آخرین خبرها

۲۰۰۰ روستای کرمان در تابستان با تانکر آبرسانی می‌شوند

2000 روستای کرمان در تابستان با تانکر آبرسانی می‌شوندمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان با بیان اینکه ۷۰۵ روستای استان هم اکنون به وسیله تانکر آبرسانی می شوند اظهار کرد: پیش بینی می شود تعداد روستاهای آب رسانی به وسیله تانکر در تابستان جاری به ۲۰۰۰ مورد برسد.

به گزارش ایسنا، “علی رشیدی” عصر امروز در کارگروه سازگاری با کم آبی استان کرمان، با بیان اینکه کم آبی ۵۰ سال اخیر، بیشترین تاثیر را بروی روستاهای استان کرمان گذاشته است اظهار کرد: در سطح استان امسال با توجه به بازندگی های اخیر و گرمای بی سابقه، تقریبا بیش از ۹۰ درصد منابع آب سطحی را از دست خواهیم داد.

وی ادامه داد: از ۶۷۰ حلقه چاهی که در سطح روستاهای استان کرمان فعال است، ۲۰۱ حلقه چاه با کمبود شدید آب مواجه می شوند که برخی از آنها کاملا خشک خواهند شد.

وی تصریح کرد: طبق بررسی های صورت گرفته توسط آبفای استان کرمان، ۸۴۹ روستا از روستاهای تحت شبکه آبرسانی، با مشکل کمبود آب مواجه خواهند شد که ۵۴۸ هزار نفر از جمعیت استان را شامل می شوند و برای حل مشکل آبرسانی به این روستاها باید به وسیله تانکر و یا اجاره چاه های آب های کشاورزی تامین آب این مناطق را انجام دهیم که برای این مهم ۳۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پول نقد نیازمندیم.

اختصاص ۸ حلقه چاه برای کاهش تنش آبی شهر کرمان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان خاطر نشان کرد: شهرستان کرمان تنش آبی دارد، لذا ۸ حلقه چاه برای جبران کمبود آب کرمان اختصاص دادیم تا بخشی از آب شرب شهر کرمان از این بخش تامین شود.
 

“ابراهیم علیزاده” در کارگروه سازگاری با کم آبی گفت: میزان بارندگی استان کرمان در سال ۹۵-۹۶ حدود ۱۷۸ میلیمتر بوده است و از مهر سال گذشته تا کنون ۱۲۳ میلیمتر است، و با توجه به اینکه فصل بارندگی سال‌جاری به پایان رسیده است لذا امسال بدترین سال به لحاظ میزان بارندگی بوده است.

وی بحرانی‌ترین استان‌های کشور در چند ماه اخیر به لحاظ بارندگی را کرمان و سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: استان کرمان ۴ سد در حال بهره‌برداری دارد که در سال گذشته میزان ورودی سدهای استان در سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب و در سال جاری ۱۱۴ میلیون متر مکعب بوده است. میزان خروجی سدهای استان در سال گذشته حدود یک میلیارد متر مکعب و در سال جاری ۱۹۲ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان ۳۷۲ میلیون متر مکعب را ظرفیت سدهای استان کرمان دانست و بیان کرد: براساس مطالعاتی که در خصوص وضعیت آب کشور صورت گرفته است مشکلات آبی شامل توازن بخش های مختلف، مصرف بی رویه آب، ورود آلاینده‌ها، ساختار ناکارآمد اقتصاد آب، تغییر اقلیم، تغییر اقلیم و اثرات آن بر منابع آب و … ذکر شده است.

وی با اشاره به راهکارهای برای مناطق مختلف کشور برای عبور از کم آبی کشور متفاوت ارایه شده است، اظهار کرد: اجرای طرح های کاهش مصرف آب، توسعه بازارهای آب، طرح همیاران آب از جمله نسخه‌های است که برای استان کرمان پیچیده شده است.

علیزاده به مصوبات هیات وزیران اشاره کرد و افزود: تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، توزیع کمبود آب در مصارف مختلف، برنامه ریزی لازم برای انطباق الگوی کشت، نظارت بر عملکرد پیش رفت کارگروه‌های استانی، از جمله مصوبات هییت وزیران برای مقابله با بحران کم آبی هستند.
 

کرمان به ۱۰۸ حلقه چاه برای عبور از تنش آبی نیاز دارد

مدیر عامل آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به بحران آبی استان کرمان تصریح کرد: در حوزه شرب کلانشهر کرمان به  ۱۰۸ حلقه چاه آب برای گذراندن تنش آبی نیاز داریم.

 “علی طاهری” عصر امروز ۱۰ خردادماه در کارگروه سازگاری با کم آبی گفت: ۵۶ درصد جمعیت استان در وضعیت قرمز آبی قرار دارند.

وی با اشاره به بحران آبی استان کرمان تصریح کرد: باید برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت برای عبور از تنش آبی داشته باشیم. پیک مصرف آبی ما تیرماه و مردادماه است که باید تدابیر لازم برای عبور از آن اندیشیده شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا