آخرین خبرها

نتیجه محتمل خروج ترامپ از برجام چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتیجه محتمل خروج ترامپ از برجام: «همکاری نزدیک‌تر ایران و روسیه» و «انزوای آمریکا» در خاورمیانه

کریستینا مازا در نیوزویک نوشت: یکی از مقامات روسیه در روز جمعه در اظهاراتی بیان کرد که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای ایران ( برجام) خارج شود روابط روسیه و ایران به یکدیگر نزدیک تر خواهد و روابط عمیق تر خود را گسترش خواهند داد.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب امده است: ترامپ بیان کرده که ممکن است در ۱۲ می مجددا تحریم ها علیه ایران را بازگرداند و این یک اقدامی است که به طور موثر توافق هسته ای ایران را از بین خواهد برد.

توافق هسته ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک در سال ۲۰۱۵ توسط آمریکا – روسیه- چین – فرانسه – انگلیس – آلمان امضا شده است و آن ها بر لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران در ازای محدود کردن توسعه فناوری هسته ای ایران به توافق رسیده اند.

متحدان اروپایی واشنگتن حامی حفظ توافق هستند و آن ها پیشنهادهایی را برای اقناع ترامپ در ماندن در برجام ارائه داده اند. اما مقامات روسیه بر این تاکید کردند که آمریکا و اروپایی ها بدون مسکو نمی توانند مذاکرات مجددی در مورد توافق هسته ای صورت بگیرد و آن ها اشاره کردند که روسیه آن بخش از توافق را تحریم های اقتصادی بین المللی علیه ایران را لغو کرده است را حفظ می کنند.

خروج آمریکا از برجام ؛ روسیه را به یکی از مهم ترین متحدان ایران تبدیل خواهد کرد و اتحاد مشترک بین آن ها می تواند نفوذ آمریکا را در خاورمیانه به حاشیه براند. ولادیمیر یرماکوف، دبیرکل اداره منع گسترش سلاح‌‌های اتمی در وزارت خارجه روسیه روز جمعه گفت: «ما فکر نمی‌کنیم خروج آمریکا از برجام پایان این توافق باشد. حتی ممکن است به لحاظ اقتصادی کار را راحت‌تر کند چرا که ما هیچ‌گونه محدودیتی در همکاری و معامله اقتصادی و تجاری با ایران نداریم.»

او افزود:‌ «آن وقت ما دیگر در همه زمینه‌ها همکاری دوجانبه خواهیم داشت. از جمله: انرژی، حمل‌ونقل، فناوری‌های نوین و داروسازی.» او افزود:‌ «اگر آمریکا توافقی را نقض کند که حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پشت آن است، این آمریکا است که باید عواقب ناشی از آن را شاهد باشد. نه ایران، نه چین، نه روسیه و نه کشورهای اروپایی نباید خسارتی ببینند.»

روسیه و ایران به صورت موفقیت آمیزی توانسته اند آمریکا را در سوریه به حاشیه برانند و همچنین در خروج ترکیه متحد ناتو از آمریکا موفق بوده اند. مقامات هر سه کشور در ملاقات با یکدیگر بر این تاکید کرده اند که به همکاری های خود در سوریه بدون آمریکا و متخدان غربی ادامه می دهند. در ماه ژانویه آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ایران با یکدیگر دیدار کردند و وی تاکید کرد که همکاری بین دو کشور می تواند آمریکا را منزوی کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا