آخرین خبرهااستان هااسلایدر

هیچ نقطه ای از استان دچار تنش آبی حاد نمی باشد /کشاورزان با در نظر داشتن صرفه جویی نگران آب کشاورزی نباشند

به گزارش تدبیرشرق کاظم لطفی اظهار داشت:‌ با تمهیدات گسترده شرکت آب منطقه‌ای گیلان هیچ نقطه‌ای از استان گیلان دچار تنش حاد آبی نیست و بروز برخی مشکلات و کمبود آب کشاورزی احتمالاً به‌دلیل اجرای طرح نوبت‌بندی کردن آب اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در مورد مشکل کمبود آب روستای پاچکنار شهرستان رشت افزود:‌ تاکنون گزارش خاصی در مورد کمبود آب این روستا به شرکت آب منطقه‌ای ارسال نشده و احتمالاً مشکل مربوطه در زمان اجرای طرح نوبت‌بندی آب به وجود آمده است.

لطفی اطلاعاتی در مورد برنامه آب‌گذاری شرکت آب منطقه‌ای گیلان ارائه داد و بیان داشت:‌ در این طرح که بنا به شرایط موجود استان مجبور به اجرای آن هستیم پس از ۸ روز رهاسازی آب در مناطق مختلف گیلان روند آب گذاری به مدت ۴ روز به صورت موقتی قطع می‌شود.

وی به زمان رهاسازی آب سد سفیدرود در تاریخ ۸ اردیبهشت اشاره کرد و ابراز داشت:‌ از زمان شروع عملیات رهاسازی آب تاکنون ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب از سد سفیدرود خارج شده که حجم بسیار زیادی از آن مربوط به بخش مرکزی و حوزه شهرستان رشت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان حجم آب سد سفیدرود تا تاریخ اول خرداد را برشمرد و تصریح کرد: حجم سد سفیدرود‌ در حال حاضر حدود ۸۴۰ میلیون متر مکعب است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۷۰ میلیون متر مکعب کاهش دارد.

لطفی میزان ورودی آب به سد سفیدرود را ۹۵ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و اظهار داشت:‌ این میزام حجم آب ورودی به پشت سد سفیدرود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که بالغ بر ۱۲۲ متر مکعب بر ثانیه تخمین زده می‌شد از کمبود منابع آبی استان گیلان حکایت دارد.

وی خروجی آب از سد سفیدرود را حدود ۱۷۰ متر مکعب بر ثانیه عنوان کرد و بیان داشت:‌ با توجه به تمهیدات اندیشیده شده شرکت آب منطقه‌ای گیلان و همکاری استانداری،‌ فرمانداران ‌و مشارکت کشاورزان تاکنون مشکل حاد و تنش آبی خاصی در استان گیلان گزارش نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان از تعمیر ۴۱۸ ایستگاه پمپاژ و راه‌اندازی آن توسط این شرکت خبر داد و گفت:‌ علاوه بر این اقدامات کار سرویس تعداد ۲۱۸ چاه عمیق نیز به خوبی انجام شد و این چاه‌ها پس از اتمام عملیات تعمیر و بازسازی وارد مدار شدند.

لطفی به دیگر اقدامات شرکت آب منطقه‌ای گیلان در راستای مدیریت منابع آبی اشاره کرد و ابراز داشت:‌ لایروبی بیش از یک هزار و صد کیلومتر از انهار و عملیات بازچرخانی آب از زهکش‌ها از جمله برنامه‌های عملیاتی شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای مصرف بهینه آب است.

وی به آمار ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی گیلان در مورد پیشرفت عملیات نشاءکاری استناد کرد و اظهار داشت:‌ طبق این گزارشات واصله تاکنون عملیات نشاءکاری در بیش از ۸۵ درصد اراضی شالیکاری استان گیلان توسط کشاورزان به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان سطح کل اراضی استان را حدود ۲۱۸ هزار هکتار اعلام کرد و ابراز داشت:‌ از این میزان حدود ۱۷۱ هزار هکتار در داخل شبکه آبیاری سد سفیدرود قرار گرفته است و مابقی آن نیز یعنی ۶۶ هزار هکتار دیگر خارج از شبکه قرار دارد.

لطفی با اشاره به روند ساخت چند سد بزرگ در مناطق مختلف استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر سد پلرود رودسر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد،‌ شفارود رضوانشهر با پیشرفت ۳۵ درصد و دیورش رودبار با پیشرفت ۱۰ درصدی در حال انجام و طی کردن مراحل ساخت هستند.

وی تعداد سد‌های لاستیکی در حال ساخت گیلان را نیز ۱۰ مورد ذکر کرد و اظهار داشت:‌ عملیات اجرایی ساخت این تعداد از سد‌های لاستیکی استان گیلان نیز با درجات مختلف پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و بهره‌برداری از چند مورد آن‌ها نیز تا پایان امسال دور از ذهن نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با درخواست مجدد از کشاورزان برای مدیریت بهینه آب عنوان کرد:‌ تمام تلاش شرکت آب منطقه‌ای در کنار جلوگیری از بروز هرگونه تنش آبی در استان ‌گیلان پیاده کردن راهکارهایی جهت حل کمبود آب در برخی مناطق استان است.

/تسنیم

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا