آخرین خبرها

المؤید: صدر به دنبال حفظ و گسترش روابط عراقى -عربى است

المؤید: صدر به دنبال حفظ و گسترش روابط عراقى -عربى است

شیعیان در پارلمان اکثریت قاطع دارند | صدری‌ها به تنهایی قادر به تشکیل دولت نیستند

زهره نوروزپور: نتایج انتخابات پارلمانی عراق از پیروزی حزب سائرون به رهبری مقتدی صدر حکایت دارد. برخی معتقدند ممکن است نخست وزیری آینده عراق از آن صدر شود. در این باره با علی المؤید، تحلیل گر سیاسی عراق گفتگو کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید:

نتایج انتخابات عراق را چطور ارزیابی می کنید؟

بی شک پیروزى قاطع ملت عراق با رهبرى مرجعیت بزرگوار نجف اشرف در منهدم ساختن دولت پوشالى داعش و بازگشت حاکمیت دولت عراق بر تمام جغرافیاى ان را می توان از مهمترین رویدادهاى تاریخ معاصر عراق دانست که تأثیرهای آن تا مدت هاى طولانى در اذهان عمومى مردم و دیگر کشورهاى منطقه و جهان خواهد ماند.

جهان، امروز، عراق را پیروز اول علیه تروریسم داعشى در منطقه قلمداد میکند که خود شایان توجه و دقت است. از زاویه دیگر عراق توانسته با تمام مشکلات امنیتى و معیشتى خود چارچوب دموکراسى و گردش سلطه را با حفظ زمان بندى هاى قانونى حفظ و صیانت کند.

در ١۵ سال گذشته شاهد ۵ انتخابات پارلمانى موفق بودیم که این خود بسیار مهم و قابل تحسین است.
بی شک هفته هاى آینده شاهد گفتگوهاى سیاسى عمیقى بین احزاب پیروز را خواهیم داشت که خود مقدمه اى واجب براى تشکیل حکومت آینده عراق خواهد بود.

پیروزی مقتدی صدر چه تاثیری در آینده عراق داد؟ برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که اداره عراق به شیعیان می‌رسد. نظر شما چیست؟

جریان آقاى صدر در نتایج اولیه حایز ۵۵ کرسى پارلمان شدند که رقم مهم و بالایى است ولى همان طور که میدانید در سیستم پارلمانى عراق براى تشکیل حکومت نیاز به بیش از ١۶٠ کرسى هست. فلذا جریان صدر یا دیگر جریان ها قادر به تشکیل حکومت به تنهایى نیستند و نیاز به ائتلاف هاى سیاسى گسترده ترى هستند.

از سوى دیگر فاصله لیست صدر با لیست دوم و سوم بسیار کم هست. لیست دوم، فتح با ۵١ کرسى و لیست سوم نصر با ۴٨ کرسى رقم هاى بالایى را دارند.

از لحاظ تعداد کرسى هاى کل شیعیان بی شک رقم بیش از ١٧٠ کرسى خواهد بود که به معناى اکثریت قاطع سیاسى شیعیان در پارلمان آینده است.

دولت تکنو کراتی که آقای صدر از آن صحبت می کند و مورد استقبال کشورهای خلیج فارس واقع شده است را چه طور ارزیابی می کنید؟ چرا اعراب استقبال کردند چه نفعی برای آنها دارد؟

دیدگاه اقاى صدر قائم بر وجود احزاب در پارلمان و وجود مستقلون و تکنوکرات ها در حکومت است.

به این معنا که احزاب براى دور نگه داشتن حکومت از فشارهاى سیاسى باید وزراى غیرسیاسى را سرکار بیاورند و نقش شان فقط در مراقبت و قانونگذارى محدود شود تا حکومت کارهاى خود را بدور از فشارهاى حزبى به نحوى بهتر اجرا کند. این دیدگاه از حیث مبدأ مشکلى ندارد اما از لحاظ اجرایى کاملا موفق نیست.

با وجود تعدد کثیر احزاب، قومیت ها، مذاهب و جریان ها در عراق یک حکومت تکنوکرات یک حکومت نه چندان قوى و نه چندان کار آمد خواهد بود و احزاب در پارلمان نیز قادر به فشار بر حکومت خواهند بود. در حالى که مشارکت آنها در حکومت این فشار را به نسبت زیادى کم خواهد کرد.

چندماه قبل از انتخابات عراق مقتدی صدر به عربستانسفر کرد و این سفر جنجال خاص خودش را در منطقه به همراه داشت، آمد و رفت قبل از انتخابات ایشان را چگونه ارزیابی می کنید؟

صرف دیدار صدر از سعودى را نمیتوان یک توطئه یا جنجال قلمداد کرد. جریان صدر قائل به حفظ و گسترش روابط عراقى -عربى است که خاستگاه آن پیشینه سیاسى -قومى این جریان است. صدر در پى یک نوع توازن سیاسى با کشورهاى همسایه عراق است.
در موضوع تشکیل حکومت، وى قادر به خروج از دایره احزاب شیعى نیست هر چند این مساله را به صورت مستقیم طرح نکند.

جریان صدر یک جریان شیعى -مردمى با دیدگاهى مذهبى است و این مساله قابل انکار نیست. صدر میخواهد با ادبیات میهنى روابط خود را با دیگر جریان هاى مذهبى و قومی عراق و منطقه حفظ کند اما این به معناى خروج از اجماع شیعه از لحاظ عملى نیست و قادر به آن نیز نیست.

عراق خروج آمریکا از برجام را نگران کننده خواند، (البته موضع دولت العبادی بود) چرا عراق این موضع را گرفت؟ برچام چه تاثیری در روند روابط ایران و عراق با توجه به دولت آینده دارد؟

عراق معتقد است که امنیت و ثبات منطقه قائم بر گفتگوى دولتهاى آن و روابط حسنه جهانى است لذا از پشتیبانان انعقاد برجام بین ایران و کشورهاى ۵+١ بود و انرا براى صلح و امنیت جهانى مهم قلمداد کرده و میکند.

از سوى دیگر نقض برجام از سوى امریکا را یک عمل اشتباه و مخالف با اصول قراردادهاى بین المللى میداند.

حفظ مصالح و امنیت کشورهاى همسایه و منطقه به صورت زنجیر وار به هم متصل است و نمیتوان انرا از هم تفکیک کرد.

برخی تحلیلگران می گویند در انتخابات پارلمانی لبنان حزب الله پیروز شد، در عراق جریان صدر و  در نهایت در سوریه دولتی روی کار است که همسو با جمهوری اسلامی است. تصور شما از این تحلیل و به اصطلاح این اضلاع شیعی چیست؟

میتوان گفت مسئله سوریا و لبنان از لحاظ سیاسى و نظامى به هم مرتبط تر از مسأله عراق است. پیروزى جریان صدر را نمیتوان با وجود اسد یا پیروزى سیاسى حزب الله در لبنان مرتبط خواند.

۵۲۳۱۰

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا