آخرین خبرها

چندصدایی در اردوگاه منتقدان برجام/اعلام برائت از یک بیانیه

چندصدایی در اردوگاه منتقدان برجام/اعلام برائت از یک بیانیه

نماینده قم:خروج آمریکا از برجام را پُتک بر سر دولت نکنیم|فلاحت‌پیشه:برجام تصمیم نظام بود نه دولت

فائزه عباسی: همه چیز از هفته پیش شروع شد وقتی ترامپ خود را مقابل دوربین رسانه ها قرار داد تا ماحصل دولت پیش از خود را پنبه کند. ترامپ با صدور یک فرمان از برجام خارج شد.(اینجا) فارغ از جنجالی که در دنیا به پا شد اما در درون مرزهای کشور، مخالفانی که زمانی در مجلس به هر ترفندی دست زدند تا مانع از تصویب برجام شوند این روزها  که برجام با چالش مواجه شده است اگر نگوییم بر طبل شادمانه می کوبند حداقل سخت در شیپور اختلافات می دمند؛ وقتی صحبت از وحدت می شود می گویند روحانی عذرخواهی کند. سوال اینجاست که آیا این عقیده همه جناح راست و منتقد دولت است؟  آیا تصویب برجام یک تصمیم یکجانبه از سوی دولت بوده که تنها عذرخواهی یک نفر شرط وحدت شده است؟

کشمکش بر سر بیانیه خبرگان

اما درخواست عذرخواهی روحانی از کجا کلید خورد؟ چند روز بعد از آنکه ترامپ خروج از برجام را اعلام کرد مجلس خبرگان بیانیه ای را در محکومیت این اقدام با امضای ایت الله جنتی صادر کرد البته این بیانیه تنها رفتار آمریکا را محکوم نکرد و از روحانی نیز خواست تا عذر خواهی کند

این بیانیه واکنش های متفاوتی داشت از جمله علی مطهری به عنوان نایب رئیس دوم مجلس نسبت به این بیانیه موضع گرفت و در نامه ای خطاب به آیت الله جنتی  نوشت:  در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رییس‌جمهور خواسته‌اید که به خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند. آیا این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟همچنین گفته‌اید در صورت اخذ نشدن تضمین‌های جدی و محکم از اروپایی‌ها، خروج از برجام تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود.(اینجا)

البته اینکه مطهری به این بیانیه واکنش نشان دهد خیلی جای تعجب ندارد اما وقتی احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران  و عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان لب به سخن باز کرد و آن را بیانیه آیت الله جنتی خواند این تلقی پیش آمد که حتی در میان منتقدین نیز وحدت نظر وجود ندارد. خاتمی در نشست خبری اش در روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت:تعجیلی در ابتدا صورت گرفت که سایت خبرگان بیانیه را به نام خبرگان رهبری در این سایت درج کرد ولی بلافاصله اصلاح شد که این بیانیه مربوط به رئیس مجلس خبرگان رهبری است.

خاتمی ادامه داد: مجلس خبرگان زمانی که بیانیه‌ای صادر می‌کند بر بند بند آن نسبت به موضع خود تصریح می‌کند ولی در بیانیه اخیر کلمه‌ای از مجلس خبرگان نیامده و تنها ریاست مجلس خبرگان به عنوان یک صاحب نظر بیانیه صادر کرده‌اند.

البته خاتمی نسبت به اظهارات علی مطهری هم واکنش نشان داد و گفت:  انتظار بر این بود کسانی که می‌خواستند اظهارنظر کنند اصلاحات را هم در نظر می‌گرفتند ولی برخی افراد به دنبال تخریب خبرگان بودند تا بیانیه‌ای که از سوی این نهاد نیست به نام آن تمام کنند و سرمایه نظام را بکوبند.طبق قانون اساسی در کشور همه افراد در مسائل جزئی و کلی کشور حق اظهارنظر دارند و رئیس مجلس خبرگان رهبری هم اظهارنظر دارد و این که گفته می‌شود مجلس خبرگان دخالت در دیپلماسی کرده سخن شایسته‌ای نیست.(اینجا)

خروج آمریکا را پتک برای داخل نکنیم

وقتی پای صحبت دیگر منتقدان دولت می نشینیم برخی از انها مانند امیرابادی نماینده قم گرچه از نقدهایش کوتاه نمی آید  اما برخلاف برخی دوستانش که اصرار دارند همچنان در مسیر تندروی بدوند جانب اعتدال را رعایت می کند. او به خبرانلاین می گوید اینکه رئیس جمهور لب به عذرخواهی باز کند بد نیست و می تواند باعث تقویت فرهنگ عذرخواهی شود، این مسئله در دنیا مرسوم است. او در ادامه اما این را هم می گوید که «برجام با تمام نقایصش قراردادی بود که مجلس تصویب کرد و در شورای عالی امنیت ملی با افزودن بندهایی به تایید مقام معظم رهبری رسید لذا اینکه ما به دنبال مقصر بگردیم و تلاش کنیم همه چیز را به گردن آن بیندازیم کمکی به کشور ما نمی کند و فقط انسجاممان را زیر سوال می برد.»

امیر آبادی با بیان اینکه شاید در مقطعی بهتر بود روحانی به حرف منتقدانش گوش میداد گفت: اما حالا اینکه بخواهیم امروز را پتکی کنیم بر سر تیم مذاکره کننده زیبنده ما نیست.

عذر خواهی را قبول ندارم

حشمت الله فلاحت پیشه از جمله نمایندگانی است که سابقه حضور در حزب موتلفه اسلامی را دارد حزبی که یکی از قدیمی‌ترین احزاب جناح راست محسوب می شود. او درباره موضع گیری های منتقدین نسبت به برجام و حسن روحانی به خبرآنلاین گفت: برجام تصمیم نظام بود و امروز هم هر تصمیمی گرفته می شود تصمیم نظام است و نمی توان آن را متوجه یک گروه بدانیم.

او ادامه داد: من هنوز هم معتقدم تصمیم تصویب برجام بهترین تصمیم بود؛ چرا که اگر این کار انجام نمی شد ایران ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار می گرفت و این مسیری بود که مارا به به جنگ و تحریم می رساند. و اتفاقا آمریکایی ها خیلی تمایل دارند این موضوع اتفاق بیفتد و ایران از بر جام خارج شود

فلاحت پیشه گفت: اینکه در درون کشور برخی عنوان می کنند دولت باید عذرخواهی کند من اصلا این موضوع را قبول ندارم چرا که دولت توانست تا حدودی بحران  را عقب براند و کشور را به پیش ببرد.

او با انتقاد از صحبت‌های منتقدین گفت: امروز وقت این حرف ها نیست ما در بسیاری از کشورها شاهد این هستیم که گروه ها پای اشتباهات دولت هایشان می ایستند درحالی که ما خلاف آن را در کشور خود شاهدیم آن هم در شرایطی که اشتباهی هم صورت نگرفته و امضای برجام یک تصمیم خوب بود.

نگاه به پشت سر تصادف به بار می آورد

از اعضای هیات رئیسه کمیسیون امنیت است و مردم فسا را در مجلس دهم نمایندگی می کند محمدجواد جمالی  که برخاسته از جناح راست و ساکن فراکسیون مستقلین است به خبرانلاین  گفت : برجام از ابتدا مخالفان و موافقان داشت که هر دو محترم است.

او گفت : از همان روز برجام به منافع ملی ما گره خورده بود لذا همانطور که در آمریکا علی رغم اختلافات یک صدا از درون بلند می شود ما نیز اختلافات را کنار بگذاریم چرا که امروز به هیچ عنوان امروز وقت شماتت همدیگر نیست. امروز باید منعکس کننده یک صدا باشیم اینکه  دائم بگوئیم “دیدید گفتیم” قطعا این  کاری نیست که در نهایت منافع ملی را تامین کند و ثمره اش را دشمن مصادره خواهد کرد. لذا این صحبت ها که چه کسی مقصر بوده یانبوده و با چه کسی باید عذر خواهی کند مهم نیست مهم این است که امروز باید چه کارکنیم.

او در پایان گفت دوستان فراموش نکنند در لحظه رانندگی اگر زیاد به پشت سر نگاه کنیم این خود موجب تصادف می شود. ما  رو به جلو حرکت می کنیم هرچند گاهی لازم است به پشت سر هم نگاه کنیم اما عمده توجه با به سمت جلو باشد.

۲۹۲۱۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا