آخرین خبرها

از تغییرات نظارتی تا مشارکت بیشتر صنف در نمایشگاه کتاب

از تغییرات نظارتی تا مشارکت بیشتر صنف در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری همایون امیرزاده، سخنگوی سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و رییس شورای رسیدگی به تخلفات، ظهر امروز (پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت) برگزار شد.

امیرزاده در ابتدای نشست با اشاره به تغییر محل برگزاری نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلی گفت: «امسال انتقال نمایشگاه باعث شد که نمایشگاه سی‌و‌یکم را نمایشگاهی متفاوت بدانیم. نقص‌های شهر آفتاب باید رفع شود اما مهمترین مساله خدمات‌رسانی و رضایتمندی مردم و ناشران بود به همین دلیل اقتضاء این بود که به مصلی باز گردیم.»

او ادامه داد: «این دوره مشارکت صنف نسبت به سال‌های گذشته برجسته‌تر شده است. واگذاری‌هایی که به صنف انجام شده نشان دهنده این است که وزارت ارشاد عزم خود را جزم کرده است تا این واگذاری را به بخش خصوصی انجام دهد و بدون خساست، تجربیات خود را در اختیار صنف قرار دهد. ما سعی کردیم با اصلاح برخی از آیین‌نامه‌های نظارتی این بخش را تقویت کنیم. علاوه بر نظارت، حوزه حمایت را مدنظر داشته‌ایم.»

امیرزاده در بخشی دیگر از سخنانش درباره بخش بین‌الملل و قیمت ارزی کتاب بیان کرد: «قیمت رسمی اعلام شده برای دلار ۴۲۰۰ تومان است ولی ما این حق را به مخاطبان و خریداران می‌دهیم که از این تغییر آدرس متضرر نشوند بنابراین امروز جلسه خوبی داشتیم و بنا شد تمامی کتاب‌ها در بخش بین‌الملل با کف ۱۵درصد تخفیف در اختیار مخاطبان قرار بگیرند و با این تغییر قیمت کتاب‌ها به نرخ تصویب شده دولت خیلی نزدیک شده است.»

سخنگوی نمایشگاه کتاب درباره کمیته حمایت و خرید کتاب معاونت فرهنگی که از امروز در نمایشگاه مستقر شده‌اند، گفت: «این کمیته از ناشران خصوصی تا سقف یک میلیارد تومان خرید می‌کند. این خرید برای غرفه‌هایی با متراژ ۴۰ متر، ۷۰ درصد از میزان اجاره بهای غرفه آنها، برای غرفه‌هایی با متراژ ۴۰ تا ۷۰ تا سقف ۵۰ درصد اجاره بهای غرفه آنها و غرفه‌هایی با متراژ بالای ۸۰ متر تا سقف ۳۰ درصد اجاره بهای غرفه آنها است که این آمار نشان می‌دهد حمایت به سمت ناشران کوچک‌تر است.»

او با بیان اینکه هیچ تخلفی تاکنون از سوی ناشران ثبت نشده است، درباره تغییرات آیین‌نامه نظارتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: «دریافت و هزینه بن الکترونیکی کتاب که به اشخاص داده شده است، به صورت تجمعی مجموعا با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال تخلف محسوب می‌شود یعنی یک ناشر نمی‌تواند به صورت تجمعی بیش از ۵۰۰ هزار تومان بن از یک فرد دریافت کند. صدور فاکتور دقیق در فروش مازاد پنج میلیون ریال الزامی است. نهادهای دولتی که برای تجهیز کتابخانه خود از معاونت فرهنگی بن دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند از انتشارات زیرمجموعه خود بن خرید کنند. سال گذشته با این موضوع مواجه بودیم که برخی از نهادها و سازمان‌های دولتی که بن دریافت کرده‌اند از خودشان برای تجهیز کتابخانه‌شان خریداری می‌کردند، این خرید کتاب نبوده بلکه پولشویی است.»

امیرزاده درباره تعداد کتاب‌هایی که تا به امروز در نمایشگاه عرضه شده‌اند توضیح داد: «تا به امروز۴۵۶هزار و۵۳۲ عنوان کتاب در سی و یکمین نمایشگاه کتاب عرضه شده‌اند و ۲ هزار و ۵۷۸ ناشر در بخش داخلی این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و این ناشران در ۱۷۱۵غرفه جانمایی شده‌اند.»

۵۷۲۴۳

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا