آخرین خبرهابین الملل

آشفتگی سیاسی در ایتالیا و اسپانیا و زنگ خطر برای اتحادیه اروپا

ایتالیا و اسپانیا

به گزارش تدبیرشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود درج کرد: ایتالیا و اسپانیا، دو کشور واقع در جنوب اروپا، هفته گذشته دولت های تازه ای را تشکیل دادند؛ هر یک ترکیب هایی از احزاب متخاصم و نه با ثبات. این جایی است که شباهت ها به پایان می رسد.

در ایتالیا، دو حزب ضد مهاجر و ضد اروپایی که به صورت مرسوم با هم دشمن می باشند – جنبش پنج ستاره و حزب لیگ – در نهایت سه ماه بعد از برپایی انتخابات در این کشور توانستند نظر مساعد ریاست جمهور این کشور را جلب کنند. ریاست جمهور نخستین انتخاب آنان را که بشدت مخالف منطقه یورو ریاست جمهور نخستین انتخاب آنان را که بشدت مخالف منطقه بود، زیر سؤال برد. با این وجود، مقابله با اتحادیه اروپا به نظر می رسد اجتناب ناپذیر باشد.

سناریوی اسپانیا تماما متمایز بود. در آنجا یک رهبر سوسیالیست که حزبش کمتر از یک چهارم کرسی های مجلس نمایندگان را کنترل می کرد، به اندازه کافی متحد گردید تا دولت محافظه کار«ماریانو راخوی» را کنار بگذارد. او نخستین رهبر در دموکراسی مدرن اسپانیا بود که رای عدم اطمینان را از دست داد. این شاهکار بسیار شگفت آور بود زیرا «پدرو سانچز» که در روز شنبه به عنوان نخست وزیر جدید سوگند یاد کرد، در اکتبر ۲۰۱۶ شکست تلخی را در حزبش تجربه کرده و یک سال پیش برگشت شگفت انگیزی را آغاز نموده بود. او حتی در پارلمان هیچ کرسی ای ندارد.

آینده خیلی آشکار نیست، اما بر خلاف عکس العمل دولت ایتالیا، اتحادیه اروپا و بازارهای مالی، نگرانی کمتری نسبت به اسپانیا داشتند.

راخوی با توجه به رهبری اسپانیا در دوره ریاضت اقتصادی تحت پشتیبانی اتحادیه اروپا اعتباری برای خود به دست آورد و هرچند قیمت بیکاری اسپانیا یکی از بالاترین رقم ها در اروپا به شمار می رود، این کشور سه ساله رشد اقتصادی سانچز، یکی از بازیکنان پیشین بسکتبال سانچز، یکی از بازیکنان پیشین که به اسم «آقای خوش تیپ» سرشناس هست، یک اروپایی هست که قول داده هست بودجه دولت را حفظ نماید و به تعهدها خود نسبت به اتحادیه اروپا احترام بگذارد.

بزرگترین چالش سریع برای سانچز جنبش جدایی طلب در کاتالونیا هست. مراسم تحلیف او در روز شنبه همزمان با نصب یک دولت جدید در کاتالونیا تحت ریاست «کوئیم تورا» بود که به سرعت اعلام نمود که او همچنان بر استقلال از اسپانیا تاکید خواهد کرد. سال گذشته یک اعلامیه یکجانبه استقلال توسط دولت کاتالان، جرقه یک بحران قانون بنیادی سال گذشته یک اعلامیه یکجانبه را زد که در آن رهبران کاتالان دستگیر و یا فراری گردیدند و دولت اسپانیا کنترل مستقیم کاتالونیا را برعهده گرفت. سوسیالیست ها در آن زمان از دولت پشتیبانی می کردند، اما احزاب کاتالان قسمتی از ائتلاف سانچز می باشند، در نتیجه او امکان دارد از گفتگوها پشتیبانی نماید.

هیچ کس توان ندارد حدس کند که آیا سانچز تا زمان انتخابات بعدی در دو سال آینده در قدرت باقی خواهد ماند یا خیر، اما بهر صورت او به احتمال زیاد هیچ کاری برای بی ثبات کردن اقتصاد و یا جایگزینی اسپانیا در اتحادیه اروپا انجام نمی دهد، تنها به این سبب که او رایی در پارلمان برای این کار ندارد.

دولت ایتالیا مبحث دیگری هست. ائتلاف پوپولیستی در آنجا دارای تعهد به کاهش مالیات ائتلاف پوپولیستی در آنجا دارای تعهد به کاهش و هزینه های رفاهی شده، که توان دارد بدهی ملی را تشدید کند، و هر چند این دو حزب تهدید به ترک منطقه یورو را کنار گذاشته اند، اما متهم نمودن اتحادیه اروپا پیام کلیدی آنهاست. با این وجود، چرخاندن یک دولت، راهی برای تعدیل تندروی های پوپولیستی هست.

در هر زمانی از آشفتگی سیاسی، سبب بسیاری برای بقیه اروپا وجود دارد که احتیاط کنند و مواظب باشند. اما سرپرستی های کوچک آخرین چیزی هست که بروکسل باید انجام دهد. این یک داستان دو دموکراسی هست که مشکلات خود را رفع می کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا