آخرین خبرها

معاون وزیر خارجه روسیه: سخنی از امتیاز دادن ایران در برجام نگفته ام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر خارجه روسیه: سخنی از امتیاز دادن ایران در برجام نگفته ام

به گزارش انتخاب، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که به هیچ وجه سخنی از امتیاز دادن ایران برای حفظ توافق هسته ای (برجام) مطرح نکرده است.

«سرگئی ریابکوف» سه شنبه شب در مسکو با بیان این مطلب توضیح داد: «به هیچ وجه نگفته ام که ایران باید امتیاز بدهد.»

ریابکوف با بیان اینکه خبرگزاری اینترفاکس تمامی صحبت های امروز او را به درستی (به زبان انگلیسی) بازتاب داده بود، ادامه داد: فقط تیتر این خبر کاملا برعکس اظهارات من بود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه چندین رسانه امروز در محل سخنرانی وی حضور داشتند و هیچ کدام چنین اشتباهی نکرده اند، یادآور شد: در همین رابطه با خبرگزاری اینترفاکس تماس گرفتم و گفتم آن تیتری که صحبت های من را برعکس نشان می دهد را تغییر دهند و اینترفاکس هم قول داد که این کار را انجام دهد.

ریابکوف در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا خبرهای امروز برخی از رسانه های جهان و ایران به نقل از شما، اشتباه برداشتی بوده است، گفت: بله، این اخبار به هیچ وجه با واقعیت تطابق ندارد و ما به هیچ وجه از ایران نمی توانیم بخواهیم که امتیازی بدهد بلکه معتقدیم برجام یک توافق کامل و متوازن است که طرفین روی آن بسیار فکر کرده اند و باید حفظ شود.

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: اینکه اکنون چیز دیگری از ایران خواسته شود، کاملا نادرست، غیرسازنده و زیان بار است؛ برعکس ما اکنون باید به همراه ایران شرایطی را فراهم کنیم که از فعالان اقتصادی فعال در ایران، دفاع شود.

وی افزود: اگر ایران ببیند که چنین شرایطی فراهم می شود آنگاه امکان حفظ برجام بالا می رود و روسیه همراه با ایران در این جهت حرکت خواهد کرد.

ریابکوف افزود: می خواهم سخنی که در نشست گفتم را بار دیگر تکرار کنم؛ هفت رسانه اظهارات امروز من را انعکاس دادند که در آن گفتم هم اکنون برخی دولت ها تلاش می کنند تا موضوعاتی همچون سیاست منطقه ای ایران و برنامه موشکی این کشور را که در برجام مورد بحث نبودند را مطرح کنند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: همچنین در این نشست گفتم، زمانی که در خصوص رسیدن به برجام گفت وگو می کردیم، همه طرفین با فکر (دور اندیشی) تصمیم گرفتند تا موضوعاتی غیر از برنامه هسته ای ایران و تحریم ها را مورد بحث قرار ندهند.

ریابکوف با بیان اینکه ما این کار را کردیم و به توافق هسته ای (برجام) دست یافتیم، توضیح داد: دلیل این تصمیم آن بود که بتوانیم به یک توافق جامع دست یابیم؛ اگر اکنون کسی بخواهد دوباره آن موضوعات را مورد بحث قرار دهد، شرایط خطرناکی پدید می آید و ما دقیقا از همین شرایط نگران هستیم؛ به همین خاطر من به هیچ وجه نگفتم که ما خواستار این هستیم که ایران امتیازاتی بدهد.

برخی رسانه های خارجی روز سه شنبه به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بودند که حفظ توافق هسته‌ای ایران (برجام) بدون اینکه تهران امتیازات جدیدی واگذار کند، غیرممکن خواهد بود اما ریابکوف این خبر را تکذیب کرد.

 دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که از برجام خارج می شود. این اقدام وی با مخالفت شدید طرف های دیگر برجام روبرو شد.

طرف های اروپایی اعلام کرده اند که به توافق هسته ای پایبند هستند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان رایزنی های خود درباره توافق هسته ای را که به دستور روحانی صورت می گیرد، از شنبه شب آغاز کرد.

محمدجواد ظریف ابتدا به چین و روسیه رفت و امروز وارد بروکسل شد. وی قرار است روز چهارشنبه در بروکسل با وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا