آخرین خبرهااستان هااسلایدر

استفاده بهینه از آب رها شده سد سفید رود توسط کشاورزان عزیز گیلانی در جهت کشت برنج

کاظم لطفی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان در جلسه بررسی وضعیت آب کشاورزی استان گیلان گفت: کشاورزان عزیز گیلانی نهایت استفاده بهینه را از آب رها شده سد سفید رود در جهت کشت و نشاء برنج تا پایان اردیبهشت ماه داشته باشند.

  به گزارش تدبیرشرق ، مدیر عامل این شرکت در جلسه بررسی وضعیت منابع آب استان که با حضور فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی ذیربط در استانداری تشکیل شد،اظهار داشت:تا کنون بیش از ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب جهت کشت و نشاء شالیزارهای برنج از سد سفید رود رهاسازی شده و افزود: ذخیره سد سیفد رود تا ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری حدود ۸۷۰ میلیون متر مکعب و ورودی آب به مخزن سد حدود ۱۴۶ متر مکعب  بر ثانیه و خروجی آن حدود ۱۸۶ متر مکعب بر ثانیه است.

         وی ضمن تاکید بر مصرف بهینه آب کشاورزی بیان نمود: تا کنون با توجه به همدلی خوب مسولین و فرماندارن و تدبیر ویژه استاندار گیلان و همکاری کشاورزان عزیز گیلانی در هیچ نقطه ای دچار تنش آبی نبوده ایم و امیدواریم با این همدلی سال زراعی موفقی را به پایان برسانیم.

     مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در خصوص  شناسایی نقاط آسیب پذیر استان در فصل زراعی افزود: تمامی ایستگاههای پمپاژ در اختیار این شرکت تعمیر و راه اندازی شده و تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری وارد مدار قرار خواهند گرفت.

   کاظم لطفی شرایط مدیریت آب استان را در مقطع کنونی مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: بیش از یک هزار و۱۰۰ کیلومتر از انهار درجه یک ،دو و سه در سطح استان لایروبی شده که اقدام بی نظیری در جهت انتقال آب به مزارع کشاورزی بوده و اعلام داشت ؛ بازچرخانی آب از زهکشها یکی دیگر از اقدامات موثر در جهت مصرف بهینه آب می باشد که در برنامه های عملیاتی این شرکت قرار دارد.

     در این جلسه بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی نوید بارشهای متوسطی در روزهای آتی در سطح استان داده شده ولی متوسط بارندگی نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کاهش را نشان می دهد و پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که در ماههای آتی بارش های به هنگامی در جهت کمک به تامین آب کشاورزی استان رخ دهد.

     همچنین در این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی استان افزود: تا کنون حدود ۹۲ درصد از اراضی کشاورزی اقدام به شخم شده و به طور میانگین حدود ۲۷ درصد از اراضی شالیزارها نشاء برنج صورت گرفته و تاکید نمود با توجه به رهاسازی آب سد سفید رود از هشتم اردیبهشت ماه سال جاری؛ کشاورزان عزیز نهایت استفاده را در جهت کشت برنج داشته باشند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا