آخرین خبرهابین الملل

لهستان برای حضور نظامی دائم آمریکا پول می‌دهد/ واکنش مسکو

حضور نظامی دائم آمریکا

مقام‌های لهستان اعلام آمادگی کرده‌اند تا هزینه‌ای معادل ۱٫۵ تا دو میلیارد دلار را برای استقرار یک پایگاه نظامی دائمی آمریکا در کشورشان متقبل شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک سند متعلق به وزارت دفاع لهستان با موضوع “طرح پیشنهادی برای حضور نظامی دائمی آمریکا” تصریح کرده است: این طرح پیشنهادی، به وضوح این ضرورت را که یک پایگاه دائمی متعلق به یک یگان زرهی ارتش آمریکا در لهستان مستقر شود و همچنین تعهد لهستان به ارائه حمایت‌های چشمگیر از این طرح – از جمله با ایجاد تاسیسات نظامی مشترک و اجازه به تحرکات بیشتر نیروهای آمریکایی- که ممکن است به حدود ۱٫۵ تا ۲ میلیارد دلار برسد، شرح میدهد.

در این سند تصریح شده است: آمریکا و لهستان با همکاری یکدیگر می‌توانند حتی پیوندی قدرتمندتر داشته باشند که در عین حال متضمن امنیت، ایمنی، آزادی مردمشان و نسل‌های آینده آنها شود.

در عین حال این سند بر آمادگی لهستان برای شریک شدن در بودجه طرح‌های دفاعی مشترک با آمریکا به منظور به صرفه‌تر کردن هزینه استقرار نیرو در لهستان برای واشنگتن تاکید کرده است.

وزارت دفاع لهستان عنوان کرد که استقرار این نظامیان آمریکایی این پیام را به روسیه خواهد داد که واشنگتن آماده دفاع از همپیمانانش در شرق اروپا است.

در این سند آمده است: حضور دائمی سربازان آمریکایی در لهستان پیامی واضح را به روسیه خواهد داد مبنی بر این که آمریکا حامی همپیمانانش در شرق اروپا است.

این در حالی است که ناتو از بعد از بحران سال ۲۰۱۴ اوکراین حضورش در شرق اروپا را افزایش داده است.

مسکو بارها معترض این روند افزایش نیروهای نظامی ناتو در این منطقه شده و گفته این وضعیت ثبات منطقه‌ای را تضعیف کرده و منجر به یک رقابت تسلیحاتی جدید می‌شود.

هم‌زمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این خبر گفت: لهستان این حق را دارد که در خاک کشورش یک پایگاه آمریکایی را تاسیس کند اما مسکو هم در مقابل این حق را برای خود در نظر دارد که نسبت به گسترش زیرساخت‌های ناتو واکنش نشان دهد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: بستگی دارد که چه پایگاهی قرار است باشد. در حالت کلی وقتی ما با گسترش تدریجی ناتو به سوی مرزهایمان مواجهیم باید بگوییم که این باعث گسترش امنیت و ثبات در قاره نیست بلکه برعکس چنین اقداماتی بالطبع با اقدامات مقابله‌ای طرف روسی مواجه می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا