آخرین خبرها

برجام مانع شکل گیری گفتمان ضد ایرانی، آمریکا و اسرائیل هست

‘ ‘پیتر جنکینز’ (Peter Jenkins) که در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ این سمت را به عهده داشت و حالا در موسسه «مجمع سفیران» انگلستان فعالیت می کند، روز چهارشنبه در صحبت با خبرنگار ایرنا از استمرار برجام و تعهد طرف های اروپایی به این توافق استقبال کرد.
وی گفت: مراودات رضایت قسمتی میان اروپا و ایران در جریان است.
««دونالد ترامپ» ریاست جمهوری آمریکا خارج شدن کشورش را از توافق اتمی ۱+ ۵ با ایران اعلام نمود. بعد از این اقدام دیگر کشورهای طرف مذاکره در توافق اتمی من جمله فرانسه، آلمان و انگلستان اعلام نمودند که به این توافق پایبند می مثل. در همین راستا نشست و گفت وگوهای پرشماری در اتحادیه اروپا در زمینهٔ برجام شکل گرفته است و آلمان، فرانسه و بریتانیا در زمینهٔ استفاده تهران از منفعت های برجام به ایران وعده هایی داده اند.
کشورهای اروپایی علاوه بر این اجرای قانون انسداد را برای پشتیبانی از شرکت های طرف قرارداد این کشورها با ایران و مبارزه با تحریم های آمریکا را اجرا می کنند.
ایران اعلام نموده است که اگر از منفعت های برجام منتفع گردد و ضمانت های لازم داده گردد، در برجام می ماند.
سفیر اسبق انگلستان در آژانس گفت: به باور من اروپا نهایت کوشش خود را می کند تا شرایطی را ایجاد کند که ایران احساس کند تعهد به برجام به سودش می باشد. اروپا به صورت بدیهی متمایل است که ایران به برجام پایبند بماند و تحت هیچ شرایطی قصد ندارد از ترامپ جانب داری کند.
وی علاوه بر این شروط مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای ادامه حضور ایران در برجام را منطقی قرائت کرد و گفت: البته ایران از اروپا خواسته تا آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل متحد محکوم کند. من شخصاً با این مسئله مشکلی ندارم اما بنظرم نخست وزیر انگلستان و سایر رهبران اروپایی خیلی به انجام این کار رغبتی ندارند. اما آنان به مقام های ارشد خود فرمان داده اند تا راهکارهایی را برای جلب نظر ایران در جهت محافظت برجام، تدوین کنند.

** توسعه برنامه اتمی ایران با برجام سازگار است
جنکینز در جواب به سؤالی در مورد تصمیم موخر ایران برای توسعه برنامه اتمی اش گفت که ایران برای تولید هگزافلوراید اورانیوم (خوراک تزریقی به سانتریفیوژ) مشکلی ندارد. این دیپلمات اسبق انگلیسی دراین باره توضیح داد: همان طور که می دانید نیروگاه اصفهان که در سال ۲۰۰۳ بازنمایی گردید سال ها این ماده را تولید کرده و حالا ایران می خواهد تولید خود را در این نیروگاه از سر بگیرد.
وی افزود که طبق پژوهش ها وی، ایران در برجام تعهدی در مورد عدم تولید خوراک سانتریفیوژ عرضه نداده و به این ترتیب آزاد است تا آن را تولید کند.
او در ادامه گفت: از دیگر مباحث اعلام شده از سوی ایران بحث دوباره فعال شدن مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید است. ایران در حال حاضر می خواهد تا قطعات لازم برای سانتریفیوژهای جدید را تولید کند که این مسئله با برجام سازگار است. آنچه ایران در برجام به مدت ۱۰ سال تعهد داده این است که سانتریفیوژ کامل تولید نکند.
جنکینز نتیجه گرفت که تصمیم ایران برای توسعه فعالیت های اتمی اش ناقض برجام نیست.
وی در جواب به سؤالی در مورد مأموریت ضد برجامی نخست وزیر رژیم اسرائیلی به کشورهای اروپایی گفت: نتانیاهو اعتقاد دارد که او توان دارد رهبران اروپایی را مجبور کند تا موضعشان را نسبت به برجام تغییر دهند. او دارای شخصیتی است که اگر راهی برای تهدید طرف مقابل داشته باشد به آن متوسل می گردد؛ ضمن اینکه او از لابی بسیار قدرتمندی در آمریکا و البته انگلستان بهره مند است.
وی با این وجود تصریح نمود: نتانیاهو تاحالا قادر نبوده تا رهبران اروپایی را به تغییر موضع خود نسبت به برجام مجبور کند و به عقیده من او در این ارتباط شکست خورده است.
نخست وزیر رژیم اسرائیلی از دوشنبه گذشته برای رایزنی با مقام های اروپایی در مورد برجام راهی اروپا گردید و تاحالا با رهبران کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان دیدار کرده است.
در ملاقاتی امروز (چهارشنبه) وی با نخست وزیر انگلستان در لندن، «ترزا می» بر تعهد کشورش به محافظت برجام تصریح کرد و گفت: مادامی که ایران به تعهداتش عمل کند، لندن در برجام می ماند.
جنکینز در انتهاء سخنان داشت که برجام ایران را در مقابل تهدید نظامی آمریکا و رژیم اسرائیلی محافظت می کند. وی گفت: مادامی که ایران تماما به برجام پایبند باشد، جامعه جهانی با گفتمان ضد ایرانی آمریکا و اسرائیل هم نوا نخواهد گردید. اما به محض خارج شدن ایران از این توافق، دو مرتبه به شرایط ده سال پیش بازخواهیم گشت به به صورتی که بدگمانی ها شدت خواهد گرفت و افکار عمومی به سادگی متقاعد خواهد گردید که برای جلوگیری ازآنچه تهدید ایران اتمی خوانده می گردد، هجوم نظامی پرهیز ناپذیر است.
اروپام ** هـ ن *شبس*۱۶۱۳*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا