آخرین خبرهااستان هااسلایدر

کوتاهی سازمان آبفار استان گیلان در تامین آب شرب روستایی

اختصاصی تدبیر شرق : بدیهی است مدیریت تأمین آب جهت مصارف آشامیدنی و عمومی در شهرها و روستاها از جنبه های بهداشتی بسیار حایز اهمیت است. بیش از ۸۰ درصد از بیماریها را در سطح دنیا، بیماریهای با منشأ آب تشکیل میدهد. بنابراین، آنچه در مدیریت تأمین آب شرب شهری و روستایی قابل توجه است، کنترل کیفیت آب و جلوگیری از بروز بیماریهای منتقله توسط آب است. با توجه به روند رو به رشد جمعیت جهان تأمین آب آشامیدنی سالم در شهرها و روستاها از نگرانیهای اصلی دولتمردان است.

از طرفی فقدان منابع آب سالم در جوامع روستایی در کشورهای آسیایی بالاخص ایران منجر به مهاجرت روستاییان به سمت شهر ها شده که این امر توسعه روستاها را غیرممکن می سازد. مشکل تأمین آب سالم در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه، خصوصاً در مناطق روستایی، فقط کمبود منابع آب نیست، عدم به کار گیری تکنولوژی مناسب در امر تأمین، تصفیه و توزیع آب با تکیه بر توانمندیهای محلی و بومی، عدم بهره گیری صحیح از منابع مالی موجود ملی و در راس همه آنها سوء مدیریت های کلان و محلی بدلیل فقدان استراتژی و برنامه های مناسب از دلایل اصلی است.
با توجه به اهمیت توسعه پایدار در روستاههای استان گیلان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به سمت شهرها و تقویت منزلت روستانشینی و بهرمندی روستاییان از حقوق اجتماعی، تامین آب شرب سالم و بهداشتی از وظایف اصلی سازمان آب فاضلاب روستایی گیلان بوده که ظاهرا امروزه در بخشی از روستاههای گیلان مغفول مانده و با نقایص جدی مواجه است .
هر چند که تحقیقات نشان می دهد بخش عمده ای از شبکه آب روستایی گیلان نیاز به اصلاح و بازنگری دارد اما ضعف عمده این سازمان در حوزه مدیریت پایش کیفیت آب است .انجام آزمونهای میکروبی و شیمیایی مستمر و متناوب از بخشهای مختلف تصفیه خانه، خط
انتقال و شبکه توزیع و کلرسنجی از نقاط مختلف شبکه آب از وظایف مدیریت بهره برداری است . هر چند که محبعلی رنج ور در راس سازمان آبفار گیلان مدعی است سنجش سلامت آب آشامیدنی روستاههای استان گیلان بر اساس استانداردهای ملی و سازمان جهانی بهداشت است اما با بررسی های محلی و شواهد و مستندات موجود کیفیت آب روستایی در برخی از روستاههای گیلان به طرز فجیعی نامطلوب بوده تا حدی که قابل استفاده برای دام و طیور نیز نمی باشد!!
هر چند دلایل این وضعیت بر کارشناسان امر در استان گیلان پوشیده نیست اما با انتشار این گزارش منتظر خواهیم ماند تا پاسخ قانع کننده ای از سوی سازمان مطبوع یعنی آبفار استان گیلان و در راس آن مدیر عامل این سازمان منتشر گردد در غیر اینصورت جهت تنویر افکار عمومی و پیگیری رفع مشکلات روستاییان استان، طی گزارشی دیگر دلایل این سوء مدیریت و کم و کاستی های موجود را منتشر خواهیم کرد.

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. رنج ور انسان شریفی هست شماها دنبال جنجال وتشنج هستید تمام پرسنل تمام قد پشت رنجور میباشند دنبال تفرقه انداری در دولت تدبیر ئپو امید نباشی . با تشکر سهیل بابا یی از فعالا دولت تدلبر وامید شهرستان رودسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا