آخرین خبرهابین الملل

ترامپ آزادی ۳ شهروند آمریکایی را لطف رهبر کره‌شمالی خواند

آزادی ۳ شهروند آمریکایی

وزیر امور خارجه آمریکا به همراه سه شهروند زندانی این کشور در کره شمالی وارد فرودگاه “اندروز” مریلند شد و مورد استقبال ترامپ و همسرش قرار گرفت.

به گزارش تدبیرشرق، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر وعده آزادی این سه شهروند آمریکایی را داده بود  که مدت‌ها در زندان‌های کره شمالی به سر برده‌اند.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به کره شمالی سفر کرد تا درباره دیدار آتی ترامپ با رهبر کره شمالی گفت‌وگو کند اما موضوع شهروندان آمریکایی زندانی در کره شمالی محور این نشست بود و او توانست موافقت پیونگ یانگ برای آزادی آنها را به دست آورد.

زمانی که هواپیمای حامل پامپئو و زندانیان آمریکایی در پایگاه هوایی اندروز فرود آمد، دونالد ترامپ شخصا به همراه ملانیا ترامپ،‌ همسرش به استقبال آنها در فرودگاه رفت.

این شهروندان آمریکایی در کره شمالی متهم به جاسوسی و خرابکاری شده‌ بودند. یکی از آنها از سال ۲۰۱۵ و دو تن دیگر از سال ۲۰۱۷ در زندان‌های کره شمالی بودند که با گشایشی که اخیرا در روابط دو کشور ایجاد شده، این زندانیان نیز آزاد شدند.

این سه شهروند آمریکایی به نام‌های کیم دونگ چول، کیم هاک – سونگ و کیم سنگ دوک روز چهارشنبه در حالی که مایک پامپئو برای مذاکره درخصوص نشست قریب الوقوع ترامپ با کیم جونگ اون در پیونگ یانگ حضور داشت، آزاد شدند.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: به دلایل پروتکلی هیچ یک از اعضای خانواده یا دوستان این سه شهروند آمریکایی آزاد شده در فرودگاه اندروز حضور نداشتند چراکه این شهروندان باید قبل از رفتن به خانه‌هایشان ابتدا تخلیه اطلاعاتی شوند.

کیم دونگ چول، یکی از این شهروندان آمریکایی آزاد شده پس از فرود آمدن در فرودگاه اندروز به رسانه‌ها گفت: آزادی‌ام مانند یک رویا می‌ماند. ما بسیار خوشحال هستیم.

دونالد ترامپ نیز که همراه همسر و معاون اولش به استقبال این سه شهروند آمریکایی رفته بود به خبرنگاران گفت: این لطف رهبر کره شمالی بود که در آستانه نشست برنامه‌ریزی شده این سه مرد را آزاد کرد.

وی افزود: صریحا باید بگویم که فکر نمی‌کردیم این اتفاق رخ دهد. این مساله بسیار مهمی برای همه ما بود تا بتوانیم این سه شهروند آمریکایی را از کره شمالی خارج کنیم. می‌خواهم در اینجا از صمیم قلب به خانواده اتو وارمبیر، شهروند آمریکایی که چند روز پس از آزاد شدن از کره شمالی جان باخت، ادای احترام کنم.

این سه شهروند آمریکایی آزاد شده پس از دیدار با ترامپ برای انجام آزمایشات پزشکی و ارزیابی‌های بیشتر به مرکز پزشکی والتر رید در مریلند منتقل خواهند شد.

ترامپ بازگشت این سه شهروند آمریکایی را نقطه عطف مهمی در آستانه نشست تاریخی قریب الوقوعش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دانست.

وی پس از سخنرانی درباره بازگشت این سه زندانی آمریکایی درباره دورنمای توافق با رهبر کره شمالی گفت: حقیقتا فکر می‌کنم که کیم جونگ اون می‌خواهد کاری انجام دهد و کشورش را وارد جهان واقعی کند. من معتقدم این یک موفقیت بسیار بزرگ خواهد بود. در طول تاریخ هرگز چنین دوستی میان آمریکا و کره شمالی وجود نداشته است. اتفاقات خوبی در شرف وقوع است و این چیزی است که ما آرزوی آن را داریم.

تبریک آبه به ترامپ

در این راستا شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در تماس تلفنی به دونالد ترامپ آزادی این سه زندانی آمریکایی را تبریک گفت.

وی آن را دستاوردی بزرگ خواند که بیانگر موضع مثبت کره شمالی است.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا