آخرین خبرها

اتحادیه اروپا: تعهد ما درباره سه قرارداد هسته‌ای با ایران پابرجاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: تا وقتی ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد اتحادیه اروپا به سهم خود به پایبندی به تداوم کامل و موثر تعهداتش ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، میگل آریاس کانیته در کنفرانس خبری بعد از مذاکره با علی‌اکبر صالحی که صبح روز شنبه در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: ما امروز با یکدیگر دیدار کردیم تا تداوم تعهدات کمیسیون اروپا و سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به اجرای برجام و به طور اخص زمینه سه توافق که به همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز مرتبط می‌شود را تایید کنیم.

وی گفت: ما معتقدیم تداوم اجرای برجام که با اجماع مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفت، برای توسعه و پیشرفت منطقه و صلح و امنیت جهانی بسیار حیاتی است.

کانیته اظهار کرد: برجام حاصل بیش از یک دهه دیپلماسی چندجانبه موفق و بیانگر ضرورت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و عنصر کلیدی در ساختار منع اشاعه هسته‌ای جهانی است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۰ گزارش متوالی تایید کرده که ایران تعهدات هسته‌ای تحت برجام خود را اجرا کرده و مادامی که ایران به تعهداتش پایبند است، اروپا نیز به تداوم کامل و موثر تعهداتش ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به دیدارش از ایران، گفت: ما در این دور از مذاکرات پیشرفت‌هایی که از روز اجرایی شدن برجام تاکنون انجام شده است را مرور می‌کنیم از جمله اینکه ما به برقراری سریع ارتباطات در سطوح بالا بین کمیسیون اروپا و سازمان انرژی اتمی اقدام کردیم که به صدور بیانیه مشترک در آوریل ۲۰۱۶ با موضوع همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای انجامید. کمیسیون اروپا برنامه تحقیقاتی هسته‌ای خود را برای حضور ایرانیان ایجاد کرده است، ضمن اینکه اقداماتی در جهت تبادل و بازدیدهای متقابل دانشمندان هسته‌ای تاکنون صورت پذیرفته است.

وی گفت: تعدادی پروژه در دست اجراست در زمینه همکاری‌های ایمنی هسته‌ای از جمله پروژه استرس تست، فاز یک نیروگاه اتمی بوشهر، پروژه آماده‌سازی ایجاد مرکز ایمنی هسته‌ای در ایران و پروژه افزایش توانمندی‌های مرکز نظام هسته‌ای ایران.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا همچنین از گرد هم آوردن متخصصان ایمنی هسته‌ای ایران و اروپا و عمیق‌تر کردن سطح ارتباط کاری‌شان سخن گفت و افزود: متخصصان ایرانی در کنفرانس دو سالانه نظام ایمنی هسته‌ای اتحادیه اروپا(ENSREG) و بررسی دقیق استرس تست راکتوری در دست ساخت شرکت کردند. متخصصان ایرانی به منظور حضور در شروع به کار پروژه سمیرا( SAMIRA)اتحادیه اروپا که به کاربردهای غیرنیروگاهی انرژی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای می‌پردازد، دعوت شدند.

وی ادامه داد: ایران و اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای برگزاری یک سمینار فنی با موضوع مسئولیت مدنی شخص ثالث و بیمه به عنوان یک عامل مهم در هر برنامه هسته‌ای هستند.

وی گفت:‌ کمیسیون اروپا از تلاش‌های ایران در کنترل استفاده ایمن و مسئولانه از انرژی هسته‌ای از جمله پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط قویا حمایت می‌کند.

کانیته اظهار کرد: در پرتو همکاری‌های نزدیک ایران و اروپا همچنین قرار شد سومین سمینار عالی‌رتبه همکاری‌های هسته‌ای اواخر نوامبر ۲۰۱۸ در بروکسل برگزار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما از تقویت روابط در تمامی سطوح و توسعه بیشتر این روابط در ماه‌ها و سال‌های آتی استقبال می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا