آخرین خبرها

شوراها در نجات «ذخایر سبز شهرها» تعلل نکنند

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز:

شوراها در نجات «ذخایر سبز شهرها» تعلل نکنند

استان‌ها > فارس – «خبرجنوب» نوشت: فقر و حاشیه نشینی»، «بحران حرکت و جابه جایی در شهرها» و «افول کیفیت و قابلیت زندگی در شهرها» از مهمترین مشکلات امروز کلانشهرهای کشور است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز که در دومین اجلاسیه هیات رئیسه کلانشهرهای کشور در شیراز سخن می‌گفت، با اعلام این مطلب به برخی از معضلات این روزهای کلانشهرها اشاره کرد و گفت: این مسائل آنچنان کلانشهرها را متاثر کرده که آسیب های بزرگ اجتماعی و فرهنگی نیز در پی داشته است. آنچه ما را در اینجا گرد هم جمع کرده ،لزوم تبادل نظر و هم فکری در زمینه بررسی و حل مشکلات و گرفتاری های شهری است که برخی از آنان امروزه ، نه مشکل یا معضل بلکه به بحران تبدیل شده و باید راه حل های فوری و اساسی برای آن اندیشید. البته ناتوانی دولت ها در اداره امور شهرها نیز راهی به جز سپردن وظایف شهری به نمایندگان مردم باقی نگذاشته است .
سید احمدرضا دستغیب ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که شوراها باید به آن توجه کنند، راهبری حرکت از “شهرهای متمرکز بر خودرو” به “شهرهای شهروندگرا” است که باید به درستی آن را انجام دهند .رشد فضای پیاده روها از جمله مهمترین محورهای این موضوع است. بر این اساس شهرها باید از خودرو محوری به مردم محوری و محله محوری تبدیل شوند .
وی اضافه کرد:همچنین شوراها نباید در نجات “ذخایر سبز شهرها” تعلل کنند، مفهوم بوستان شهرها باید توسعه یافته و اجرایی شود. متاسفانه امروزه زندگی و نفس کشیدن در کلانشهرها بسیار سخت و آسیب زا شده است .تعیین سهم مدیریت شهری از مالیات های مستقیم به حداقل سه درصد، افزایش سهم مالیات بر ارزش افزوده به ۵۰درصد و اجازه تعیین نرخ عوارض نوسازی در کلانشهرها به شوراهای شهر از جمله مواردی است که باید از طریق شورای عالی استان ها پیگیری شود.
رئیس شورای شهر شیراز جذب سرمایه وایجاد مزایای سرمایه گذاری برای صاحبان سرمایه را به عنوان یکی از مهمترین مواردی عنوان کرد که شوراها و شهرداری ها باید به آن توجه کنند .
وی با اشاره به لزوم توجه به سرمایه گذاری های خارجی به عنوان یکی از ظرفیت‌های مناسب در این زمینه اظهار داشت: این در حالی است که هم اکنون تنها زمینه های تشویقی سرمایه گذاری خارجی در زمینه حمل و نقل ریلی تبیین شده است، از سوی دیگر ساختارهای شرکت های مشارکتی سهامی شهرداری ها با طرف خارجی برای توزیع ریسک سرمایه گذاری باید تعریف و اجرایی شود . در کنار آن معافیت های مالیاتی و دیگر مشوق های غیر مالیاتی نیز برای این شرکت ها باید در نظر گرفته شود.
دستغیب گفت: علاوه بر این موضوعات سرمایه گذاری را باید از ساخت و فروش مجتمع های تجاری مخصوصا در مرکز شهرها به سمت پروژه هایی مانند مدیریت پسماندهای شهری و نوسازی بافت های فرسوده سوق دهیم، در موضوع نوسازی بافت های فرسوده نیز مشوق های ضمانتی و مشارکت با سازنده در ضررهای احتمالی، راهگشا است و حتی می‌توانیم از تجارب کشورهایی مانند چین، برزیل، مصر،هند، ترکیه و قطر در جذب سرمایه های خارجی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که می‌توان به آن توجه کرد موضوع تسهیل در فعالیت های کسب و کارهای دانش پایه است که می تواند تاثیر مناسبی در اشتغال و رونق اقتصادی در شهرها داشته باشد و بر خلاف کسب و کارهای صنعتی که در شهرک های صنعتی و مراکز خارج از شهرها شکل می گیرد، کسب و کارهای دانش پایه در داخل شهرها فعالیت می کنند و شوراها باید در زمینه تسهیل و ترغیب نسبت به این قبیل فعالیت ها در شهرها اقدام کنند.
رعایت مرز نظارت و دخالت شوراها در امور شهرداری ها از جمله مواردی بود که دستغیب از آن به عنوان امور بسیار مهم و چالش برانگیز شوراها و شهرداری ها یاد کرد و گفت: باید بپذیریم که اگر ما انتظار التزام به قانون را از طرف شهروندان داریم، ابتدا باید مجموعه تصمیم گیر و شوراها این التزام را داشته باشند و مرکز نظارت و دخالت را برای خود کاملاً شفاف کنند .
وی ادامه داد: طی سالیان گذشته سرمایه داران و شهرداری ها با اتحاد ، شهرها را تبدیل به کارگاه های ساختمانی کرده اند و مردم را بین بتن ها و ستون ها محاصره و از حقوق شهر نشینی محروم و رابطه آنان با طبیعت را قطع کرده اند .
دستغیب افزود: در واگذاری امور شهری به شهرداری ها دو نکته و نگرانی اصلی وجود دارد ؛ یکی اینکه آیا شهرداری ها آمادگی به عهده گرفتن این وظایف را دارند؟ دوم اینکه به نظر می رسد دولت ها تمایل جدی برای واگذاری این امور به شهرداری ها ندارند .
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: باید با هر تفکر و اندیشه ای برای نجات ایران و شهرهایی که روز به روز آسیب های جدی در زمینه های مذکور متحمل می شوند ، دست به دست همدیگر دهیم و با استفاده از تجارب دیگر کشورها ، تعامل سازنده و تبادل اندیشه ، کشورمان را بیش از پیش بسازیم .

۴۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا