آخرین خبرهابین الملل

ترامپ دشمنی آمریکا با اروپا را زیادتر می کند

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روز شنبه ایرنا، ‘جیمز فالوز’ خبرنگار این نشریه در گزارشی با عنوان ‘تعرفه ها توان دارند موثر باشند اما نه نوع ابلهانه آن’ اضافه کرد: تعرفه ها توان دارند خوب یا بد، مفید و یا بی فایده باشند و بسته به توازنی که در نتیجه اختلال ایجاد شده و یا فوایدی که به ارمغان می آورند، بررسی می گردند. بر این اساس تعرفه جدید فولاد و آلومینیوم که از سوی ‘دونالد ترامپ’ برای مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا وضع شده هست، هم بی فایده هست و هم بد.
سبب تعرفه چیست؟ در مورد صنعت های جدید این ایده که بعضی از اکتساب و کارها یا فناوری ها تنها در حالتی توان دارند موفقیت های تجاری کامل ایجاد کنند که در سال های عارضه پذیر اولین شروع به فعالیتشان به آنان کمک شود تنها در حالتی درست هست که دولت ها حدس کرده باشند که کدام صنعت های در فراروی خطر می باشند و کدام به موفقیت خواهند رسید. حال آنکه ایالات متحده رکورد خوبی در سرمایه گذاری، فناوری عمومی و ارتقاء آنان داشته هست. در نتیجه از آنجا که هیچ آدم آگاهی توان ندارد مدعا کند صنعت های فولاد و آلومینیوم از صنعت های جدید و عارضه پذیر بشمار می آیند نمی شود استدلال کرد که این مبحث سبب وضع تعرفه های جدید واردات فلزات هست.
در حقیقت سبب کلیدی وضع تعرفه توان دارد برای تغییر مشی کشوهای مقصد باشد. به عنوان مثال کشور X کارهایی را انجام می دهد که دوست ندارید، یا اینکه شرکت های کشور شما به دشواری توان دارند جنس های کشور X را به فروش رسانند. در این شرایط هست که شما تصمیم به وضع تعرفه برای رفع شدن وضع غیر منصفانه به وجود آمده می کنید.
به صورت کلی یک تعرفه خوب باید دارای دو عنصر کلیدی باشد؛ دلیلی برای شروع و یک سبب برای انتهاء.
شروع تعرفه توان دارد علت شکایت و اعتراض شود اما انتهاء آن در حالتی انجام می گیرد که کشور مد نظر مشی خود را تصحیح کرده باشد. حال طبق این نرمال تعرفه های جدید چه طور بررسی می گردند؟ طبق تمام ظواهر موجود تعرفه های وضع شده به بدترین شکل با شکست آمریکا مواجه خواهند گردید.
کشورهایی که هدف تعرفه های جدید آمریکا قرار گرفته اند یعنی کانادا، مکزیک، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها به صورت قطع این کار را بدون پاسخ نخواهند گذاشت. کانادا بزرگترین تامین کننده فولاد ایالات متحده هست و از طرف دیگر بزرگترین مشتری فولاد ساخته شده ایالات متحده هست. هر دو الگو به این سبب هست که زیادی از صنعت های در ایالات متحده و کانادا در یکدیگر ادغام شده اند. اما این تنها سبب رفتارهای غیرمنصفانه ایالات متحده نیست. در حقیقت اعلام تعرفه های جدید نه فقط از نقطه نظر اقتصادی و تجاری، لکن به علل ‘امنیت ملی’ از ارزش بسیاری بهره مند هست. به عبارتی این کار را آمریکا نه با روسیه که با شرکای تجاری و همسایگان خود انجام داده هست که این مسئله از جنبه امنیت ملی بسیار قابل ملاحظه هست.
بدتر از همه اینکه ترامپ برای اینکار هیچ هدفی ندارد و تنها قصد دارد کسری تجاری منفی (زمانی که مقدار واردات یک کشور از صادرات پیشی می گیرد چنین وضعیتی ایجاد می شود) خود را به صورت ناعادلانه رفع کند و اینکار را نخست با چین شروع نمود. به عبارتی میتوان اظهار کرد این تعرفه، اولتیماتومی هست که آمریکا به شرکای تجاری و همسایگان خود داده اما در نهایت این آمریکا هست که مجازات خواهد گردید نه کشورهای هدف.
آیا سبب کلیدی عصبانیت ترامپ و وضع تعرفه های جدید، کسری تجاری هست؟ به صورت قطع نگرانی ترامپ در مورد کسری تجاری منفی آمریکا با ارزش هست، اما تعرفه ها هیچ شانسی برای تأثیرگذاری بر این کسری ندارند. فرض کنید آمریکا حتی یک گرم فولاد بیگانه خریداری نکند، نه از کانادا، نه از برزیل و نه کره جنوبی (تامین کننده بزرگ)، نه از آلمان و ترکیه، و نه از هیچ جای دیگر. این اقدام توان دارد به صورت دیدگاهی، از کسری تجاری ایالات متحده ۲۵ میلیارد دلار بکاهد. اما این میزان تنها یک بیست و دوم از کل کسری تجاری ایالات متحده هست و در حقیقت این رقم در مقابل کل کسری تجاری آمریکا هیچ بشمار می آید. اما در عین حال کاهش مالیاتی که ترامپ و جمهوریخواهان از سال گذشته آن را ایجاد کردند، کسری تجاری ایالات متحده را تا چند برابر افزایش می دهد. سبب آن هم روشن هست؛ وقتی کسری بودجه ایالات متحده افزایش می یابد، کسری تجاری بالا می رود. به همین سبب کشورهای بیگانه باید دلار بیشتری برای تامین مالی این کسری به ایالات متحده بدهند و این دلار های مازاد را با فروش زیادتر فرآورده ها به استفاده کنندگان ایالات متحده به علاوه هزینه های کمتر برای صادرات از ایالات متحده هست تامین کنند.)
)بنابراین حرکت ترامپ در مورد وضع تعرفه های جدید مشابه شلیک گلوله به سمت متحدین خود هست؛ چراکه بجای درپیش گرفتن اقداماتی که علت نزدیکی زیادتر شرکا شود، فاصله و دشمنی را زیادتر می کند. سر انجام باید اضافه کرد این اقدام تنها تنفر و تلخی بجا می گذارد و تعرفه ها امکان دارد سرجای خود بر جای بمانند اما بدنامی آن برای آمریکا می ماند.
‘ ‘نشریه آتلانتیک یکی از مجله های آمریکایی هست که در ابتدا تحت عنوان ماهنامه آتلانتیک در سال ۱۸۵۷ در بوستون، ماساچوست تأسیس گردید. همان طور که از نام سابق به آن اشاره شده، هر ماه یک شماره چاپ می گردید و این سیاست به مدت ۱۴۴ سال ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۳ رسماً کلمه ماهنامه از نام روی جلد این نشریه حذف گردید و سر انجام در سال ۲۰۰۷ رسماً نام نشریه به نام فعلی، آتلانتیک تغییر یافت.
اروپام***۷۲۷۶ ** ۱۹۰۸

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا