث هایی که قبلش به وجود آمد اندکی حواشی تیم بیش تر شد.

* * انتقادات در مورد حضور بعضی بازیکنان، روی کارکرد تیم تاثیر نمی گذاشت؟ به طور مثال در مورد خود شما اظهار می کردند شاید گزینه بهتری در آن مقطع وجود داشت که دروازه بان شماره یک ایران گردد.

– – این فشارها و انتقادها روی من هم تاثیر می گذاشت اما این در اختیار من نبود که به تیم ملی دعوت شوم یا خیر. سرمربی از من قصد داشت برای تیم ملی بازی کنم. من که نمی توانستم بروم و بگویم من را بازی نده. سرمربی تصمیم می گرفت و من هم تابع تصمیم سرمربی بودم اما واقعا گاهی وقت ها برایم جو سنگین می شد و از خودم می پرسیدم به چه سبب باید اینقدر انتقاد نسبت به من وجود داشته باشد. گاهی مربیان بعضی بازیکنان را بازی می دهند و بعضی ها را بازی نمی دهند. به صورت مثال الان محسن مسلمان در پرسپولیس کم تر بازی می کند. قطعا او بازیکن اثرگذاری هست اما برانکو تصمیم گرفته بازی نکند؛ یا حتی در مورد رامین رضاییان خاطرم هست با برانکو که گفت وگو می کردند اظهار می کرد صادق محرمی بازیکن به مراتب بهتری هست. ما از بیرون نشسته ایم شاید خیلی در جریان امور قرار نداشته باشیم.

* * به اختلافات سازمان تربیت بدنی وقت و فدراسیون فوتبال اشاره کردید. خاطرمان هست در آن زمان حتی آقای احمدی نژاد، رییس جمهور بودند به تمرین تیم ملی آمدند و یک ضربه پنالتی هم به تو زدند. وقتی او به تمرین تیم ملی آمد آیا دو مرتبه هم اختلافات میان دو طرف نمایان بود؟

– وقتی او به تمرین تیم ملی آمد آیا دو مرتبه هم اختلافات میان دو طرف نمایان بود؟- در آن زمان مشکلی وجود نداشت. اختلاف بین سازمان ورزش و فدراسیون فوتبال بر سر بازی پرسپولیس و سپاهان بود. آنان از قبل حدس کرده بودند بازی فینال تک بازی باشد و وقتی پرسپولیس به فینال می رسد، سازمان تربیت بدنی وقت پیشنهاد می دهد بازی رفت و برگشت باشد. مشکل کلیدی هم از همین جا شروع شد و فدراسیون اظهار می کرد من توان ندارم مسئله ای که از قبل حدس کرده ام را یک شبه تغییر دهم. همان اول عنوان کرده بودیم تک بازی هست. من شنیدم اختلافات از همین جا شروع شد و پیش از آن اصلا اختلافی وجود نداشت.

* * برانکو ایوانکوویچ مربی توانمندی هست. او سبک خاصی در راستای دروازه بانان دارد به به صورتی که همیشه یک دروازه بان شماره یک در تیمش دارد و دروازه بان دوم می داند قرار هست در این تیم به عنوان دروازه بان دوم فعالیت نماید. به نظرت این که دروازه بان شماره یک احساس کند رقیب جدی ندارد، موجب پیشرفتش می گردد یا به وی ضربه می زند؟ اصلا در دوره خود شما که دروازه بان شماره یک تیم ملی بودید آیا به نظرت دروازه بان خوب تر از تو هم وجود داشت؟

– به نظرت این که دروازه بان شماره یک احساس کند رقیب جدی ندارد، موجب پیشرفتش می گردد یا به وی ضربه می زند؟ اصلا در دوره خود شما که دروازه بان شماره یک تیم ملی بودید آیا به نظرت دروازه بان خوب تر از تو هم وجود داشت؟- در دوره من رحمتی، طالبلو و دروازه بان های فراوان دیگری بودند. ما در بیش تر اردوها کنار هم بودیم. هیچگاه این ذهنیت را در خودم ایجاد نکرده بودم که وقتی دروازه بان شماره یک هستم پس احتیاج به کوشش و تمرین ندارم. من در آن مقطع رقیبان خوبی را در تیم ملی داشتم اما تصمیم سرمربی بود که بازی کنم. من اگر در آن مقطع برابر ضعیف ترین تیم ها هم بازی می کردم قطعا با همان داعیه فراوان به میدان می رفتم. من گل بد خورده ام و سوتی هم داده ام اما همیشه در سطح بالایی قرار داشته ام. می خواهم به مطلبی در این باره اشاره کنم. وقتی که ما از جام جهانی برگشتیم آقای دادگان برکنار شده بود. برانکو هم از همان آلمان به کشور خودش رفت و شرایط تیم ملی اصلا مناسب و خوب نبود. در آن مقطع کیومرث هاشمی، سرپرست فدراسیون فوتبال شده بود که آقای قلعه نویی را هم به عنوان سرمربی تیم ملی برگزیدند. در آن مقطع تیم ملی باید برای مسابقه های جام ملت های قاره آسیا آماده می شد. قلعه نویی ابتدا من را به تیم ملی دعوت نکرده بود و دروازه بان دیگری را دعوت نمودند که آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شده بود و بعد دو مرتبه به من اظهار کردند که به تیم ملی بیا. در خاطرم هست وقتی به اردوی تیم ملی رفتم، از بس دویدم پاهایم مصدوم شد و نمی توانستم راه بروم. به همین  خاطر چند روزی تمرین نکردم. در آن مقطع خیلی ها اظهار می کردند میرزاپور قصد ندارد همراه تیم ملی برود و خودش را به مصدوم شدن زده هست. در آن مقطع امیر قلعه نویی از من خواست با همین مصدوم شدن کنار تیم حضور دارا باشم من هم اظهار کردم مشکلی ندارم اگر شما بخواهید می آیم. در ادامه به مسابقه های مقدماتی جام ملت های قاره آسیا رفتیم که باید در مقابل سوریه در تهران بازی می کردیم. قلعه نویی آمد به من اظهار کرد تو در فهرست ۱۸ نفره تیم من هم نیستی. من هم اظهار کردم ایرادی ندارد همین که عضو تیم ملی باشم برایم بزرگ ترین افتخار هست. هر زمان که خودتان تشخیص دادید من بازی می کنم.در دیدار برابر سوریه با نتیجه یک بر یک بازی تمام شد و در ادامه باید برابر کره جنوبی و سوریه قرار می گرفتیم و ۴ امتیاز اکتساب می کردیم تا به جام ملت های قاره آسیا می آمدیم. در ادامه وقتی قصد داشتیم برای بازی با کره برویم من مصدوم گردیدم و زانویم دچار ورم شد که امیر قلعه نویی از من خواست هر طور شده برای تیم بازی کنم که همان جا زانوی من را معاینه کردند اظهار کردند به چه سبب رباط پایت پاره شده و تعجب کردند که من با این رباط پاره بازی می کنم. در ادامه برابر کره به برابری آمدیم و سوریه را هم شکست دادیم و به جام ملت های قاره آسیا رفتیم.

* * به رباط پاره شده پایت اشاره کردی شاید اگر این مصدوم شدن همراهت نبود، در دیدار برابر مکزیک آن اشتباه را مرتکب نمی گردیدی.

– – خیلی ها می اندیشند ضربه پای من مشکل دارد و من اصلا بلد نیستم با پایم خوب کار کنم اما از همان زمان  که من وارد فوتبال گردیدم و ۱۸ یا ۱۹ سالم بود، ملاقاتی برابر سپیدرود انجام دادیم که روی یک صحنه در برخورد با مهاجم رقیب من صدای زانویم را شنیدم اما نمی دانستم اصلا رباط صلیبی چیست. وقتی بعد درون دروازه ایستادم متوجه گردیدم اصلا توان ندارم روی پایم بایستم. حتی مربی تیم هم آمد اظهار کرد به چه سبب درون دروازه قرار نمی گیری؟ در ادامه پیش دکتر رفتم اما آن قدر ابزارها نظیر امروز نبود که از پایم ام آرآی دریافت کنند. پزشکی پایم را یک ماه در گچ گرفت. پس از ان هم نه فیزیوتراپی انجام دادم و نه کاری انجام دادم و رسیدم و کارم را انجام دادم. در ادامه فوتبالم وقتی به فولاد اضافه گردیدم در تمرین ها متوجه گردیدم زانویم درد می کند. دو سه آمپول به پایم زدند که بعدها متوجه گردیدم نباید این کار را می کردم. با همین زانو پیش رفتم تا این که سر انجام به تیم ملی دعوت گردیدم. وقتی که در تیم ملی حضور داشتم پیش از بازی های آسیایی بوسان در یک تمرین زانویم تهی کرد. پزشک تیم ملی که در آن زمان آقای خانلری بود، زانوی من را معاینه کرد و اظهار کرد باید ام آرآی بگیرم. وقتی ام آرآی گرفتم به من اظهار کردند رباطت پاره هست چگونه با این زانو بازی می کنی. در آن زمان این چنین نبود که من از همه چیز اطلاع دارا باشم. در آن مقطع به من اظهار کردند اگر قرار باشد عمل کنی ۶ تا ۷ ماه از میادین دور خواهی بود و شاید جایگاهت در تیم ملی را از دست بدهی که به همین دلیل من هم قبول نکردم عمل کنم و اظهار کردم با همین زانو کارم را ادامه می دهم. برانکو هم به من اظهار کرد وقتی یک روز به کرواسی رفتیم در آنجا پزشکی وجود دارد که توان دارد زانویت را معالجه کند. من هم با همان زانو کارم را ادامه دادم اما به علت پاره شدن رباط پایم، شرایطم هیچگاه خوب نشد. در ادامه دو هفته پیش از این که به جام جهانی برویم دو مرتبه زانوی من تهی کرد و پایم ورم کرد. بعد از این که ورم پایم خوابید عضله پایم هم ضعیف شده بود و ما با همین وضع به جام جهانی رفتیم. در بازی با مکزیک هم آن شرایط به وجود آمد و من وقتی که خواستم ضربه بزنم ناخودآگاه متوجه گردیدم که اصلا زانو ندارم و پایم این توان را نداشت که به توپ ضربه خوبی بزند.

* * اندکی هم به عقب بروید. می خواهیم در مورد این مبحث گفت وگو کنید که اصلا از کجا فوتبال تان را شروع کردید و از کجا وارد فوتبال شدید؟

– می خواهیم در مورد این مبحث گفت وگو کنید که اصلا از کجا فوتبال تان را شروع کردید و از کجا وارد فوتبال شدید؟- ما در شهرستانی زندگی می کردیم که اسمش معمولان بود. در آن جا همراه عموها و دایی ام می رفتیم فوتبال بازی می کردیم. در آن مقطع من در پست مهاجم بازی می کردم. حتی در مسابقه های آموزشگاه ها آقای گل بودم تا اینکه سر انجام تیمی با نام بهزیستی معمولان شکل گرفت و یک روز که ما برای بازی رفته بودیم از من خواستند درون دروازه قرار بگیرم و دیگر از آن وقت به بعد به عنوان دروازه بان فعالیت کردم. پس از ان که به ۱۷ سالگی رسیدم به خرم آباد رسیدم که آن جا هم تیمی به نام خیبر داشتم و زیر نظر سپاه پاسداران به نام فجر خرم آباد فعالیت می کردم. دایی ام که در خرم آباد زندگی می کرد از من خواست در تمرینات فجر خرم آباد حاضر شوم که در آن مقطع در دسته دو بازی می کرد. وقتی که در تمرینات تیم حاضر گردیدم متوجه گردیدم دروازه بان دوم آن تیم قصد دارد ازدواج کند و در تمرین ها حاضر نبود. بعد از نخستین تمرینی که انجام دادم مربی تیم از من خواست که قراردادم را امضا نمایم و دو روز بعد هم رسما عضو تیم گردیدم و به عنوان دروازه بان ذخیره تیم فعالیت می کردم.    وقتی هم دروازه بان کلیدی تیم مصدوم شد از من به عنوان دروازه بان استفاده نمود و من هم توانستم قدرت هایم را نشان بدهم. در ادامه مسابقه ها را پیگیری کردیم و سر انجام در حالی که می توانستیم به لیگ یک صعود نماییم تیم بهمن به لیگ یک آمد. پس از ان علی رغم این که فجر سپاسی من را قصد داشت به پرسپولیس رفتم و در وقتی که فنایی تصادف نموده بود و پرسپولیسی ها دروازه بان نداشتند من به این تیم پیوستم. یک ماه با این تیم تمرین کردم و به من اظهار کردند رضایت نامه ات را بگیر و بیا تا قرارداد ببندیم اما باشگاه خیبر به من اظهار کرد برای صادر کردن رضایت نامه باید پول بدهم که به علت همین صادر نشدن رضایت نامه نتوانستم به پرسپولیس ملحق شوم. در ادامه به چوکای طالش رفتم و پول رضایت نامه ام را هم دادند تا به این تیم پیوستم. بعد از این که چند روزی در تمرینات تیم حضور داشتم به من اظهار کردند از فولاد خوزستان خواسته اند که در تمرینات شان حاضر شوم. در آن مقطع مجید باقری نیا مربی فولاد بود. وقتی در تمرینات فولاد حاضر گردیدم از بازی من خوش شان آمد و اظهار کردند که قراردادم را با آنان امضا نمایم. همان جا قراردادی به من دادند و امضا نمودم. بعد از این که با فولاد به چالوس رفتیم تا اردویی برگزار کنیم آقای بگوویچ آمدند که با حضور او دو فصل من بازی نکردم تا این که در دیدار برابر پرسپولیس دروازه بان کلیدی مان بازی نکرد و من درون دروازه جای گرفتم. من در آن بازی خیلی خوب بازی کردم و همه از عملکردم رضایت داشتند. از آنجا به بعد دیگر دروازه بان فیکس فولاد گردیدم که پس از ان یک بار آقای یاوری از من خیلی تشریح کرد و اظهار کرد دروازه بان  جدید ظهور کرده هست. بعد از ۵ تا ۶ بازی زمان جلال طالبی به تیم ملی دعوت گردیدم. خیلی ها می اندیشند زمانی بلاژویچ من به تیم ملی دعوت گردیدم در حالی که جلال طالبی من را به تیم ملی برد. در مقطعی که مسابقه های جام ملت های لبنان  بود احمدرضا عابدزاده و فنایی هم عضو تیم ملی بودند و من هم دروازه بان پنجم بودم. سر انجام هم نام من را خط زدند. بعد از این که جلال طالبی اخراج گردید و تیم ملی به ایران برگشت اندک اندک من هم در تیم ملی فیکس گردیدم و در بیش تر اردوها بودم تا این که بلاژویچ آمد. در ادامه به اردویی رفتیم و مشکلات میان آقای بلاژویچ و پرویز برومند ایجاد شد و در کل به علت همین اتفاق ذهنیت بدی نسبت به برومند داشت. در ادامه وقتی در یک اردو پرویز برومند مصدوم شده بود دیگر وی را به تیم ملی دعوت نکرد. من و داود فنایی بودیم که در دیدار برابر بوسنی و هرزگوین او هم مصدوم شد و من دروازه بان تیم ملی گردیدم. پس از ان دیگر در بیش تر بازی ها به عنوان دروازه بان فیکس بازی می کردم.

* * در زمان مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ و دیدار ایران برابر بحرین حرف و حدیث های بسیاری به وجود آمد. از بحث خوردن کشک و بادمجان توسط بازیکنان گرفته تا حواشی دیگر. حقایق را خودتان بگویید واقعا چه اتفاق هایی در آن بازی اتفاق افتاد؟

– حقایق را خودتان بگویید واقعا چه اتفاق هایی در آن بازی اتفاق افتاد؟- وقتی که بازی تیم مان در کشور دیگری بود همیشه چند روز جلوتر به آن کشور می رفتیم تا از نظر شرایط آب و هوایی خودمان را تطبیق ببخشیم. برای بازی با بحرین به این کشور عزیمت کردیم. آنان پیش از این که با ایران بازی کنند با تایلند باید مسابقه می دادند. سه روز پیش از بازی به بحرین رفتیم و با توجه به این که بحرینی ها با تایلند بازی داشتند و طرفداران شان مشکلاتی در ورزشگاه ایجاد نموده بودند بازی بحرین مقابل تایلند منتفی شد و به دو روز بعد موکول شد. به علت این مبحث بازی ما نیز تا سه روز به تعویق افتاد و در روزهایی که در آنجا بودیم بحرینی ها حتی زمین تمرین به ما نمی دادند. عربستان شرایطی برایش به وجود آورده بود که هر طور شده بحرین ایران را مغلوب کند و عربستان به جام جهانی صعود نماید. گاهی وقت ها می رفتیم کنار ساحل و زیر نور پروژکتورها تمرین می کردیم و شرایط تمرین مساعد نبود. آقای بلاژویچ عادت خاصی داشتند و وقتی که تیم شام را صرف می کرد از ساعت ۹ تا ۱۲ شب آزاد بود و گاهی وقت ها بازیکنان به بیرون می رفتند و دیر می آمدند.

آقای بلاژویچ عادت خاصی داشتند و وقتی که تیم شام را صرف می کرد از ساعت ۹ تا ۱۲ شب آزاد بود و گاهی وقت ها بازیکنان به بیرون می رفتند و دیر می آمدند. این مبحث در شب بازی ها هم اتفاق می افتاد

* یعنی شاید بازیکنان گاهی بیش تر از ساعت ۱۲ بیرون از هتل می ماندند؟

– این مبحث در شب بازی ها هم اتفاق می افتاد- این که بازیکنان دیر می آمدند را نمی نگاه کردم اما گاهی شرایطی پیش می آمد که شاید خیلی از بچه ها ۱۲ شب هم به هتل بازنمی گشتند. من خودم این مسائل را ندیدم اما این چیزها را واقعا شنیده ام. آن تیم واقعا شرایط خوبی نداشت. شبی هم که ما به دعوت سفارت مهمان بودیم، همه نوع غذایی برای مان سرو شده بود و خیلی از بازیکنان کشک و بادمجان خوردند. ولی دو مرتبه هم می گویم آن تیم برای بازی مقابل بحرین آمادگی لازم را نداشت. از سوی دیگر یحیی گل محمدی هم مصدوم بود و ما را معیت نمی کرد. حتی بحرینی ها جو سنگینی را هم در ورزشگاه ایجاد نموده بودند به به صورتی که با بلندگوهایی به زبان فارسی به بازیکنان هتاکی می کردند.

* * در ادامه هم که به ایرلند برخوردید و آن مسائل اتفاق افتاد و رحمان رضایی هم یک پنالتی به رقیب داد. رضایی را به علت این پنالتی سرزنش نکردند؟

– رضایی را به علت این پنالتی سرزنش نکردند؟- نه کسی صحبتی نزد. چون ما در بازی رفت واقعا کارکرد خوبی داشتیم و همه اظهار می کردیم در بازی برگشت ایرلند را شکست می دهیم همین اتفاق هم افتاد اما آن برتری برای صعود کافی نبود.

* * تو هم با بلاژویچ کار کردی و هم در دوره برانکو دروازه بان ایران بودی. به نظرت اگر بلاژویچ می ماند برای جام جهانی ۲۰۰۶ خوب تر نبود و یا فکر می کنی برانکو خوب تر بود؟

– به نظرت اگر بلاژویچ می ماند برای جام جهانی ۲۰۰۶ خوب تر نبود و یا فکر می کنی برانکو خوب تر بود؟- بلاژویچ مربی باتجربه ای هست و موفقیت های بسیاری به دست آورده و نمی توان اظهار کرد همه موفقیت ها را شانسی به دست آورده هست. او خیلی هم خوب در تیم ملی کار می کرد و من نمی دانم به چه سبب به یک باره تصمیم گرفتند بلاژویچ را کنار بگذارند. البته آن سیاست ها پاسخ هم داد و این چنین نبود بلاژویچ از تیم ملی برود و تیم ضربه بخورد. ما بعد از بلاژویچ با برانکو در جام ملت های قاره آسیا سوم گردیدیم و به جام جهانی هم صعود نمودیم. این که ما توانستیم یک بازی مانده به انتهاء مقدماتی جام جهانی به جام جهانی ۲۰۰۶ صعود نماییم نمایش داد که فدراسیون تصمیم بدی نگرفته هست.

* * در مورد جام ملت های ۲۰۰۴ چین هم گفت وگو کن. هرچه در توان داشتید گذاشتی اما تیم نتوانست به فینال برسد.

– – در آن سال واقعا تیم خوبی داشتیم و بازی های خوبی هم انجام دادیم.ژاپن در گروه ما اول شد و ما تیم دوم گروه بودیم و به همین دلیل باید به شهری می رفتیم که تیم اول گروه دیگری از ما میزبانی می کرد. پرواز کردیم و به شهری که کره جنوبی در آن ساکن کردن دارد برسیم اما به علت شرایط جوی پرواز انجام نمی شد. یعنی از ساعت ۶ عصر تا حدود ۶ صبح در فرودگاه معطل بودیم. یعنی آن شب را کلا در فرودگاه خوابیدیم. یک بازیکن آواز می قرائت کرد و یکی حرف می زد تا زمان بگذرد. خاطرم هست آقای دادگان یک مسیر بسیار کوتاه را هزار بار پیاده قدم زد. خدا را سپاس رفتیم و مقابل کره جنوبی بازی خوبی انجام دادیم. در بازی با چین هم رخدادهای بسیاری اتفاق افتاد و به صورت مثال یک خطا داور روی علی کریمی نگرفت. بعد هم که بازی یک بر یک تمام شد و به پنالتی کشیده شد.

* * یحیی گل محمدی آن پنالتی چیپ را زد آن در حالی بود که بعضی اظهار می کردند به طور مثال علی کریمی خودش پنالتی نزده هست. آیا این مبحث را تایید می کنید؟

– آیا این مبحث را تایید می کنید؟- من این را نمی دانم به چه سبب کریمی پنالتی نزد. البته ایمان مبعلی هم که پنالتی زد واقعا ضربه پای خوبی داشت و همیشه در تمرین ها پنالتی زن خوبی بود. یحیی گل محمدی هم که واقعا دوست داشت گل بزند و این چنین نبود که توپ به گل تبدیل نشود. بیش تر وقت ها من با یحیی گل محمدی هم اتاق بودم. پس از ان اتفاق تا دو روز گل محمدی اصلا گفت وگو نمی کرد. اگر ما بازی با چین را می بردیم شک نکنید که قهرمان می گردیدیم.

* * به نکته ای در مورد بلاژویچ اشاره کردی مبنی بر این که بازیکنان را بعد از صرف شام آزاد می گذاشت. این اتفاق در مورد شب بازی ها هم صدق می کرد؟

– این اتفاق در مورد شب بازی ها هم صدق می کرد؟- بله. ما شب بازی هم آزاد بودیم. حتی یک بار با عربستان بازی داشتیم و شب بازی به ما اظهار کردند ۸ تا ۱۲ شب آزادید.

* * می خواهیم در مورد بحث مدیریت مربیان هم حرف بزنیم. این که اکنون بلاژویچ و برانکو هر کدام روش های خاص خود را داشتند و این که بحث مدیریت چقدر در موفقیت هر تیم تاثیر دارد بحث دیگری هست. به نظر شما بحث مدیریت در میان مربیان چقدر روی موفقیت آنان تاثیر دارد؟

– به نظر شما بحث مدیریت در میان مربیان چقدر روی موفقیت آنان تاثیر دارد؟- شما شاید یک تیم بسیار خوب دارا باشید که خوب ترین بازیکنان را در اختیار داشته باشد اما اگر مربی نتواند بازیکن را مدیریت کند و تیمش را به خوبی مدیریت کند، نتیجه نخواهد گرفت. الان شاهد هستیم آقای شفر به استقلال آمده و با این تیم نتیجه می گیرد چون که او توانسته خودش را به بازیکنان دیکته کند. همین که مربی خودش را به بازیکنان ثابت کند، موجب می گردد بازیکن هم تمام قد برای مربی بازی کند.

اگر مربی نتواند بازیکن را مدیریت کند و تیمش را به خوبی مدیریت کند، نتیجه نخواهد گرفت. همین که مربی خودش را به بازیکنان ثابت کند، موجب می گردد بازیکن هم تمام قد برای مربی بازی کند- نمی توان بگوییم بیم اما من می گویم باید میان مربی و بازیکن احترام وجود داشته باشد. همین که مربی خودش را به بازیکنان ثابت کند، موجب می گردد بازیکن هم تمام قد برای مربی بازی کند

* یعنی یک ابایی میان بازیکنان از سرمربی وجود داشته باشد؟

– به چه سبب خیلی ها توان ندارند مربی بزرگی گردند. یکی از علل عمده اش همین بحث مدیریت هست. باید بلد باشی بازیکن را مدیریت کنی. خصوصا اگر بازیکن ایرانی مدیریت نشود شاید از نظر فنی و تکنیکی در سطح خوبی باشد اما توان ندارد قدرت های خود را نشان دهد. * شما خودتان به جام جهانی ۲۰۰۶ اشاره کردید و این که بعضی بازیکنان حتی به برانکو سلام نمی کردند و یا می نگاه کردید علی کریمی زیر ساک پزشک تیم لگد زد.

* این رخدادهای حاشیه ای چقدر بنابراین های تیم ملی تاثیر گذاشت؟- درست وقتی که علی آبادی گفت و گو کرد و اظهار کرد همه را برکنار می کنم آن تیم که به جام جهانی ۲۰۰۶ رفت دیگر تیم نبود و هیچ کس کارش را درست انجام نمی داد. این رخدادهای حاشیه ای چقدر بنابراین های تیم ملی تاثیر گذاشت؟

– از برانکو هم واقعا کاری برنمی آمد. برانکو این چنین نبود که تیمش را نتواند مدیریت کند لکن به علت حواشی موجود دیگر بازیکنان از مربی حساب نمی بردند. الان شاهد هستیم در تیم ملی کی روش یک مدیریت منسجم دارد. گاهی تعویض هایی می کند که شاید مورد انتقاد بعضی قرار گیرد اما وقتی بازیکن به زمین مسابقه می آید شاهد هستیم چقدر مؤثر هست. تیمش در قالب تاکتیک به حدی پیش برده که هر آن بخواهد از بازیکنی استفاده نماید و یا استفاده نکند تاکتیک تیمش برهم نمی ریزد. این رخدادی نیست لکن نشان دهنده برنامه ریزی و کوشش سرمربی تیم ملی هست. به عقیده من کی روش جذبه و آن اتوریته مربی گری را دارد. از مربیان ایرانی هم شخصی نظیر علی دایی این اتوریته را دارد. بازیکنان واقعا برایش جان می دهند. دایی با مدیریت و مسائل فنی برای تیمش در نظر می گیرد توانسته تا کنون نتیجه های خیلی خوبی در لیگ ایران بگیرد. سایپا فصل قبل از نظر مالی شرایط خوبی نداشت اما اندک اندک آمدند و در انتهای فصل چهارم گردیدند. به صورت مثال من بگوویچ را خیلی دوست دارم اما او از نظر مدیریتی توان ندارد مربی موفقی در فوتبال باشد. * پیش از جام جهانی ۲۰۰۶ انتقادات نسبت به شخص شما فراوان بود.

* خیلی ها اظهار می کردند به چه سبب باید میرزاپور دروازه بان اول ایران باشد؟- بله. خیلی ها اظهار می کردند به چه سبب باید میرزاپور دروازه بان اول ایران باشد؟

– انتقادات فراوان بود و واقعا اشکم را درآوردند. خاطرم هست وقتی که احمدی نژاد به تمرین تیم ملی آمده بود بعد از این که خواستیم به رختکن برویم هواداری روی سکوها ایستاده بود و یک تنه به من هتاکی می کرد. همیشه در استادیوم ها تعدادی بودند که دوست نداشتند من دروازه بان تیم ملی باشم. شاید در استادیوم ده ها هزار نفر باشند در میان آنان هزار نفر به من فحش کنند اما وقتی در یک استادیوم تهی یک نفر شروع به هتاکی کردن می کند قاعدتا من هم پاسخش را می دهم. بعد از این اتفاق آقای احمدی نژاد اظهار کردند میرزاپور آمده و من را زده هست! بعد هم من اظهار کردم رسانه ها آن قدر از من انتقاد کرده اند که اشکم درآمده هست که به من اظهار کردند ایرادی ندارد رسانه ها کارشان همین هست. * اگر قبول کنیم علیرضا بیرانوند در حال حاضر دروازه بان اول تیم ملی و ا نتخاب کی روش برای جام جهانی می باشد در حال حاضر دو مرتبه هم شرایطی که برای تو اتفاق افتاد برای بیرانوند به وقوع می پیوندد یعنی انتقادات نسبت به بیرانوند بسیار فراوان شده هست.

* می خواهیم بدانیم چقدر این انتقادات را منطقی می دانید؟- انتقاد خوب هست اما انتقاد باید سازنده باشد نه این که به صورت نادرست مطرح گردد. می خواهیم بدانیم چقدر این انتقادات را منطقی می دانید؟

– من آدمی نبودم که بگویم چون بهترینم کسی نباید از من انتقاد کند. به طور مثال دوره ای که من بازی می کردم وقتی یک بازی بد بودم روزنامه ها بر علیه من مطلب می درج کردند اما فردای آن روز که کارکرد خوبی داشتم نمی اظهار کردند که کارکرد خوبی داشتم. من می گویم نباید منحصرا نقاط ناتوانی یک نفر را مد نظر داشته باشیم. این اتفاق نشان می دهد گاهی بعضی رسانه ها دنبال ناتوانی یک نفر می باشند تا انتقاد کنند. به راستی انتقادی که سازنده باشد را به چه سبب نباید قبول کنیم؟ الان هم که اگر انتقاد می گردد اگر واقعا بحث خراب کردن مطرح نشود و واقعا انتقادات دلسوزانه و سازنده باشد دروازه بانان تیم ملی هم قبول می کنند و می پذیرند اما اگر آنان احساس کنند یک گروه و یک جناحی قصد دارند یک نفر باشد و یک نفر دیگر از تیم ملی کنار برود، قاعدتا روی عملکردشان در تیم ملی تاثیر می گذارد و ذهن بازیکن را خراب می کند. * گاهی بعضی دروازه بانان گل های بدی می خورند که همین مبحث انتقادات شدیدی را به سمت آنان روانه می کنند به به صورتی که بعضی به طور مثال بیان می کنند فلان دروازه بان در حد تیم ملی نیست.

* این چنین انتقادات چقدر روی کارکرد آنان تاثیر می گذارد؟- افرادی که به تیم ملی ملحق می گردند مطمئن باشید باکیفیت ترین دروازه بانان ایران می باشند. این چنین انتقادات چقدر روی کارکرد آنان تاثیر می گذارد؟

– این چنین نیست که یک نفر به سادگی به تیم ملی بپیوندد و کیفیت بالایی نداشته باشد. این که یک دروازه بان به تیم ملی دعوت می گردد مطمئن باشید رخدادی نیست و طبق قدرت هایش هست. مطمئن باشید هر سرمربی خوب ترین نفرات را انتخاب می نمود چون که اگر تیم نتیجه نگیرد نخستین نفر همان سرمربی تحت فشار قرار خواهد گرفت. در مورد بیرانوند و حسینی هم باید بگویم هر دو دروازه بانان بسیار خوبی می باشند و نظیر همه دروازه بان ها گل های بد هم خورده اند و این طبیعی هست. این چنین نباید باشد که یک دروازه بان را به علت یک گل بد از بین ببریم. درست هست که یک دروازه بان گاهی یک گل بد دریافت می کند اما در بازی های بعدی قطعا جبران خواهد کرد. بزرگ ترین دروازه بان های دنیا هم چنین اتفاق هایی برایشان به وقوع می پیوندد. * دروازه بانان تیم ملی را در حال حاضر چگونه بررسی می کنید؟ البته در بین دروازه بان ها شانس بیرانوند برای حضور در درون دروازه در جام جهانی بیش تر از دیگران هست.

* – بیرانوند در سال هایی که در تیم ملی حضور داشته نشان داده دروازه بان باکیفیتی هست.

– اکنون شاید بعضی بیان می کنند توپ فراوان روی دروازه اش نمی آید اما این که تیم ملی کم گل خورده قطعا یکی از عناصرش علیرضا بیرانوند بوده هست. در چند سال موخر هم که بازی کرده با بازیکن های تیم هماهنگ شده هست. بازی کردن در تیم ملی و با باشگاه بسیار متمایز هست. شاید شما در باشگاه عملکردی دارا باشید اما نتوانید همان کارکرد را در تیم ملی عرضه دهید. به عقیده من بیرانوند دروازه بان قابل اعتمادی برای ایران هست. البته سایر دروازه بان ها هم واقعا شرایط خیلی خوبی دارند و شاید اختلاف شان منحصرا چند درصد باشد و این چنین نیست که یک دروازه بان ۱۰۰ باشد و بقیه ۳۰ یا ۴۰. سامانه دروازه بانان تیم ملی تقریبا شبیه یکدیگر هست چون که تعلیم های همه نظیر هم بوده هست و در ایران این چنین نیست که یک دروازه بان بیاید و اصول حرفه ای را از پایه تعلیم ببیند. آن زمان که من به تیم ملی رسیدم و انتقادات بسیاری به من می شد. من نه در رتبه جوانان و نه در رتبه نوجوانان برای تیم ملی بازی نکرده بود. من در لیگ دو بازی کرده بودم و تعلیم حرفه یی ندیده بودم. بعد از دو سال که به فولاد رفتم در آن جا یک مربی بیگانه آمد و تازه به من تکنیک توپ مهار کردن را تعلیم می داد. واقعا یکی از مشکلات فوتبال ایران همین هست. در اروپا استعدادیاب ها می روند بازیکن ۱۰-۹ ساله را می آورند و اصولی به وی فوتبال تعلیم می دهند. به بازیکنان ۱۰-۹ ساله تکنیک می آموزند و اندک اندک که بزرگ شد به وی تاکتیک را یاد می دهند و بازیکن وقتی که به سن ۱۸ تا ۱۹ سالگی رسید همه چیز را می داند. بروید نگاه کنید علی دایی چند سالگی فوتبالیست شد و به فوتبال ایران معرفی شد. * تو دروازه بانی بودی که نه برای استقلال و نه برای پرسپولیس بازی نکردی.

* حسرت نداری که در یکی از این دو تیم حضور نداشتی؟- همیشه گفته ام که فوتبالم را وامدار فولادم اما بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ به استیل آذین رفتم. حسرت نداری که در یکی از این دو تیم حضور نداشتی؟

– آن زمان هم از پرسپولیس و هم استقلال پیشنهاد داشتم. باید همان موقع به یکی از این دو باشگاه می رفتم. – خب در آن زمان انتخاب من باشگاه سایپا بود و به این تیم پیوستم.

* خب به چه سبب به یکی از این دو باشگاه نرفتی؟

– یکی از دلایلش هم همین مسائل حاشیه ای بود. واقعا اشتباه کردم که در آن زمان علی رغم این که پیشنهاد جدی از پرسپولیس داشتم و آقای کاشانی با من ارتباط گرفته بودند به پرسپولیس نرفتم. * خیلی ها بیان می کنند کارکرد خوب علیرضا بیرانوند در تیم ملی به علت مدافعان خوبی بوده که در تیم ملی داشته هست.

* به راستی نقش مدافعان در گل نخوردن یک تیم چقدر هست؟- دفاع منحصرا ذی ربط به خط دفاعی یک تیم نمی توان. به راستی نقش مدافعان در گل نخوردن یک تیم چقدر هست؟

– تیم ملی تاکتیکی دارد که از نظر دفاعی بسیار خوب عمل می نماید. تیم ملی به صورت کامل از نظر دفاعی خوب کار می کند و این چنین نیست که منحصرا خط دفاع خوب کار کرده باشد. وقتی که دفاع شما خوب کار کند، خب دروازه بان هم خیالش راحت تر هست و با اطمینان کار می کند. اگر هم دروازه بان کارکرد خوبی داشته باشد و دروازه بان خوبی باشد خیال مدافعان هم راحت هست. این ها همه کنار هم توان دارند یک تیم خوب را بسازند. تیم ملی و همین گونه تیم پرسپولیس در کار دفاعی بسیار خوب کار می کنند. پرسپولیس پیش از این که قهرمانی اش مسجل گردد به هیچ تیمی حتی مجال گلزنی نمی داد. این حاصل زحمات خط دفاعی تیم و برانکو بود. بیرانوند واقعا کارکرد خوبی دارد و الان شاهد هستیم روی خیلی از خارج شدن ها موفق عمل می نماید. این که بیان می کنند به علت خط دفاع یک تیم گل نمی خورد و دروازه بان هیچ نقشی ندارد را نپذیرفته ام. خب مدافعان وقتی خطایی کنند پشت سرشان کسی هست که توان دارد این اشتباه را پوشش دهد. من همیشه دروازه بانی بودم که روی خارج شدن ها کارکرد موفقی داشتم و همه این را می دانند.

واقعا اشتباه کردم که  علی رغم اینکه پیشنهاد جدی از پرسپولیس داشتم و آقای کاشانی با من ارتباط گرفته بودند به پرسپولیس نرفت* خیلی ها اظهار می کردند شما روی خارج شدن های تان مشکل داشتید، دلیل این مشکل چه بود؟

خیلی ها به من اظهار می کردند تو دروازه بانی بودی که توپ را در بالاترین نقطه مهار می کردی. هیچ کس هم این مسئله را به من نگفته بود و این مبحث تماما ذاتی بود. * البته شما دروازه بان پنالتی گیر خوبی هم نبودید.

* حتی آقای احمدی نژاد هم به شما پنالتی زد و توپ شان به گل تبدیل گردد. پنالتی همیشه ۵۰-۵۰ هست.

خیلی از بازی ها بوده که من پنالتی ها را مهار نموده ام. نه واقعا عمدا نخوردم.

* گلی که از احمدی نژاد خوردید را عمدا خوردید؟

واقعا فکر نمی کردم که ضربه پای او اینقدر محکم باشد. خیلی ها اظهار می کردند الکی و عمدا این گل را خوردم که این چنین نبوده هست. – اگر بخواهیم فوتبال الان را با فوتبال گذشته قیاس کنیم همه چیز متمایز هست.

* فکر می کنید به چه سبب بیش تر دروازه بانان ایرانی روی خارج شدن ها اشتباه می کنند؟

– کیفیت سانترها و ارسال توپ ها روی دروازه بسیار بالاتر رفته هست. الان توپ را طوری روی دروازه می فرستند که با یک اشتباه دروازه بان به گل تبدیل می گردد. اما سال های قبل می نگاه کردیم توپ را وقتی روی دروازه می فرستادند توپ ۲ ساعت روی هوا بود. الان واقعا سخت شده هست. الان شرایط به شکلی شده که خیلی از دروازه بان های خوب دنیا کم تر از دروازه خارج می گردند چون کیفیت سانترها بالاست. در فوتبال ما نیز تقریبا همین گونه هست. – گروه ما نیز سخت و هم جذاب هست.

* برای تیم ملی در جام جهانی چه دستاوردی را حدس می کنید؟

– خیلی از فوتبال دوستان دوست دارند تیم ملی ایران برابر تیم های خوب دنیا بازی کنند و خیلی ها هم اظهار می کردند خوب تر بود در گروه آسان تری قرار می گرفتیم. به هر حال تیم هایی که به جام جهانی می آیند واقعا تیم های خوبی می باشند. مراکش نشان داده تیم بسیار قدرتمندی هست و نباید خیلی ها فکر کنند مقابل تیم آسان ای قرار هست بازی کنیم. اما در مورد پرتغال باید بگویم این تیم که الان دارند از تیمی که در ۲۰۰۶ برابر ایران جای گرفت خیلی ضعیف تر شده هست. آن سال رونالدو، دکو و فیگو را داشتند. درست هست که آنان قهرمان جام ملت های اروپا گردیدند اما واقعا فوتبال باکیفیتی عرضه نمی دهند. * پذیرفته اید کریستیانو رونالدو سال ۲۰۰۶ با کریستیانو رونالدو سال ۲۰۱۸ هم متمایز هست.

* یعنی الان دیگر رونالدو ستاره فوتبال دنیاست؟- آن زمان اوایل جوانی اش بود و الان یکی از ستاره های فوتبال دنیاست. یعنی الان دیگر رونالدو ستاره فوتبال دنیاست؟

– بله این مبحث را پذیرفته ام. * بعضی بیان می کنند با توجه به شناخت کی روش از تیم ملی پرتغال دارد شاید به سادگی مقابل این تیم شکست نخوریم.

* – من هم با این نظر موافقم ما مقابل پرتغال راحت نمی بازیم.

– ما جلوی آرژانتین هم کارکرد خیلی خوبی داشتیم و روی مهارت مسی گل خوردیم. فکر نمی کنم پرتغال قویتر از آرژانتین باشد. – می اندیشم شاید سه امتیاز دریافت کنیم.

* فکر می کنید چند امتیاز در جام جهانی اکتساب کنید؟

– – نمی توان نام ببرم چون واقعا هر مربی چیز تازه ای به انسان یاد می دهد.

* خوب ترین مربی که با او کار کردید چه کسی بود؟

– همه شان را دوست دارم و واقعا برایم زحمت کشیدند. مجید باقری نیا، بگوویچ، بلاژوویچ، برانکو و خیلی های دیگر واقعا برایم زحمت کشیدند. – یحیی گل محمدی وقتی که بازی می کرد واقعا عالی بود.

* از بین مدافعان کدام مدافع را قبول داشتی و هر وقت بازی می کرد خیالت راحت بود؟

– وقتی که جلوی من بازی می کرد این احساس را داشتم که مقابلم بازیکنی باهوش قرار گرفته هست. او یک خونسردی خاصی داشت. – من از زمان عابدزاده را در خاطر دارم و متاسفانه بازی های آقای حجازی و خیلی های دیگر را ندیده ام.

* اگر بخواهی یک دروازه بان را نام ببری که خوب ترین دروازه بان تاریخ فوتبال ایران هست کدام دروازه بان را نام می بری؟

– واقعا نمی توان به این سؤال خیلی درست پاسخ داد. * در تیم ملی اسپانیا دخئا دروازه بان اول هست.

* در این دروازه بان آیا نقطه ضعفی دیده ای؟- کشورهای اروپایی کم دروازه بان بیگانه جذب می کنند چون واقعا دروازه بانان خوبی دارند چون برنامه ریزی های درستی دارند و از پایه روی بازیکنان کار می کنند. در این دروازه بان آیا نقطه ضعفی دیده ای؟

– گلری نظیر دخئا واقعا همه چیز را بلد هست. خیلی کم می گردد از این دروازه بانان نقطه ناتوانی پیدا نمود. البته این چنین هم نیست که این ها اصلا گل نمی خورند و اشتباه نمی کنند.

اظهار کرد وگو از خبرنگاران ایسنا، محمدعلی ایزدی – مهدی روزخوش

انتهای پیام

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا