آخرین خبرهااقتصادیملی

احتمال کاهش قیمت خودروهای داخلی با افزایش عرضه

کاهش قیمت خودروهای داخلی

نرخ خودروهای داخلی در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سمت و سوی خود را عوض کرد تا بازار اولین روز خرداد ماه را با کاهش قیمت محصولات داخلی آغاز کند. شنیده‌ها حاکی از آنست که خودروسازان میزان تولیدات خود را افزایش دادند تا توازن در بازار عرضه و تقاضا ایجاد شود.

افزایش عرضه و آرامش بازار

با اینکه تمام خودروهای داخلی در ماه گذشته افزایش قیمت داشتند اما در آخرین هفته اردیبهشت ماه، این روند برعکس شد و سیر نزولی به خود گرفت. «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در گفتگو با دیجیاتو علت این امر را عرضه بیشتر خودرو در بازار عنوان کرد و توضیح داد:

«اگر خودرو به اندازه کافی در بازار عرضه شود، قیمت خودرو دو نرخی نشده و افزایش نمی‎یابد اما زمانیکه محدودیت در عرضه باشد، خودرو دو نرخی می‌شود.»

به گفته موتمنی تا بهمن ماه سال گذشته قیمت خودرو در کارخانه با قیمت بازار فاصله کمی داشت. بعد از آن با محدودیت عرضه مواجه شدیم و قیمت خودرو در بازار بیشتر شد، از فرودین ماه هم هیچ خودرویی وارد بازار نشد به همین دلیل فاصله قیمت کارخانه و بازار در خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون به ۷ میلیون تومان رسید. اما از چهارشنبه هفته گذشته عرضه محصولات بیشتر شد و قیمت خودروها تا یک و نیم میلیون تومان کاهش یافت.

او معتقد است افزایش نرخ ارز بر خودروهای وارداتی و مونتاژی تاثیرگذار است و برای ایجاد ثبات قیمت در خودروهایی که ارز بری دارند باید ثبات ارز به وجود آورد. او تاکید می‌کند که خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان نباید افزایش قیمت داشته باشند:

«خودروسازان برای تولید خودروهای داخلی در بازه قیمتی کمتر از ۴۵ میلیون تومان هیچ مشکلی ندارند، چراکه قطعات این خودروها در داخل کشور تولید می‌شود. البته ممکن است خودروهای مونتاژی که قطعه وارد می‌کنند با مشکل تامین قطعات و تولید خودرو مواجه شوند.»

کاهش قیمت خودرو

قیمت خودروها در بازار

بر اساس آخرین اخبار، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افت یک میلیونی به ۳۶ میلیون تومان و ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با همین میزان کاهش به قیمت ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار رسید. همچنین پژو ۲۰۷ اتومات ۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشت و هم اکنون با قیمت ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

طی چند روز گذشته تاکنون قیمت پژو ۴۰۵ GLX نیز با افت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی به ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار رسیده است. همچنین سمند EF7 نیز که تا پیش از این ۳۷ میلیون تومان فروخته می‌شد امروز در بازار با مبلغ ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.  ضمن آنکه قیمت سمند LX که در هفته گذشته به ۳۵میلیون و ۳۰۰ هزار رسیده بود امروز ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

بحث برسر قیمت خودروهای داخلی

افزایش قیمت خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر پای وزیر صنعت و پس از آن کمیسیون صنایع و معادن مجلس را به این موضوع باز کرد. وزیر صنعت به افزایش قیمت خودروهای داخلی تا سقف ۹٫۶ درصد چراغ سبز نشان داد و قرار شد تا هیئت دو نفره کمیسیون صنایع و معادن مجلس از خطوط تولید و انبارهای خودروسازی بازدید کنند و به شایعه احتکار خودرو توسط خودروسازان که چندی پیش توسط مجلسیان مطرح شده بود، رسیدگی کنند.

با این حال بحث بر سر سقف افزایش قیمت خودروهای داخلی هنوز داغ است. چراکه خودروسازان معتقد به افزایش ۲۴ درصدی قیمت خودرو هستند، اما وزیر صنعت با افزایش ۹٫۶ درصدی و کمیسیون صنعت و معدن با افزایش ۵ درصدی موافق است. «محمدرضا منصوری» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در این باره می‌‎گوید:

«احتکار خودرو توسط خودروسازان، افزایش قیمت به بهانه گرانی دلار به هیچ وجه توجیهی ندارد و خودروسازان باید خودروهای با کیفیت به مردم ارائه دهند. ۲۰ درصد قطعات خودروها وارداتی و ۸۰ درصد داخلی است و افزایش دلار تاثیری بر خودروهای داخلی ندارد. کمیسیون صنایع و معادن با فشار به خودروسازان اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد و حداکثر افزایش قیمت خودرو می‌تواند ۵ درصد باشد.»

افزایش قیمت خودروهای داخلی به متغییرهای زیادی وابسته است که همه آنها باید بررسی شود. از وضعیت قطعه سازان و تامین مواد اولیه گرفته تا نرخ ارز و تقاضای بازار، اما آنچه بدیهی‎ست افزایش یافتن قیمت خودروهای داخلی‌ست. با این حال مهمتر از موضوع افزایش یا کاهش قیمت، ارتقاء کیفیت محصولات است، موضوعی که خودروسازان نتوانستند در آن رضایت مشتریان را جلب کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا