آخرین خبرها

صحبت‌های جذاب سرمربی اسپانیا درباره ایران،جام جهانی و ویدیوچک

صحبت‌های جذاب سرمربی اسپانیا درباره ایران،جام جهانی و ویدیوچک

اسپانیا که پس از قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰ و سپس یورو ۲۰۱۲ در یک سراشیبی سقوط و افت قرار گرفت، حالا آماده تر از تمام سال های اخیر به جام جهانی روسیه رسیده و یکی از مدعیان جدی قهرمانی محسوب می شود. اسپانیا در دور گروهی با پرتغال، تیم ملی کشورمان و مراکش هم گروه است. 

در آستانه این رقابت ها جولن لوپتگی، سرمربی تیم ملی اسپانیا در مصاحبه ای جذاب با نشریه آاس شرکت کرد و به سوالات مختلفی پاسخ داد: 

رسیدن به روسیه پس از دو ناکامی متوالی در جام جهانی برزیل و یورو ۲۰۱۶

 در دو تورنمنت گذشته اوضاع برای ما خوب نبود با این حال نمی توان گفت که شرایط کاملا به ضرر ما پیش رفت. اسپانیا تیمی جاه طلب، پرشور و هیجان و فروتن است و اینگونه پای به جام جهانی روسیه می گذاریم. هر آنچه که در گذشته اتفاق افتاده، چه خوب و چه بد، الان دیگر به حساب نمی آید. ما از صفر شروع می کنیم و از حالا هر بازی برای ما حکم فینال را خواهد داشت.

بازیکنی در لیست نهایی اسپانیا خواهد بود که در دور مقدماتی حتی یک بازی هم انجام نداده باشد؟

اینکه چنین بازیکنی وارد فهرست ۲۳ نفره شود، کمی دشوار است ولی در فهرست اولیه ۳۵ نفره ممکن است با چنین بازیکنانی مواجه شویم. در مورد فهرست نهایی تقریبا تصمیم خودم را گرفته ام ولی هنوز تردیدهایی وجود دارد.

چرا فهرست ۳۵ نفره که دوشنبه به فیفا ارسال خواهد شد را علنی نمی کنید؟

به این خاطر که ۱۲ بازیکن از این فهرست خط خواهند خورد و منطقی است که برای آنها بیرون ماندن از جام جهانی سخت باشد. ترجیح می دهم این فهرست خصوصی باشد و این موضوع بین خودم و بازیکنان خط خورده باقی بماند.

به عنوان اولین حضورتان در جام جهانی سرگیجه نگرفته اید؟

خیر؛ حس هیجان، انگیزه و مسئولیت پذیری دارم. به چیزی غیر اینها فکر نمی کنم. تجربه ای بی نظیر پیش رو من قرار دارد و قصد دارم از آن لذت ببرم.

همیشه گفته می شود که پیروزی در اولین بازی دور گروهی جام جهانی اهمیت بالایی دارد؛ ولی سال ۲۰۱۰ ما اولین بازی را به سوئیس باختیم ولی سپس قهرمان شدیم.

پاسخ شما در همان سوال نهفته است. هیچ چیز مطلق نیست. ما در جام جهانی ۲۰۱۰ نشان دادیم که حتی می توان در اولین بازی شکست خورد و سپس قهرمان شد. امسال جام را با پرتغال شروع می کنیم و همه می دانیم که این تیم، لقب قهرمان اروپا را یدک می کشد. پرتغال فوق ستاره ای مثل رونالدو را در اختیار دارد و از مربی بسیار باتجربه ای سود می برد. پرتغالی ها می دانند که چه چه می خواهند و برای شکست شان باید بهترین بازی ممکن را ارائه دهیم. سپس بازی با ایران و مراکش را پیش رو داریم که تیم هایی بسیار قدرتمندند. آنها بهترین تیم های آسیا و آفریقا هستند.

انتخاب کراسنودار به عنوان کمپ اسپانیا در جام جهانی با وجود اینکه این شهر میزبان هیچ دیداری نخواهد بود.

فاصله اندک با ورزشگاه هایی که بازی داریم و نیز آب و هوای خوب از فاکتورهای ما برای انتخاب این شهر به عنوان محل کمپ بود. علاوه بر این، امکانات بسیار خوب و مجهز کمپ نیز در انتخاب ما تاثیرگذار بود.

تعداد مدافعان و مهاجمانی که به جام جهانی خواهید برد را مشخص کرده اید؟ ۷ مدافع و ۴ مهاجم یا ۸ مدافع و سه مهاجم؟

اینجاست که دچار تردیدهایی هستم. البته نه فقط در این دو خط که فکر می کنم تصمیماتم همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد. باید خیلی سریع به یک جمع بندی برسم.

در دور مقدماتی، سیستم های مختلفی را امتحان کردید. در جام جهانی هم اینگونه خواهد بود؟

بله در دور مقدماتی چندین تاکتیک مختلف را امتحان کردم ولی فلسفه و سبک بازی اسپانیا همیشه یکسان و بدون تغیر بوده است. ما می دانیم که با یا بدون توپ چگونه باید بازی کنیم و فکر می کنم عملکرد و شیوه بازی تیم درون زمین، از تغییر تاکتیک هم تعین کننده تر باشد. همه دنیا می دانند که سبک بازی ما چگونه است.

استفاده سرمربی خیرونا از سه مدافع میانی در این فصل جالب توجه بود. با او صحبت کرده اید؟

بله من شغلم ایجاب می کند که با او و دیگر مربیان صحبت کنم و به تبادل ایده و نظر بپردازم. بازی با سه مدافع میانی می تواند متغیرهایی داشته باشد چرا که وقتی دو تیم با یک سیستم مقابل هم قرار می گیرند، چیزهای متفاوتی را به شما ارائه می دهند.

دوم شدن در گروه برای یک مسیر ساده تر تا بازی فینال

حتی یک ثانیه هم به این موضوع فکر نکرده ام. چیزی که می دانم این است که وظیفه ما پیروزی در تک تک بازی هایی است که پیش رو داریم و فقط روی همین موضوع تمرکز کرده ام. در جام جهانی باید اینگونه فکر کرد. در جام جهانی کوچکترین اشتباه و توجه نکردن به کمترین جزئیات ممکن است شما را به خانه بفرستد. هدف ما آماده سازی خوب و رسیدن در بهترین شرایط به رقابت هاست. هر بازی هم برای ما حکم فینال را دارد. در طول جام جهانی فرصت داریم تا بازی به بازی بهتر شویم.

وضعیت مصدومان و همچنین دیگو کاستا و یاگو آسپاس

دوست ندارم پیش از اعلام فهرست نهایی، به صورت مستقیم از بازیکن یا بازیکنانی نام ببرم ولی می توانم بگویم که تمام بازیکنان مصدوم الان در شرایط بهتری قرار دارند و می توانند بازی کنند. آنها برای حضور در جام جهانی نیز آماده هستند. اساسا تمام بازیکنان مدنظرم در شرایط بازی قرار دارند.

استفاده از VAR در جام جهانی در شرایطی که خیلی از ملی پوشان با این سیستم ویدئوچک داوری آشنایی ندارند.

این یک موضوع مهم برای ماست. مطمئنم که VAR شرایط خیلی از بازی ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای مثال VAR باعث توقف بازی ها و اخلال چند دقیقه ای در یک مسابقه می شود.

این مساله روی ثبات و تداوم بازی یک تیم تاثیر منفی می گذارد. ما تیمی هستیم که اساس کار ما با توپ است و به مالکیت بر حریف توجه ویژه داریم. باید خودمان را برای توقف های اینچنینی آماده کنیم. سپس باید خودمان را با  VAR وفق دهیم. در چند لیگ این سیستم امتحان شده و بارها دیده ایم که چه گل هایی مردود اعلام شده و برعکس. جایی برای گلایه نیست و باید VAR را پذیرفت.  بازیکنان را باید با این سیستم آشنا کرد و به این توجه داشت که با فاکتور مهمی که می تواند حتی روی کیفیت بازی ما تاثیر گذار باشد روبرو هستیم.

تمدید قرارداد قبل یا بعد جام جهانی

مهم این است که با فدراسیون در این مورد صحبت کرده ام و هر دو علاقه مند به ادامه همکاری هستیم. فعلا روی موضوع دیگری متمرکز هستیم که جام جهانی نام دارد. تمام تمرکز من فقط روی بازی های پیش رو است. دو سال خیلی خوب را در تیم ملی پشت سر گذاشته ام و بازیکنان نیز در داخل و خارج زمین، نهایت همکاری و بلوغ فکری را نشان داده اند. اینکه قبل یا بعد جام جهانی تمدید کنم، چیزی نیست که فکر من را به خود مشغول کند.

وضعیت موراتا

یک هفته دیگر فهرست ۲۳ نفره نهایی را اعلام خواهم کرد و شرایط همه بازیکنان برای رفتن به جام جهانی یکسان است. البته واضح است که کار دشواری برای انتخاب مهاجمان دارم.

خداحافظی پیکه پس از جام جهانی و تغییر دادن نظر او

در این مورد با پیکه حرف نزده ام. بازیکن این حق را دارد تا در مورد آینده اش تصمیم گیری کند. در زمان درستش در این مورد صحبت خواهیم کرد.

من همیشه گفته ام که پیکه بازیکن بسیار مهمی برای ما محسوب می شود ولی وظیفه من تمرین دادن بازیکنان و آماده کردن تیم به بهترین شکل برای جام جهانی است و نیز احترام گذاشتن به نظر بازیکنان. پیکه چندی پیش خبر از خداحافظی خود از بازی های ملی داد و نمی دانم پس از جام جهانی هم روی عقیده خود خواهد بود یا خیر. این سوالی است که باید از او بپرسید نه از من.

ملی پوشان اجازه استفاده از شبکه های اجتماعی را خواهند داشت؟

من وظیفه ممنوع کردن چیزی برای بازیکنان را ندارم ولی می توانم در این مورد نظر بدهم. در این مورد همه چیز می تواند به شکلی طبیعی و منطقی حل شود.

برای مثال اینکه بگوییم این سه بازیکن فقط حق زدن پنالتی ها را دارند و دیگران نه؛ ممنوعیت حساب نمی شود بلکه این یک تصمیم فنی از جانب مربی است. شاید در یک بازی پنالتی زنان ما در شرایط خوبی از لحاظ اعتماد به نفس  نباشند و من دستور بدهم کسی دیگر پشت ضربه بایستد.

کاسیاس گفته است که خداحافظی نکرده و امیدوار است به تیم ملی برگردد. واکنش شما به این موضوع چگونه است؟

اظهارات کاسیاس منطقی است و در این مورد کاملا حق دارد.

چه تیم های ملی را در جام جهانی قدرتمندتر می بینید؟

پاسخ به این سوال دشوار است چون تیم های خوب زیادی داریم. برای شروع از پرتغال نام می برم که قهرمان اروپاست. سپس تمام تیم هایی که سابقه فتح جام را دارند و DNA جام جهانی در آنها وجود دارد.

همچنین بلژیک چون ستاره های خارق العاده ای در این تیم توپ می زنند. در جام جهانی باید به هر بازی مثل یک فینال نگاه کرد و سابقه شما و نشانی که روی پیراهن دارید، هیچ کمکی نخواهند کرد. اگر اینطور بود که الان ایتالیا در جام جهانی حضور داشت.

در این جام جهانی، رونالدو و مسی حضور دارند و البته چند ستاره بزرگ دیگر. فکر می کنید غیر از این دو بازیکن از چه کسانی می توان انتظار درخشش داشت؟

برای من بازیکنانی اسپانیا در درجه اول اهمیت قرار دارند. دوست دارم وقتی یکی از بازیکنان غیر قابل جایگزین من در شرایط مسابقه نبود، دیگران به خوبی جای خالی او را پر کرده و در روند تیم، خللی ایجاد نشود. نگرانی من به عنوان مربی، همین موضوع است: تیم.

دوست دارم استعدادها و خلاقیت های فردی در خدمت تیم قرار بگیرند. از این منظر باید بگویم که از تمام بازیکنان تیم ملی رضایت کامل دارم.

۲۵۴ ۴۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا