آخرین خبرها

آغاز دیدار موگرینی و وزیران خارجه سه کشور اروپایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آغاز دیدار موگرینی و وزیران خارجه سه کشور اروپاییبه گزارش انتخاب، این دیدار در آستانه نشست طرف های اروپایی برجام با وزیر خارجه کشورمان که قرار است ساعتی دیگر در شورای اروپا برگزار شود صورت گرفت.
فدریکا موگرینی نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجه پیش از آغاز این نشست در جمع خبرنگاران تائید کرد که فردا ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت)، ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در نشستی درباره اینکه اروپا در جهت ادامه برجام چه کار می تواند انجام دهد؛ دیدار خواهند داشت. 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که برای آنان در درجه اول جنبه امنیتی معاهده یعنی جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی دارای اهمیت است. 
موگرینی با یادآوری اینکه در نیمه دوم جلسه فردا محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به آنها خواهد پیوست ، افزود:ایران و اتحادیه اروپا بر تعهد خود به ادامه برجام تاکید خواهند کرد.
وی در پاسخ به خبرنگاران در مورد اینکه منظور ایران از تضمین چیست؟، گفت که وی در موقعیت فعلی در مورد تضمین ها اظهارنظری نمی کند.
موگرینی افزود: اروپا در کنار سایر بازیگران از جمله روسیه و چین که برخی از آنها با ایران روابطی از جمله داد و ستدهای اقتصادی دارند در مورد اقداماتی که می تواند به حفظ برجام منتهی شود رایزنی خواهد کرد. 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این کار دشوار خواهد بود در عین حال ابراز امیدواری کرد که با رویکرد هماهنگ جامعه جهانی در این خصوص برداشتن قدم هایی برای ادامه برجام ممکن خواهد بود.
وی یکی از پیش بینی های برجام را فراهم کردن منافع اقتصادی برای مردم ایران عنوان کرد که در گفت وگوها مورد بحث قرار خواهد گرفت.
موگرینی توضیح داد که فردا (۱۶ می) گزارشی در این رابطه به سران ۲۸ عضو اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد و علاوه بر آن در داخل کمیسیون اتحادیه اروپا نیز گفت وگوهایی انجام خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کند ظریف آماده گفت وگو بر سر برنامه موشکی و سایر موارد باشد؟، تاکید کرد که در جلسه امشب فقط بر سر توافق اتمی گفت وگو خواهد شد. 
موگرینی اظهار داشت که از سایر موارد مورد اختلاف از جمله برنامه موشکی آگاهی دارد اما امشب فقط برنامه اتمی مورد بحث خواهد بود.
همچنین بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز در جمع خبرنگاران افزود: برجام ارزش حفظ کردن را دارد و با همکاری سایر طرف های اروپایی در جهت این توافق تلاش خواهد کرد.
وی همچنین در سخنان ادعایی خود نسبت به برنامه موشکی ایران و اتباع دو تابعیتی اظهار نگرانی کرد و افزود: در این باره با طرف ایرانی گفت وگو خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا