آخرین خبرها

ترامپ، ایران و «بشکه باروت» خاورمیانه؛ مسیری که به ناکجاآباد ختم می‌شود / چرا اعراب به اقدامات ترامپ علیه تهران دل بسته اند؟ / آیا همه راه‌ها به مسکو ختم می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ، ایران و «بشکه باروت» خاورمیانه؛ مسیری که به ناکجاآباد ختم می‌شود / چرا اعراب به اقدامات ترامپ علیه تهران دل بسته اند؟ / آیا همه راه‌ها به مسکو ختم می‌شود؟

دیوید ایگناتیوس در واشنگتن پست نوشت: رهبران عرب علاقه مند به این ایده ای هستند که رئیس جمهور ترامپ درصدد ضربه زدن به ایران باشد. اما آیا کاخ سفید واقعا درصدد این است که قدرت ایران در منطقه خاورمیانه را به چالش بکشد؟ در بهترین حالت شواهد برای پاسخ به این پرسش با پیچیدگی همراه است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: کشورهای عربی از تصمیم ترامپ در خروج از برجام با اشتیاق حمایت کردند. این در حالی است که نابودی توافق هسته ای ایران می تواند برای منطقه ای که در حال حاضر بشکه باروت است خطرناک باشد. به بیان صریح رهبران عربی علاقه مند ایده مجازات ایران توسط آمریکا هستند.

شاهزاده ترکی الفیصل رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی بر این عقیده است که شاید در آینده ایران همانند کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دکمه بزرگتر ترامپ را بپذیرند. وی افزود: « در آینده آن ها در مواجهه با خواسته های ترامپ در مورد امتیازات طولانی شدن مدت توافق هسته ای، برنامه موشکی و مداخله منطقه ای تغییر ذهنیت دهند.

نویسنده بر این عقیده است که استراتژی مناسب آمریکا در مقابل ایران کاهش قدرت ایران در منطقه است مشروط به این که برجام به عنوان عنصر ثبات منطقه ای حفظ شود. این در حالی است که غرایز ترامپ خلاف این نظر است. استراتژی جدی برای کاهش نفوذ ایران از سوریه آغاز خواهد شد. آمریکا موضع نظامی قوی خود در شرق رودخانه فرات را حفظ کرده و نیروهای نظامی خود در نقاط دیگر جنوب سوریه را افزایش داده است. هر چند که وی در اظهارات عمومی بارها خواهان خروج نیروهای آمریکا از سوریه بوده است اما این امر قدرت مداوم ایران در سوریه را تضمین خواهند کرد.

نقطه دیگر فشار بر ایران برای کاهش نفوذش عراق است. پیروزی گروه مقتدی صدر در انتخابات می تواند برای ایران نگرانی بیشتری ایجاد کند چرا که وی به طور آرامی درصدد توسعه روابط با عربستان سعودی است. این جنبش ممکن است بهترین فرصت را برای حفظ عراق عرب در مقابل ایران ارائه دهد با این فرض که واشنگتن به طور جدی از سعودی ها در مقابله با نفوذ منطقه ای ایران حمایت کند.

اگرچه عقب راندن یک رقیب ( ایران) غیرممکن به نظر می رسد اما با رجوع به گذشته در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان ؛ آن ها توانستند شوروی را ابتدا از جهان سوم و سپس از اروپای شرقی و در نهایت در کشور خود با شکست روبرو کنند. پس از یک دهه قدرت اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید. اما تلاش های گذشته برای مهار ایران با موفقیت همراه نبوده است. حمله صدام حسین به ایران در سال ۱۹۸۰ یک باتلاق هشت ساله ایجاد کرد ؛ حمله عربستان به یمن در سال ۲۰۱۵ علاوه بر ایجاد حمام خونین، منجربه حملات موشکی حوثی های مورد حمایت ایران به سرزمین سعودی شد. همچنین جنگ نیابتی در سوریه فاجعه بار بوده است.

اکنون اعراب خواهان این هستند که این بار این اقدام برای مهار و محدودیت ایران را آمریکا یا اسرائیل انجام دهند اما این برای امریکا به دلائل زیادی ایده بدی است. بزرگترین دلیل آن این است که هیچ حمایت سیاسی از آمریکا در جنگ علیه ایران وجود ندارد. بنابراین مسیر مهار ایران چیست؟ احتمالا این مسیر از مسکو عبور میکند. منافع روسیه در منطقه پیچیده است از یک سو در کنار ایران برای حفظ سوریه می جنگد و از سوی دیگر با اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دارای روابط دیپلماتیک و اقتصادی گسترده است.

آندری بیستریتسکی تحلیلگر سیاست خارجی روسیه گفت: «ایران متحد تاکتیکی ماست روسیه نیازمند مجموعه ای از شریک است» آندری فدوروف مدیر مرکز تحقیقات سیاسی روسیه گفت: «بر خلاف ایرانی که خواهان ماندن در سوریه هستند مسئله اصلی برای ما این است که چگونه این کشور را ترک کنیم»

نویسنده در پایان بر این تاکید دارد که دونالد ترامپ ماموریتی را علیه ایران آغاز کرده که فاقد هدف مشخص و روشنی است. اما پیشنهاد درست برای مقابله با ایران ترکیب صحیح مبارزه با نفوذ منطقه ای این کشور همراه با حفظ کنترل تسلیحات آن است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا