آخرین خبرهااسلایدربین الملل

جلسه فوق العاده شورای امنیت درمورد اوضاع غزه

جلسه فوق العاده شورای امنیت درمورد اوضاع غزه

شورای امنیت سازمان ملل امروز (سه شنبه) نشست فوق العاده خود را با محوریت بررسی اوضاع در غزه و کشتار فلسطینی‌ها توسط نظامیان صهیونیست برگزار کرد.

به گزارش تدبیرشرق، به نقل از اسکای نیوز، جوانا ورونکا،نماینده لهستان در سازمان ملل که ریاست این جلسه از شورای امنیت سازمان ملل را به عهده داشت، از حاضران خواست برای فلسطینی‌هایی که در روز دوشنبه در غزه کشته شده‌اند، یک دقیقه سکوت برگزار شود. همین طور برای “همه فلسطینی‌ها، اسرائیلی‌ها، و همه کسانی که در این درگیری‌ها که خیلی طولانی شده کشته شده‌اند.”

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت مدعی شد: مکان سفارت ما تاثیری بر وضعیت قدس ندارد و این اقدام برای پیش‌دستی از مذاکرات صورت نگرفته است.

وی همچنین مدعی شد: جنبش حماس به حملات علیه اسرائیل تحریک کرده است.

نیکی هیلی افزود: حماس تظاهرکنندگان را به نزدیک شدن به حصار حائل میان غزه و اسرائیل تحریک کرد، همچنین بادبادک‌های کاغذی به آتش کشیده شده را برای ضرر رساندن به اسرائیل، به هوا می‌فرستاد.

نماینده آمریکا عنوان داشت: هرکس که می‌گوید خشونت‌ها در غزه به انتقال سفارت آمریکا به قدس ارتباط دارد، بسیار اشتباه می‌کند.

هیلی مدعی شد: افتتاح سفارت ما در قدس اقدامی درست بود و باید جشنی برای آن برگزار می‌شد و این اقدامی بود که مردم آمریکا خواهان آن بودند. قدس “پایتخت اسرائیل و پایتخت تاریخی ملت یهود” است.

درهمین حال، ریاض منصور، نماینده فلسطین خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر عامل اصلی خشونت در منطقه است.

وی افزود: فلسطین نتایج هرگونه تحقیقاتی درخصوص کشتارهای اسرائیل در نوار غزه را می‌پذیرد. اما آیا آمادگی از سوی رژیم صهیونیستی برای این مساله وجود دارد. اسرائیل از عمد خون فلسطینی‌ها را می‌ریزد. فلسطین بارها از شورای امنیت خواسته است تا به خشونت‌های اسرائیل پایان دهد.

از سوی دیگر، نماینده فرانسه در سازمان ملل عنوان داشت: ما خواهان انجام تحقیقاتی شفاف درخصوص رخدادها در غزه هستیم.

نماینده فرانسه تصریح کرد: ارتش اسرائیل نباید از خشونت بیش از حد علیه شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز استفاده کند.

وی  تاکید کرد: فرانسه هیچ گونه حاکمیت اسرائیل بر قدس را به رسمیت نخواهد شناخت. هرگونه تصمیمی درخصوص تغییر وضعیت قدس ملغی به حساب می‌آید.

از سوی دیگر، کارین بیرس، نماینده انگلیس در شورای امنیت عنوان داشت: نیاز مبرمی مبنی بر این امر وجود دارد که نسبت به واقعیت‌ها درخصوص هر آنچه که در غزه رخ می‌دهد، اطمینان حاصل شود. نمی‌توان حق فلسطینی‌ها را در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز انکار کرد. اسرائیل نیز حق دفاع از مرزهای خود در مقابل جنبش حماس را دارد.

وی افزود: لندن از تحقیقات شفاف و مستقل درخصوص رخدادها در غزه حمایت می‌کند. اسرائیل نیز باید خویشتن داری کرده و از خشونت بیش از حد اجتناب کند. قدس باید پایتخت مشترک اسرائیل و فلسطین باشد. جهان باید کمک‌ها به غزه را افزایش دهد.

همزمان، نیکولای ملادینوف، هماهنگ کننده ویژه روند صلح در خاورمیانه تصریح کرد: اسرائیل مسئول خشونت‌ها در غزه است.

در همین حال، عیاد العتیبی، نماینده کویت در سازمان ملل اظهار کرد: انتقال هیات‌های دیپلماتیک به قدس با قانون بین المللی مغایرت دارد و به تنش‌ها دامن می‌زند.

وی عنوان داشت: ما پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت پیشنهاد خواهیم کرد که با محوریت حمایت از غیرنظامیان فلسطینی است.

همزمان، نماینده سوئد در سازمان ملل در این جلسه عنوان داشت: باید قدس به عنوان پایتخت مشترک فلسطین و اسرائیل تعیین شود. تمامی طرف‌ها باید گام‌هایی را برای آرام کردن اوضاع اتخاذ کنند.

در همین حال، نماینده قزاقستان تصریح کرد: ما از اسرائیل می‌خواهیم تا استفاده از مهمات جنگی علیه غیرنظامیان را محدود کند.

در همین حال، نماینده بولیوی در جلسه شورای امنیت اظهار کرد: جامعه بین الملل در حمایت از فلسطینی‌ها طی سال‌های گذشته شکست خورده است. هیچ برابری میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی وجود ندارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا