استان هااسلایدراقتصادی

استاندار گیلان: چای بخشی از اقتصاد مردم گیلان از جمله لاهیجان و جزئی از فرهنگ مردم این خطه محسوب می شود/ جشنواره های اثرگذار بر درآمد کشاورزان حمایت می شود

سالاری استاندار گیلان

 استاندار گیلان گفت:از جشنواره هایی با رویکرد اثرگذاری بر درآمد کشاورزان استان حمایت می شود.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا، مصطفی سالاری عصر جمعه در حاشیه جشنواره چای ، لاهیجان و فرهنگ با تاکید بر لزوم راهکار مناسب اشاعه فرهنگ مصرف چای داخلی در کشور اظهارداشت: چای بخشی از اقتصاد مردم گیلان از جمله لاهیجان و جزئی از فرهنگ مردم این خطه محسوب می شود که به منظور ترویج موضوع مصرف چای و هم اندیشی و انتقال تجارب و مقایسه با دنیا و بهره وری کشاورزان از منافع جنبی نیاز به برگزاری جشنواره ها و نشست های علمی نظیر این جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد : این جشنواره ها در هر شهرستانی که میزبان کشت چای باشد از جمله لاهیجان که از شهرهای پیشتاز و با سابقه در این زمینه است ادامه می یابد تا کشاورزان و جامعه محلی از منافع آن بهره مند شوند .
وی یادآورشد:جشنواره ها زمانی اثر بخش است که بر درآمد کشاورزان دارای باغ چای اثر بگذارد و اگر جشنواره ها با این رویکرد ادامه یابند در این زمینه موفق خواهند بود.

دبیراجرایی ستاد جشنواره چای ، لاهیجان و فرهنگ نیز در این جشنواره گفت:چای سرمایه گذاری طبیعی در شهرستان لاهیجان و گیلان است و باید نسبت به هدفگذاری آن اقدام شود و به عنوان اقتصاد استان و کشور مورد توجه قرار گیرد .

نگار نادری خاطرنشان کرد : این کار محقق نمی شود مگر اینکه راهکارهای مناسب اشاعه فرهنگ مصرف ، مطلوبیت گرایی و تولید داخلی در میان مردم تقویت شود.

وی افزود: گفتمان فرهنگ بومی، اهمیت احیای اداب و رسوم و بهره مندی از جلوه های فرا نوین از راههای تقویت ایجاد اشتغال و رقابت در سطح بین المللی است که خوشبختانه مورد توجه دولت بوده و دولت تدبیر و امید برنامه گسترده ای را در این خصوص آغاز کرده که جای بسی تقدیر است.

نادری اظهارداشت:جشنواره چای، لاهیجان و فرهنگ فرصت شد تا در کنار مهمانان برای این برکت الهی شکر به جای آوریم و امید است جشنواره های مختلف در این شهرستان رونق گرفته و شاهد رویدادهای مختلف و شادی بخش از سوی سازمان ها و نهادهای مختلف در این شهرستان باشیم .

وی یادآورشد: ستاد جشنواره تمایل دارد رویداد چای ، لاهیجان و فرهنگ را در سال های آینده به صورت چند روزه اجرایی نماید و همچنین سطح این رویداد برای این شهرستان که پایتخت چای ایران محسوب می شود به یادگار بگذارد.
وی ادامه داد:این جشنواره با حمایت فرمانداری لاهیجان ، میراث فرهنگی، ریاست سازمان چای و پژوهشکده چای کشور و رییس اداره چای شهرستان لاهیجان ، اداره صنعت معدن و تجارت ، شورای اسلامی روستای شیخانبر لاهیجان و دهیاری این روستا و سندیکای چای بصورت کار گروهی شکل گرفته است.

اولین جشنواره چای ، لاهیجان و فرهنگ عصر روز جمعه با حضور استاندار گیلان و جمعی از مدیران کل در روستای شیخانبر نخستین محل کشت چای در ایران در حاشیه شهر لاهیجان برگزار شد که علاوه بر اجرای برنامه های متنوع نمایش و موسیقی سنتی و توسط هنرمندان گیلانی غرفه هایی نیز در معرض دید عموم قرار گرفت.

در حاشیه این جشنواره ۱۰غرفه از محصولات و فرآوری چای ،۱۰غرفه صنایع دستی و غرفه دانش بنیان فناوری چای نیز دایر شده بود که مورد استقبال کم نظیر و توجه عموم مردم استان گیلان قرار گرفت.

در این جشنواه از جمله دستگاه مالش چای برای اولین بار از مرحله تولید تا عمل آوری به نمایش گذاشته شده بود که در این غرفه مراحل تولید چای در مقیاس کوچک و فرآورده های جانبی نظیر عرق چای ،تولید کلوچه چای سبز در معرض دید عمومی قرار گرفت.
در این جشنواره جمعی از مدیران کل استان گیلان،رییس سازمان چای و پژوهشکده چای، رییس سازمان جهادکشاورزی استان، مدیرکل میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان،هنرمندان،کشاورزان و کارشناسان کشاورزی و چای حضور داشتند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا