آخرین خبرها

خروج آمریکا از برجام، چه تاثیری بر انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ دارد؟ / مردم هرچقدر هم دلخور باشند، دولت احمدی‌نژاد را تکرار نخواهند کرد / نگرانی اصلی، کاهش میزان مشارکت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خروج آمریکا از برجام، چه تاثیری بر انتخابات 98 و 1400 دارد؟ / مردم هرچقدر هم دلخور باشند، دولت احمدی نژاد را تکرار نخواهند کرد / نگرانی اصلی، کاهش میزان مشارکت است

عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام بر دو انتخابات آتی کشور می گوید: اگر جامعه مانند اردیبهشت ۹۶ شور رای داشته باشد، تردید ندارم که مردم با همان رویکرد اصلاح طلبی همراهی خواهند کرد؛ نگرانی اصلی، این است که میزان مشارکت کاهش یابد.

ناصری در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، در پاسخ به این سوال که در صورت تدوام عملکرد فعلی دولت دوازدهم، آیا امکان رویگردانی مردم از اصلاح طلبان و اعتدالگرایان و روی آوردن به گزینه ای مانند احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد یا خیر، گفت: اگر ارزیابی جامعه مدنی از عملکرد دولت روحانی مثبت نباشد، آنچه جای نگرانی دارد، میزان مشارکت مردم است؛ وگرنه معتقدم مردم هرچقدر هم دلخور باشند، با توجه به عملکرد ۸ ساله دولت آقای احمدی نژاد و مجالس همسو با او، به هیچ وجه، گذشته قوه مجریه و حتی قوه مقننه از مجلس هفتم تا نهم را تکرار نخواهند کرد.

او ادامه دارد، آنچه جای نگرانی است این است که ممکن است شور و اشتیاق مردم برای مشارکت کم شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: سردرگمی و به هم ریختگی دولت دوم آقای روحانی در حوزه اقتصادی، بسیار مشهودتر از دوره اول است و معلوم نیست تصمیمات دولت وضعیت را به چه جایی برساند. متاسفانه در این میان، توجیه افکار عمومی هم به درستی صورت نمی گیرد.

ناصری ادامه داد: البته اصلاح طلبان به رغم محدودیت‌ها توانسته اند مردم را اقناع کنند که چرا در ۹۲ و ۹۶ باید به روحانی رای می دادند. هرچند که انتقادهای شدیدی هم به دولت روحانی دارند.

او افزود: در شرایط فعلی دولتی بهتر از دولت فعلی نمی توانست فضا را مدیریت کند. اما مشکل اینجاست آقای روحانی نتوانسته از همان ظرفیت هایی که دارد استفاده مطلوب کند.

او در پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از برجام چه تاثیری در رای مردم در انتخابات ۹۸ مجلس و ۱۴۰۰ ریاست جمهوری دارد، گفت: الان نمی توان گفت؛ باید جلو برویم و ببینیم آمریکایی ها چقدر به شرکت های بزرگ اروپایی فشار خواهد آورد و اینکه اروپا تا کجا با امریکا خواهد آمد. البته تصورم این است که اروپا توافق هسته ای با ایران را رها نخواهد کرد. هرچند باید توجه کنیم که اقتصاد قدرتمند اروپا در دست بخش خصوصی است و بنا به مصالح تصمیم می گیرد.

ناصری ادامه داد: حتما شرایط ایران دغدغه آور آست؛ اما سیاست خارجی ما باید همصدا با ارکان دیگر، شرایط را پیش ببرند. معتقدم در این وضعیت کار ظریف و تیمش سخت تر شده اما خوشبختانه این اراده را در کل نظام می بینیم که برجام بدون آمریکا هم پابرجا باقی بماند.

ناصری در پاسخ به این سوال که اگر همین امروز انتخابات مجلس یازدهم برگزار شود، آیا مردم اقبالی را که در انتخابات پیشین به اصلاح طلبان نشان دادند، تکرار خواهند کرد یا خیر، گفت: اگر جامعه مانند اردیبهشت ۹۶ شور رای داشته باشد، تردید ندارم که مردم با همان رویکرد اصلاح طلبی همراهی خواهند کرد؛ نگرانی اصلی  این است میزان مشارکت کاهش یابد و تجربه نشان داده که در میزان مشارکت پایین چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا