آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژیفوری

اختلالات اینترنتی در مجلس و با حضور جهرمی بررسی می‌شود

اختلالات اینترنتی

هفته آینده مجلس میزبان وزیر ارتباطات و رئیس کمیته رگولاتوری است تا مشکل کند شدن و اختلالات اینترنتی در کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

«رمضانعلی سبحانی‌فر» رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که باید مشخص شود چرا سرعت اینترنت کاهش یافته و باید هرچه سریعتر سرعت اینترنت افزایش یابد:

«کندی سرعت اینترنت به دلیل فیلترینگ تلگرام است. در حال حاضر به دلیل کاهش سرعت اینترنت و پایین آمدن کیفیت آن، امرار معاش تعداد زیادی از مردم که از طریق کسب و کارهای اینترنتی است، دچار مشکل شده و باید هرچه سریعتر سرعت اینترنت افزایش یابد.»

کاهش سرعت اینترنت پس از فیلتر شدن تلگرام، مشکلی‌ست که کلیه کاربران در هفته‌های اخیر به آن دچار شدند و مدیر رگولاتوری نیز آن را تایید کرد. اختلالات اینترنتی موجب شد تا تمامی فعالیت‌ها و کسب و کارهای مرتبط با فضای مجازیتحت تاثیر قرار گیرند؛ از تراکنش‌های بانکی معمول میان شهروندان گرفته تا برنامه نویسان متخصص؛ موضوعی که ضرر و زیان آن شعاع زیادی دارد.

به همین دلیل هم «محمدجواد آذری جهرمی» در هفته‌های اخیر تلاش کرد تا اختلالات به وجود آمده، رفع شود. هفته قبل جهرمی درپی اعتراضات عمومی و گزارشاتی که در همین مورد دریافت کرده بود با مدیران شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی و اپراتورهای تلفن همراه جلسه‌ گذاشت. در این جلسه پس از ارایه راهکارهای فنی، جهرمی تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت و اپراتورها را ملزم کرد که حداکثر ظرف ۲۴ ساعت آینده بر اساس راهکار های مطرح شده نسبت به رفع اختلالات در اینترنت اقدام کنند.

۲۴ ساعت بعد هم «مجید حقی» معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به دنبال دستور وزیر ارتباطات اعلام کرد:

«در حال حاضر با تلاش های به عمل آمده و مستقل از روال های متداول مالی و اداری و به صورت بسیج همه امکانات و نفرات، حجم اختلالات تا ۸۵ درصد مرتفع شده است.»

البته حقی به همین نتیجه اکتفا نکرد و از ادامه فعالیت‌ها تا رفع کلیه اختلالات خبر داد. به گفته او برخی شرکت‌های کوچکتر هنوز موفق به رفع نواقص نشده‌اند و تذکرات لازم به آنها داده شد و لازم است تلاش بیشتری داشته باشند. حقی تاکید کرد در صورت استمرار، لیست این شرکت‌ها اعلام خواهد شد.

اختلالات اینترنتی

منتها رفع اختلالات اینترنتی کار آسانی نیست، چراکه اپراتورها در این میان نقشی ندارند. «احمدرضا نخجوانی»، مدیرعامل شاتل در بیانیه‌ای که دیروز منتشر کرد گفت: «کیفیت نامناسب اینترنت در ماه‌­های اخیر، خارج از دایره‌ی اختیارات اپراتورها بوده است.»

به گفته نخجوانی کاهش سرعت اینترنت ناشی از دو عامل است. اول مصوبه ۲۶۶ که در آذر ماه ۹۶ تصویب شد و بر اساس آن اپراتورها دیگر اجازه­ باز گذاشتن سرعت را نداشتند و در نتیجه حق انتخاب از کاربران برای انتخاب سرویس‌­های حجمی گرفته شد. عامل دوم هم فیلترینگ تلگرام است که طی چند هفته­ گذشته اختلالات بسیار جدی در شبکه­ اینترنت کشور ایجاد کرد و کنترل آن به کلی از اختیار اپراتورها خارج است. او توضیح داد:

«در حقیقت، ما در کیفیت پهنای باند اینترنت که به دست­مان می­‌رسد دخل و تصرفی نداریم و پس از آن که محدودیت­‌های حاکمیتی بر آن اعمال می­‌شود، به دست­مان می‌­رسد. شواهد ما می­‌گوید پهنای باندی که به دست ما می‌­رسد دارای ماجراهایی‌ست که هفته‌­های قبل این مشکلات را نداشت. چه آن که این واقعیت انکارناپذیر است با محدودیت‌­های جدید، کاربران به شکل گسترده­ای از فیلترشکن­‌های مختلف استفاده می‌­کنند که خود باعث کندی دسترسی به اینترنت یا رویارویی با مشکلاتی در شبکه­ سرویس­‌دهنده ­ VPN می­‌شود که باز از اختیار اپراتوری مثل ما خارج است.»

وی همچنین به مسئولان گلایه کرد که اگرچه اپراتورها صلاحیت ندارند درباره­ مصلحت­ اندیشی­‌های حاکمیت برای اداره کشور اظهار نظر کنند، اما دست کم انتظار دارند از صحبت درباره­ نقش اپراتورها به عنوان عوامل اختلالات اخیر، خودداری شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا