آخرین خبرهااستان ها

میراث فرهنگی مسئول برگزاری جشنواره چای لاهیجان نیست | فرماندار املش ابتکار عمل به خرج دهد

در پی درج خبری در سایت دیار میرزا با عنوان ” اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کم کاری کرده است” در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۲۳ به شماره خبر ۴۰۲۷۷۷ ، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گیلان جوابیه ای بدین شرح منتشر کرده است. مقتضی است جوابیه فوق در آن رسانه وزین منتشر شود.

تدبیرشرق/از اداره کل میراث فرهنگی گیلان درباره عدم برگزاری جشنواره چای در این شهرستان، میراث فرهنگی جوابیه ای صادر کرد.

متن این جوابیه بدین شرح است:

برپایی جشنواره های بومی و محلی با هدف شناسایی محصولات کشاورزی گیلان و خاستگاه آن به مردم استان و کشور حرکت خوبی است که در سالهای اخیر آغاز شده و با اقبال عمومی مواجه شده است. طبعا این استقبال به حدی بوده است که برخی ادارات مرتبط با فرهنگ و آیین این مرز و بوم راساً اقدام به برپایی جشنواره هایی از این دست کنند که مایه مباهات و نشان دهنده ی کارنامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در اشاعه این جشنواره ها در پاسداشت فرهنگ و جشن های شکرانه برداشت محصول است.

با این حال لازم می بینیم در پاسخ به انتقادات فرماندار محترم املش در کارگروه بوم‌گردی شهرستان نکاتی را یادآوری کنیم.

نخست، برپا کننده و مسئول برگزاری جشنواره چای در لاهیجان فرمانداری لاهیجان بوده است. تبعا همه دستگاه ها اجرایی با محوریت و هماهنگی عالی ترین مقام شهرستان به ایفای نقش در برگزاری این جشنواره پرداخته اند.

دوم، همچنین دبیر جشنواره چای لاهیجان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان بوده است.

سوم، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنار دیگر دستگاه های اجرایی همچون سازمان چای صرفا مشارکت کننده در جشنواره بوده است.

چهارم، در برگزاری این جشنواره اگرچه در یک سوی قضیه دستگاه های دولتی قرار داشته اند، اما نباید از این نکته غافل بود که نقش اثرگذار سازمانهای مردم نهاد و بخش خصوصی صنعت چای عامل تعیین کننده در شکل دهی این رویداد فرهنگی بوده است.

بنابراین، فرماندار محترم املش می توانند همچون دیگر فرمانداران استان که در هفته های اخیر به برپایی جشنواره هایی از قبیل جشنواره بهار نارنج در لنگرود، گل گاوزبان در رودسر، توت فرنگی در صومعه سرا، گل محمدی در شفت و … ابتکار عمل به‌خرج داده و جشنواره هایی متناسب با فرهنگ و آیین مردم خونگرم و با اصالت املش که سابقه تاریخی در صنعت چای داشته و دارند برپا کند.

لارم به ذکر است در این راه، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از حمایت معنوی خود در برپایی چنین مراسمی دریغ نخواهد کرد.

امید می رود، مجموعه ارکان دولت در گیلان با هدف معرفی جاذبه های گردشگری و توانمندی تولید کشاورزی و رونق اقتصاد محلی، برگزاری جشنواره های بومی محلی را هر سال به خلاقانه ترین شیوه ممکن برگزار کرده و گامی در جهت توسعه استان بردارند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا