آخرین خبرهااستان ها

ذخایر بستر رودخانه ها محدود است و نیاز به احیا دارد

به گزارش تدبیرشرق، فرهاد دلق پوش در کمیته ساماندهی شن و ماسه رودخانه ای استان گیلان که با هدف بررسی محدودیت ها، توان سنجی ظرفیت ها و تدوین راهکارهای جدید انجام شد گفت: ذخایر معدنی در بستر رودخانه های گیلان محدود است و نیاز به زمان برای احیا دارد. دلق پوش گفت: با توجه به اقلیم ویژه گیلان و اهمیت مباحث زیست محیطی، همچنین سابقه ای که در سوء برداشت ها وجود دارد و صدماتی که پیش از این به محیط طبیعی گیلان وارد شده است؛ پیشنهاد می شود که بیشتر از شن و ماسه کوهی استفاده شود تا رودخانه ها نفس بکشند.

وی افزود: چالش های زیست محیطی در حوزه حفاظت از رودخانه ها از دغدغه های اصلی کشور است و اگر به این موضوع توجه نشود برنامه‌های توسعه نیز با مشکل مواجه می شود.

دلق پوش ادامه داد: در حوزه رودخانه ها در گیلان همه می دانیم که ما با مشکلات گوناگون زیست محیطی مواجه هستیم و اگر دقت نشود این مشکلات به بحران های لاینحل در آینده تبدیل می شود. بنابراین باید در موضوع برداشت ها دقت کامل صورت گیرد.

وی افزود: در برداشت ها باید حجم عملیات مشخص شود و علاوه بر آن محدوده ای که مجوز برداشت صادر می گردد نیز دقیقا تعیین شود. قاعده مند شدن این موارد کمک می کند که تخلفات کاهش یابد و آسیب ها مدیریت گرد‌د.

دلق پوش با اشاره به ضرورت اصلاح رویه های غلط در بخش معدن، ادامه داد: باید طرح راهبردی این موضوع را با نگرشی علمی استان در شورای عالی معادن و شورای برنامه ریزی به تصویب برسانیم و ملاک عمل قرار دهیم.

وی ادامه داد: اصل اساسی ما در سیاست ها و تصمیم سازی های جدید این است که عدم تخریب مواهب الهی و ضرورت حفظ منابع، همواره باید در بهره برداری از معادن، مدنظر باشد. برای انجام این مهم نیز باید مدیریت لازم با مشارکت نهادهای مرتبط صورت پذیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا