آخرین خبرها

امارات: قطر با تحریم ها عاقلانه رفتار نکرده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات در آستانه یک ساله شدن قطع روابط چند کشور عربی با قطر گفت: دوحه در یک سال گذشته با تحریم ها عاقلانه رفتار نکرده و به اقدامات بحران زای خود ادامه داده است.

به گزارش ایرنا قرقاش روز جمعه در چند پیام توئیتری نوشت: عدم اقرار به ضرر رساندن به همسایه ها، مظلوم نمایی، خرید امنیت و انتظار رهایی، راهبردی است که شکست آن در سال های گذشته به اثبات رسیده است لذا به نفع دوحه است که نگاه خود را تغییر دهد.
وی افزود: قطر یک سال پس از بحران باید به این نتیجه رسیده باشد راه چاره در به کار گرفتن شرکت های روابط عمومی و مناقشات منطقه ای و دخالت خارجی برای حل تنش نیست. بلکه راه چاره در بازنگری سیاست هایی است که به ضرر دیگران است و از تروریسم و افراطی گری حمایت می کند.
قرقاش نوشت: دوحه از حمله به امارات ، هدف قراردادن عربستان و بی توجهی به امنیت بحرین و مصر سودی نخواهد برد. بازنگری در تصمیمات لازم است و مشکل قطر در آن است که طی سال ها امنیت همسایگان را هدف قرار داده و از افراطی گری و تروریسم در منطقه حمایت کرده است.
به نوشته وی، برخورد قطر با بحران طی سالی که گذشت گیج کننده و متناقض بوده است و به جای اینکه با واقع نگری برای حل بحران تلاش کند با آن به گونه ای برخورد می کند که بتواند از میراث سیاسی که این کشور را منزوی ساخته است ، محافظت کند.
سخنان قرقاش در حالی بیان می شود که آمریکا تلاش های وسیعی برای حل اختلاف میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس را آغاز کرده است.
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که از« عادل الجبیر» وزیر امورخارجه عربستان خواسته است هر چه زودتر به اختلافات با قطر پایان دهد.
اعضای شورای همکاری خلیج فارس قرار است شهریور ماه آتی در نشستی با حضور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در کمپ دیوید شرکت کنند.
برخی گزارش ها حاکیست که «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به مقامات آمریکایی اطلاع داده که حاضر است در این نشست شرکت و راجع به اختلافات خود با مقامات عربستان و امارات گفت وگو کند.
عربستان ، امارات ، بحرین و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود را با این کشور قطع کردند و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با قطر را هم بستند.
کشورهای تحریم کننده ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند، اما دوحه اعلام کرده است این کشورها هیچ دلیل قانع کننده ای برای ادعاهای خود در اختیار ندارند و به همین دلیل به این شروط عمل نکرده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا