آخرین خبرها

تایمز: تلاش نتانیاهو برای تضعیف برجام نتیجه عکس داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تایمز: تلاش نتانیاهو برای تضعیف برجام نتیجه عکس داد

تایمز نوشت: بریتانیا و فرانسه به‌عنوان دو کشور امضاء کننده برجام ادعای نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران را رد کرده و عنوان کردند که اظهارات او لزوم پایبندی به برجام را مورد تأکید قرار داده است.

این نشریه انگلیسی افزود: نتانیاهو دوشنبه گذشته در یک نشست خبری اسنادی را فاش کرد که به گفته او توسط جاسوسان اسرائیلی از آرشیو اتمی ایران به‌دست‌آمده است. او درحالی ادعاهای خود را مطرح کرد که دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا قرار است درباره تمدید برجام تصمیم‌گیری کند. در این میان بریتانیا، فرانسه و آلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند تا ترامپ را برای ماندن در برجام متقاعد سازند.

تایمز تصریح کرد: اروپایی‌ها معتقدند که نتانیاهو توانست شواهدی را نشان دهد که ایران برجام را نقض کرده است. او به اعتقاد طرف‌های اروپایی اسنادی را درباره تحقیقات هسته‌ای ایران در گذشته به نمایش گذاشت که مؤید ضرورت حصول توافق هسته‌ای با ایران بوده است.

نشریه انگلیسی افزود: بوریس جانسون در واکنش به ادعاهای نتانیاهو گفت که اظهارات نخست‌ وزیر اسرائیل درباره ایران ، اهمیت حفظ محدودیت‌های برجام درباره برنامه‌های هسته‌ای تهران را مورد تأکید قرار می‌دهد. او ضمن رد ادعای نتانیاهو مبنی براینکه ایران درباره برنامه هسته‌ای دروغ گفته افزود که توافق هسته‌ای ایران براساس عدم اعتماد به مقاصد هسته‌ای ایران و برپایه راستی آزمایی های سخت‌گیرانه ازجمله تدابیری که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی بی‌سابقه به برنامه هسته‌ای بدهد، صورت گرفته است. 

تایمز همچنین به اظهارات فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت: آنچه من از اولین گزارش‌ها دیده‌ام این است که نتانیاهو پایبندی ایران به توافق هسته‌ای – به معنای تعهدات هسته‌ای پس از سال ۲۰۱۵ – را مورد تردید قرار نداده است. برجام براساس فرض حسن نیت یا اعتماد استوار نیست بلکه براساس تعهدات واقعی ، سازکارهای راستی آزمایی و نظارت بسیار دقیق بر حقایق استوار است که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. آژانس ۱۰ گزارش منتشر و تائید کرده است که ایران به‌طور کامل به تعهداتش عمل کرده است. 

نشریه انگلیسی افزود: فرانسه نیز گفته است شواهدی که نتانیاهو ارائه داد قریب به یک دهه و نیم برای قدرت‌های اروپایی شناخته ‌شده است. وزیر امور خارجه فرانسه عنوان کرد اسناد ارائه ‌شده توسط اسرائیل نشان‌دهنده لزوم حفظ توافق هسته‌ای ایران است.

این درحالی است که به گفته تایمز، نتانیاهو اطمینان داشت که ماحصل کنفرانس خبری او منجر به خروج آمریکا از برجام در تاریخ ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) شود.

نشریه انگلیسی نوشت: منابع اسراییلی می‌گویند که این اسناد در ماه فوریه گذشته به دستشان رسیده و سپس ترامپ در ماه مارس از وجود آن‌ها مطلع شده و دو طرف توافق کردند تا پیش از ۱۲ می آن را منتشر کنند. کاخ سفید از این افشاگری استقبال کرد اما مجبور شد تا بیانیه‌ای را که در آن اعلام‌شده بود ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای دارد را به ‘داشته’ تغییر دهد.

تایمز افزود: سازمان بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که هیچ اثری مبنی بر اینکه ایران از سال ۲۰۰۸ به این‌طرف هیچ‌گونه فعالیتی را در جهت توسعه مواد هسته‌ای تسلیحاتی به عمل نیاورده است. برهمین اساس این سازمان بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پرونده یادشده را مختومه اعلام کرد.

نشریه انگلیسی در ادامه این یادداشت آورده که کارشناسان بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه قرار است برای بررسی اسنادی که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند بر اساس آن ایران درصدد ازسرگیری برنامه تسلیحات هسته‌ای بوده، به فلسطین اشغالی سفر کنند. هم‌زمان کارشناسان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نیز مشغول مطالعه دقیق این اسناد هستند.

تایمز عنوان کرد: «مارک فیتزبرگ» رئیس بخش منع گسترش تسلیحات هسته‌ای اندیشکده مطالعات استراتژیک می‌گوید که اسناد ارائه‌شده نتانیاهو ادعای پیشین او را مبنی بر اینکه ایران تا ساخت سلاح هسته‌ای فاصله زیادی ندارد زیر سؤال می‌برد. او هشدار داد که اگر ترامپ بدون ارائه جایگزین مناسبی برجام را از بین ببرد، یکی از قوی‌ترین نظام‌های راستی آزمایی که تاکنون مورد مذاکره قرار گرفته را نابود کرده است.

به گزارش ایرنا، نخست‌ وزیر رژیم اشغالگر قدس دوشنبه ‌شب در اقدامی نمایشی، مدعی شد اسنادی در اختیار این رژیم است که نشان می‌دهد ایران پیش از برجام، برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کرده و پس‌ از این توافق، آن فعالیت‌ها را به‌صورت مخفیانه ادامه می‌دهد.

این درحالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶ (۲۷ دی ۱۳۹۴) تاکنون دست‌کم ۱۰ بار پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را تائید کرده است. 

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به ‌عنوان بالاترین مقام جمهوری اسلامی، استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام شرعی اعلام کرده‌اند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا