آخرین خبرها

خبرگزاری فرانسه: تصمیم نادرست ترامپ، برجام را نابود می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری فرانسه سه شبه در گزارشی پیش بینی کرد که اگر رئیس جمهوری آمریکا امشب وعده خود مبنی بر خروج از توافق هسته ای با ایران را عملی کند، توافق سال ۲۰۱۵ نابود خواهد شد.

در گزارش آمده است: دونالد ترامپ که از مدت ها قبل وعده برچیدن توافقنامه هسته ای ایران را داده بود، احتمال دارد که امشب این تهدید خود را برخلاف هشدارهای بین المللی عملی کند.

اگر ترامپ چنین اقدامی انجام دهد، بدون شک باید وارد دور جدید تنش ها در منطقه شویم.

دیپلمات ها و ناظران سیاسی معتقدند که رئیس جمهوری آمریکا اگر در لحظات پایانی تصمیم خود را تغییر ندهد، قرار است دست کم اعمال دوباره تحریم های لغو شده در ازای تعهد ایران در سال ۲۰۱۵ به عدم دستیابی به سلاح هسته ای را اعلام کند.

بیشتر دیپلمات های اروپایی حاضر در بروکسل بر این عقیده اند که ترامپ تحریم های قبل از سال ۲۰۱۵ را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه افزود: این اقدام احتمال دارد به ‘نابودی’ توافقنامه ای منجر شود که تهران و آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان بعد از بیش از ۱۰ سال تنش درباره برنامه هسته ای ایران و ماراتن دیپلماتیک امضاء کردند.

جبهه گیری رئیس جمهوری آمریکا علیه توافق هسته ای با ایران درحالیست که همه امضاکنندگان این توافق به جز آمریکا، همواره از آن دفاع و حمایت کرده اند.

این کشورها بر این باورند که آژانس بین المللی انرژی اتمی در سه سال گذشته به صورت مرتب رعایت مفاد این توافقنامه از سوی تهران که هدف از آن تضمین ویژگی غیر نظامی برنامه هسته ای ایران است ، تایید کرده است.

به گزارش ایرنا، ‘ژان ایو لودریان’ وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز گذشته (دوشنبه) در کنفرانس مشترک خبری با ‘هایکو ماس’ همتای آلمانی خود گفت که کشورش به همراه انگلیس و آلمان، توافق هسته ای را به رغم تصمیم احتمالی آمریکا برای خروج از آن، حفظ می کنند، زیرا این بهترین راه برای جلوگیری از تکثیر هسته ای است.

ترامپ با وجود مخالفت چین، روسیه، مسوول سیاست خارجی اروپا و متحدان اروپایی کشورش که به همراه آمریکا این توافق را امضا کرده اند تاکنون نشان داده است که قصد دارد از این توافق بین المللی که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده، خارج شود.

وی روز گذشته در توییتی خبر داد که امروز و پیش از سررسیدن موعد شش ماهه تمدید تعلیق تحریم ها ، تصمیمش را اعلام می کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از اجرای برجام، ۱۰ بار پایبندی ایران را به تعهدات خود براساس این توافق اعلام کرده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا